AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.647

Har problem med "hjulstuds" på min M5 -01a

Of
3
Ofverdahl_
BMW M5 -01
BMW 528im -00
Tjena har en -01as M5a som jag har problem med hjulstuds på.

Det är främst när de är blött och man bara trampar ner på tex 2an och de börjar spinna lite grann samma sak gäller på 1ans växel också. Har aldrig problem med detta om man tex sprättar lös den på 2an och den spinner ordentligt, då finns inga tendenser alls.

Tycker att bilen i övrigt är som vanligt, inte svampig bak eller att den vandrar efter vägen har heller hört nå ljud men de sitter dock sportsystem på den så man hör inte alltid så bra.

Har försökt läsa lite och sett att en del byter silentblocksen på lite olika e39 modeller men dom har haft lite andra symptom också.

Men de kanske inte krävs så mkt för att de ska börja studsa?

Någon som har nå tips på vars man kan börja kolla?

Of
3
Ofverdahl_
BMW M5 -01
BMW 528im -00
Ingen som har någon idé?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Räcker kanske med en lite dålig bussning nånstans i bakre bärarmarna. Eller ett lite dålig dämpare som har lite "dödgång" innan den dämpar. Vet ej hur de ska vara orginal. Min 525:a spinner inte loss genom att bara trampa på gasen ;)
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jag skulle nog gissa på stötdämpare, mina är nog original och när jag gasar på och det släpper litegrann så får jag också wheelhop. Mina stötar har nog närmare 30´mil på sitt samvete så det är med stor sannolikhet där skon klämmer.
Jag hade oxå detta problem (Bilen studsade), konstigt nog försvann det när jag monterade på en sänkningssats.
Of
3
Ofverdahl_
BMW M5 -01
BMW 528im -00
Får ta och hissa upp bilen och bryta i lite grejer så får man se om något visar sig.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad det där felet beror på är inte lätt att säga...

Jag hade liknande symptom på min fd M535:a och där bytte jag i princip allt i bakvagnen + kopplingen och den fortsatte studsa(vid acceleration från stillastående) även efter detta :/

Mvh Janne.

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Även däcken har stor betydelse, vissa däck studsar mer än andra..

Mvh. Richard
Rätt däck, däcktryck, däckvikt, däckets egen dämpning, fjädringens hårdhet i kombination med dämparens dämpning och bilens vikt bestämmer om det hoppar eller inte.

Skall det inte hoppa så måste systemets Q-värde vara under 1 (lagrad energi i däck, däckfjädring, bilfjädring och rörelseenergi i den rörliga vikten på bilen skall vara mindre än energin som omvandlas till däckvärme och stötdämpare) dvs. kritiskt eller överkritisk dämpning.

Har man dödgång i dämpare utan dämpning över ett par 1/10-dels mm och eller glapp i upphängningen på också några 1/10-delar så kan rörelse som accelereras i denna glapp mata in så mycket energi i fjädringssystemet att när stötdämpare väl greppar så hinner den inte få bort svängningsenergi nog för att dämpa gungningarna igen utan återmatar istället.

Man kan också hamna i en olycklig situation där fälgen med hjulupphängning är för 'styv' och tar inte in däcksrörelsen och bränner av rörelseenergin i stötdämparen utan reflekterar tillbaka den mekaniska energin tillbaka till däcket igen (pga. mekanisk missmatch och dålig effektanpassning rörelsedynamiskt sett) vilket gör att mycket hänger på själva däckets mjukhet/pumpning, fjädring och däckets inre dämpning - dvs. val av däcktryck och fälgvikt kan avgöra om det hoppar eller inte. En enkelt prov som att fylla däcket med mer eller mindre stor skvätt vatten kan ge helt andra egenskaper då man både ändra dess vikt och dess inre dämpning.

Är det väldigt 'snabba' hopp så är det stor risk att det hänger på själva däckets fjädring/massa och dess dämpning i gummit samt glapp i hjulupphängning (då sådan inte känner bilvikten just under rörelsen i glappet) medans är det långsammare hopp mera i chassi-takt så hänger det mer på bilfjädringen och dess stötdämpare

Skillnaden är inte så stor som man tror mellan att räkna på högtalare och dess dämpfaktor för snabb och fast bas och att räkna på hjuluppängningar - med skillnaden att det senare har flera led/länkar i serie och alla påverkar varandra mer eller mindre...

i teorin kan det alltså simuleras, men som med all simulering så måste man kunna mata modellen med vettiga ingångsdata...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.