AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
717

E39 - Airbag i eller ur?

Ro
9
RobertLidstroem
525i Touring -02
Hallåj!

Sådär nu ska lilla tösen sitta fram. Vad kommer man å tänka på då? Jo, passagerarairbagen! Sagt och gjort, snackade med min lokala verkstad om de kunde se om airbagen var i eller urkopplad (bilen är köpt förra året och 10 år gammal). Det kunde inte lokala verkstaden se och hänvisade mig till BMW Sverige.

Häpp, ringer dit, de kopplar mig till en annan lokal (större) bilverkstad, vilken blir Förenade Bil Malmö. De kan inte heller se om den är i eller urkopplad, via regnummer. De ber mig gå bakåt i historiken, maila och ringa varje verkstad den har varit inne på!?

Kan dom inte se det när de kör diagnosen vid service??

Och ja, jag vet det ska sitta klisterlappar som säger om den är i eller ur-kopplad, men framrutan bytte firman där jag köpte bilen (Mårtenssons Bil, Hörby) och klistermärket på själva airbagfacket är borta (sitter bara envist klister kvar som jag inte får väck!).

Så, hur gör djur?

Tacksam för tips!
Djur ser väl bara till att komma till - och det är just vad du också borde göra. Komma till att se, alltså. Du kan enkelt lätta på täckluckan för passagerarairbagen. Ta tag i den under det nedre vänstra hörnet och vicka den rakt upp och lite åt höger. Luckan sitter med en fånganordning längs sidan mot vindrutan. Det går bra att lirka med en plattmejsel om du är försiktig. Då ser du om airbagen är kvar och om den i så fall är inkopplad. Det är bara att följa sladden och du borde se en orange kontakt nere till vänster.

Ska du dra ut den kopplar du loss batteriet och låter bilen stå ett tag så eventuella kondensatorer i systemet är helt urladdade. Fem minuter är tipset, jag skulle dock vänta längre.

Huruvida du även ska se över airbagen i dörrsidan och a-stolpen vet andra bättre än jag.

Så kopplar du ur passagerarairbagen rent elektriskt. Om detta samtidigt tänder airbaglampan och den behöver släckas med diagnosverktyg vet andra bättre än jag. Kanske räcker det med tändningen i läge ett i 30 sekunder för att systemet ska nolla sig själv, kanske anser systemet att det har uppstått ett fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.