|
|
|
|---|---|
|
En sak som jag är mycket förundrad över när det gäller modern bildesign är detta mode med högt uppdragen fönsterlinje. Titta på t.ex Peugeot 508 SW och Hyundai i40. De bakre sidofönstren blir minimala och bakrutan likaså. Vad är fördelen med detta? Jag kan förstå att man gör något sådant i en coupe eller sportbil, men i en familjekombi!? Är det för att tvinga folk att köpa parkeringssensorer och åksjuketabletter till barnen :-)? Tycker bildesign var vettigare förr. | |
| Det är väl en modetrend som funnits ganska länge nu. Ställ en E39:a Touring bredvid en E61:a och den ser ut som ett akvarium :) Bakersta sidorutorna i moderna kombibilar börjar likna bladet på en jordspade. Merca W124 hade också jätterutor. Tycker att en bil blir att kännas trängre med högre skulderlinje. Lite pansarvagnskänsla. | |
| Därför jag har haft svårt med E60, tycker dörren går upp alldeles för långt, ser inte nice ut. | |
Verdi |
Krocksäkerhet gissar jag på... |
|
Med bakrutor som en handflata kan dom ju lika gärna skippa bakrutorna helt |
|
| Bildesign som gör att kombikarossen kanske ser "sportigare" ut? Nu förtiden säger man ju sportkombi etc. ist. för bara kombi. Tycker det ser snyggt ut på vissa bilar som ex. v60. | |
|
"Krocksäkerhet gissar jag på... " Men Volvo V70 har ju ändå ganska låg midjelinje och den är väl inte direkt osäker. |
|
Verdi |
Jag sa att jag gissade. Tror att en dörrsida tar emot bättre än en glasruta. Dessutom kan man trycka in krockkuddar i dörrsidor. |
|
Personligen älskar jag mina höga midjelinjer, det får bilen att se hårdare ut. :) Länk |
|
|
Höga midjelinjer var det.... Har lika svårt för sådant på bilar som på brallor. Och då menar jag inte att jag uppskattar midjelinjer under kalsongresåret... Mest komiskt är kombinationen kalsongbrallsbärare som kliver upp i en BMW X6... E39an är verkligen som ett akvarium när man ställer den bredvid Audibilar eller i E60 som Captainoats skrev. Touringbilarna ser lite sportigare ut kanske (Mest lyckade är kanske Alfornas Sportwagon) men det blir lite klaustrofobiskt i bilen. Man förminskas liksom. Har numera MC och det känns som att sätta sig i en tunna när man hoppar in i E60. I E39an är det ok, däremot :) |
|
|
Må trenden med hög midjelinje vända nedåt. Design går igen, se Hudsonlimpan: Länk mvh/ Anders |
|
|
Hudsonlimpan...vilka linjer! Undantaget som bekräftar regeln! |
|
|
Får vår del var vi inne på att köpa en nyare bil än den e39 vi till slut köpte, vi kollade bland annat på Audi A4 av senaste snitt. Men så har vi en lite jycke som gärna vill se ut, och det var ju bara att glömma A4:an. Ralph (hunden) hade ju inte sett mkt alltså, där är det bättre med en äldre design ur den aspekten. Sen gällande säkerhet så är det ju rimligt att anta att ju bättre sikt runt om bilen man har desto större förutsättning att undvika en smäll, eller att köra på något/någon. Mvh Martin |
|
| Det är jäkligt snyggt, jag tror Audi började med det för några år sen och nu har alla andra tagit efter. | |
|
Krocksäkerhet mot fotgängare är en stor anledning, det är även därför fronten har blivit mycket högre och trubbigare på senare tid! Ta BMW Mini cooper tex. nu kan jag inte karosskoderna på dessa men den förta har i alla fall lägre linje än dom senare, och detta har de själva gått ut med och sagt att de har att göra med krocksäkerheten mot fotgängare för att uppnå "kraven".... |
|
|
Det verkar vara ett svepskäl då Citroën C6 (mycket låg framtill) har exceptionellt bra fotgängarskydd. /Masten |
|
|
Det där var ett rätt dåligt exempel då Citroën C6 har en "pop-up bonnet" som aktiveras vid krock av fotgängare för att ge bättre skydd! Så visst de går ju att lösa på andra sätt. Sen så är även C6-an 6 år gammal nu och jag tror de har drivit på säkerhetskraven lite sen dess. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.