|
|
|
|---|---|
|
Hej! En sak jag satt och tänkte på nu. Spelar det egentligen någon roll hur många tidigare ägare en bil haft? om bilen fortfarande är hur fräsch som helst och helt felfri samt helt rostfri? Bilen har alla bes papper samt servicebok och allt ser helt kanon ut. Som sagt bilen ser fortfarande hur fin ut som helst och är helt orginal | |
|
För mig spelar det roll. Om bilen har 14 ägare på 4 år så anar jag oråd. Varför har ingen ägare velat ha kvar den? Har någon köpt den "billigt", fixat några skador halvhjärtat och sedan sålt den vidare? Nästa köpare kanske upptäckte detta och sålde den i sin tur vidare? Har varje ägare behandlat den "kortsiktigt" eftersom de bara tänkt ha den några månader? Men har den 5 ägare på 3 år kan det ju vara en brukare, så då är jag lugnare. Finns det ingen rimlig förklaring till ägarantalet väljer jag helst en annan. Söker man efter standardbilar finns ju andra exemplar på marknaden. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag brukar också skilja på ägare och brukare, det är det sistnämnda som jag tycker är intressant. En bil kan bollas en massa gånger mellan finansbolag och firmor innan den faktiskt används. När jag köpte min Alfa så hade den på papperet 8 ägare på lika många år. När jag sedan kollade upp detta så visade det sig att det endast varit två brukare på den. Sedan är det ju som du säger skicket som styr.... Mvh Olle D |
|
|
Bilen i frågan är en BMW 525 från 2001 Och som sagt den ser fortfarande hur fin ut som helst motron är helt orginal varken lackerad eller rotstlagad och fortfarande ingen rost alla papper följer med Vart kan man kolla upp alla tidigare ägare? Skulle vilja se hur många ägare och brukare bilen haft |
|
|
Hur många ägare har den haft? Via transportstyrelsens hemsida, Länk , kan man få reda på de tre senaste ägarna, men det står inte på internet utan de faxar infon. __________ Mvh Grelle |
|
| Du ringer eller gå in på närmaste Polisstation så kan du få alla uppgifter om bilen, alternativt transportstyrelsen. | |
| Faxar, vilket århundrade lever de i? | |
|
Kanske går på andra sätt också. Jag har kollat upp vissa bilar på jobbet (självklart på rast...) och eftersom det där fanns fax så körde jag helt enkelt på det. Men visst känns det lite... gammeldags... __________ Mvh Grelle |
|
|
Den har haft 15 ägare Men då vet jag inte hur många brukare den haft. Har tyvärr ingen fax så blir nog lite svårt att kolla upp det isåfall Men kan man bara få fram de senaste 3 ägarna? |
|
|
Tack för tipset Ska göra det nu |
|
| Så nu har jag skickat mailet och hoppas de kan svara. | |
|
Grelle har en poäng men som också sagts i tråden, vissa bilar har många ägare men få brukare. Jag är 6:e ägare på min bil men andra brukare. Omförhandlat leasingavtal och någon extra handlare är orsaken i det fallet. Samtidigt så är antalet ägare av mindre betydelse ju mer du kan och desto äldre bilen är. Att en bil har många ägare betyder ju inte med automatik att den är i dåligt skick. Känner du att du kan bedömma skicket på bilen så räcker väl det. Gissar att en majoritet av bilköparna inte ens reflekterar över det vid ett bilköp. |
|
|
Som sagt skicket på bilen är hur fint som heslt Varken rost eller lagad rost Inga andra skador osv. För min egen del spelade det ingen roll när jag köpte bilen men ville bara kolla hur andra tyckte ang den saken |
|
|
Beställ de 3 senaste besiktnings protokollen för den bil Du ämnar köpa. Skriv Regnr samt vad Du önskar. Länk |
|
| Alla papper finns redan så varför beställa nya? | |
|
Kan vara lurigt det där med antal ägare. Min bil hade t.ex. dom tre senaste ägarna på samma folkbokföringsadress. Alltså antagligen bara en ägare, men bollat mellan familjemedlemmar p.g.a. kanske försäkringspremie eller körkortsproblem. När jag köpte den skrev jag den på en polare för förra ägaren ville se leg som jag glömt ta med mig. |
|
| Vi har bytt inom familjen en gång pga försäkringspremie. 6 ägare i registret, tre brukare (tre år med varje). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.