|
|
|
|---|---|
|
Vid stadskörning stiger temperaturen kraftigt på min 750. På landsvägen är det dock inga problem. Kylarvätska är påfyllt, ändå varnar den för att så inte är fallet,,, Elfläkten direkt bakom grillen går inte igång. Kan det vara enda orsaken till överhettningen? När kupéfläkten är på, luktar det ibland svagt kylarvätska inne i bilen. Någon som har erfarenhet av detta fel? //Anders | |
|
Felet kan vara fläktkopplingen, fläktens viskokoppling som gör att fläkten börjar snurra när motorn blir varm. Tag tag i vingarna på fläkten och känn om den glappar, gör den det då är det den som är felet. Vilken elfläkt menar du? Det måste vara den som sitter bakom kondensorn. Även om den inte funkar borde väl bilen inte bli för varm. Kolla också på insidan på oljepåfyllningslocket att det inte finns någon vitgrå gegga där, då har förmodligen en toppackning gått. |
|
|
Det låter som fläktkopplingen. Jag har haft samma problem på en 735i. Den blir varm i stan och går helt perfekt på landsväg. //Schnitzer |
|
|
tjenare på er!! Jag har exakt samma fel!! är det komplicerat att byta ut en sån? o hur mkt kostar det kalaset? /// Andreas |
|
|
Det är lätt att byta fläktkopplingen. En 32 mm blocknyckel behövs. Bara att lossa den stora muttern som håller fläkten, man förstår direkt hur det fungerar när man ser det. Tänk bara på att muttern är vänstergängad, dvs. man man lossar den åt fel håll. Jag gissar att en ny fläktkoppling ligger på mellan 1000-1500 kr på BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.