|
|
|
|---|---|
|
hej! Problem 1 Motorn har börjat TICKA. Tickandet följer med varvtalet och det känns som att det kommer från höger sida längst fram på motorn. Är dock inte säker. Vad kan detta vara ???? Vanos??? Hur är det lättast att lokalisera tickandet? Har byt olja samt filter utan resultat. problem 2 Motorn börjar kännas orkeslös och misstänker därför luftmassemätarna. Har resistans mätt båda mätarna. Kom fram till följande. Någon som vet vad värdena ska ligga på???? vänster sida 4 kablar stift 3,4 4,50ohm höger sidan 5 kablar stift 1,3 2,66ohm stift 1,4 7,30 ohm stift 3,4 4,55 ohm Någon som kan avgöra om dessa värdena betyder att dom är trasiga eller hela? På vänster sida står det bosch 0280217533 på mätaren. På höger sida står det dock bara ett nummer. kan det vara fel ditsatt mätare på höger sida? | |
| Det är väl hydrauliska ventillyftare på M5? Så de är väl mycket möjligt att en har fastnat... | |
|
prova att använde wynns produkt för hydrauliska lyftare om det är såna på m5, vet ej. se länken "Länk observera att denna tillsats tunnar ut oljan. vissa motorer blir bättre med lågviskositets oljor och andra kan få bättre egenskaper med högviskositetsoljor. även engine flush är bra att göra! Lycka till! |
|
| Läckage vid grenrören kan skapa tickande. Läs av ev felkoder. | |
|
Som sagt har jag använt odd moly motor clean samt någon vätska som man skulle hälla när man bytt oljan för att förebygga buller m.m. Inget har hjälpt vad kan tickande bero på? Någon som har en aning om luftmassemätarna kan vara hela utifrån informationen som jag skrev? |
|
|
Nej de har du inte sagt! Dålig LMM gör inte så att motorn tickar, men kan orsaka misständningar till viss del. Du har väl inte öppna luftfilter? Kolla löst efter sittande tändstift, kolla grenrör om du kan se något. Tickandet kan som sagt beror på dom hydrauliska ventillyftarna, men de finns förmodligen massa andra orsaker. |
|
| Tickandet er vel bare en normal (skønhetsfel) i vanos som nesten alla M5 e39 har eller har jeg feil ??? | |
|
HAR UPPSTÅTT ETT NYTT PROBLEM. När jag svänger med bilen så låter i klickande ljud från framvagnen. Någon som vet vad det är och är det något som behövs åtgärdas? |
|
|
Framvagnsproblemet löst. Nu åter till ljudet i motorn. Ska nog rätta mig själv och säga att det är ett mer rasslande vanos ljud. Grejen är att jag inte känner någon tappad effekt och tomgången är fin. Ljudet följer med varavtalet. Värst är det när man startar bilen under några sekunder. bilen är en 01 som gjordes 2000-10. För det blir väll en 01? Ljudet uppkom helt plötsligt förra veckan. Har inga felkoder på bilen. Körde dock med en billigare felkodsläsare. Inga lampor lyser. frågan är vad som behövs göras för att få bort ljudet. Har läst på olika trådar och där pratar man om magnetventiler, oringar, kamaxelgivare, lmm m.m Har varit inne på denna sida. option=com_content&view=category&layout=blog&id=4&Itemid=5 vad ska man beställa för att få bort oljudet???????? Hur ska man gå tillväga????? Gör ont i hjärtat när m5:an låter på detta vis. |
|
|
Låter den så här? Länk |
|
|
Kass/slut kamkedjespännare/sträckare? (Heter det så?) Då kan kamkedjan slacka och därmed piska lite hursom och föra lite oväsen. I långa loppet kan i sämre fall kammarna kugga över pga.slapp kamkedja. /U. |
|
|
Skulle nog ta och kolla alla kedjesträckare innan jag skulle börja misstänka vanos, visst ljudet kan ju uppstå från vanos ifall kedjan inte är tillräckligt spänd. Länk Nr 8 på bilden har en del haft problem med. Kolla detta tex. Länk |
|
|
Ska lägga upp en film på min motor så kan ni lyssna. Svårt att förklara ljudet på ett begripligt sätt. Men varför skulle motorn låta mer när den startas om kamkedjespännaren var kass?????? |
|
| sträckaren använder sig av oljetryck också, men innan oljetrycket har byggts upp så förlitar den sig på fjäderbelastning! | |
|
Det kan alltså därför vara kedjesträckaren. Endast fjäderbelastad vid start. Kan förklara varför ljudet blir bättre efter några sekunder. Men ljudet finns fortfarande där. Kan då vara kedjesträckaren som är sliten. Låter mera från den högra halvan. Som sagt kommer en film från motorrummet. Hur lägger man upp klippet i tråden och i vilket format måste klippet vara i? |
|
|
Lägg upp filmen på Youtube, länka därifrån sen. (Så kan resten av världen få lyssna med...) /U. |
|
|
Hej! Nu har jag filmat och lagt ut klippet på youtube. vad tror ni om oljudet???? Kan bara poängtera att det låter mera i verkligheten. Motorn har gått 10000 mil. kolla hela klippet. Länk |
|
|
Bra film! Jag tycker mig höra något som liknar dieselknatter. Vill inte säga för mycket, men jag skulle kolla kamkedjesträckarna ändå. /U. |
|
|
Är alltså första steget för att få bort tickandet att kolla dom båda kamedjespännarna? Hur går man tillväga och vad kostar två nya? krångligt att byta? |
|
|
Det är totalt 3 sträckare, 1 på vardera cylinderbank till kedjan som förbinder kamaxlarna. Och en till transmissions kedjan som går ner till veven. Skulle tro att de är en av sträckarna som är mellan kamaxlarna som har gett upp, men jag skulle passa på och byta samtliga sträckare. Läs denna tråd Länk Vad de kostar och hur man byter vet jag inte, du får googla eller ringa BMW! Kanske finns de i BMW TIS Länk hur man byter! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.