|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Kom NI fram till något gällande vinterdäck? Jag funderar på att slänga på däck på 19" orginal fälgarna. Någon som vet vad som passar? Dubb vore grymt! Då kan man ha svinkul med kärran på vintern! Jag har en X5 men kommer köra min 1M coupe på vintern också. Kommer inte piska runt de värsta dagarna såklart men en fin och kall vinterdag! Mmmmm.... Min fråga är: * Vilka vinterdäck passar på orginalfälgen? Dubb? |
|
|
Om jag köpte en ny M1 hade jag kört den året runt. Ingen köpare kommer någonsin att tacka er genom att betala extra om skicket är likvärdigt en icke bil som inte varit körd på vintern. Alla förutsätter nämligen att en så pass ny bil har använts som bruksbil första åren oavsett vad som framgår i en annons. Värdeminskningen kommer att vara i princip lika stor och skicket likvärdigt om man håller efter den även efter flera års året runt bruk. Jag betalar för skick inte hur bilen använts. En sommarkörd bil som "bara" gått 200 mil per år kan ju uteslutande varit körd på Nürburgring och gått transport till och från Sverige på vår och höst. Där inredningen "sparats" genom att man plockat ut den och ersatt den med bur och skalstolar. Sedan är det ju inte så att en sommarkörd bil per automatik kommer att vara rostfri. Det finns gott om exempel på bilar som förvarats i fel miljö. Där dessutom brist på användning gör att följdfel kommer med läckande packningar och slangar etc när bilen blivit några år. Personligen föredrar jag bilar som är regelbundet använda. Man kan vara sparsam med bilen även om den används året runt. Skrivet i all välmening. Ha inget dåligt samvete för att ni tar ut en fabriksny bil på vintern. Skulle ha större förståelse om ni skrev att det gällde en sällsynt äldre bil som dessutom hade ett sentimentalt värde för er. Det gäller knappast M1 även om produktionen stannar vid ett par tusen exemplar. |
|
| @harmon: Helt enig! En bil skall köras. Vårda bilen gör man med kärlek men kör man den inte kan man lika gärna sälja den! Stå i garaget och tappa värdet? | |
| Ingen som har tips på vilka bra vinterdäck det finns till originalfälgen till 1M? | |
|
Jag har alltid kört mina M-bilar på vintern. Varför skulle inte det gå? Det är ju en vanlig bil med lite roligare motor och chassi. Visst hade jag haft en "icke bruksbil" som tex Ferrari 458 eller någon gammal klassiker så skulle den ju givetvis ställas av. Men detta är en bruksbil i mina ögon. Och det trots att jag är mycket noggrann med skötsel och petig med skicket. Jonas |
|
| Jag har letat v-däck till orginalfälgarna men hittade inget vettigt. Gummihuset har schyssta 18" (funderar själv på svarta) med riktigt bra gummin 225/40/18 för runt 15 papp. Tror att det är ett bra alternativ. Dessutom slipper du en del stänk med smalare däck. | |
|
Fast min tanke är slippa mecket med vinterfälgar. Helt enkelt byta däcken på fälgen varje säsong. Dessutom ser orginalet så mycket bättre ut då det fyller ut hjulhusen bättre. Fel dimension på vinter och M-breddning kan se sjukt fult ut... Sparar dessutom en slant att slippa köpa vinterfälgen... Letar seriöst efter vinterdäck som passar originalfälgen och enormt tacksam om någon redan kollat upp det... |
|
| Jag skulle då inte slita på mina fina M fälgar med allt salt som sliter på dom. | |
|
Original fälgarna tål vinter och salt. Inga problem alls med det! Dessutom tvättar och putsar jag ofta. Men hittar inga sulor! Otroligt svårt! För smala däck kommer se sjukt ut med skärmbreddarna. Kör Ni spacers eller vad gör Ni? |
|
|
Harmon: Klart det finns personer som värdersätter att en sportigare bil inte har använts på vintern. Det var ju otroligt dumt sagt tycker jag att påstå att ingen tror att bilen varit avställd och garageförvarad bara för att det står så i annonsen. Och skick och användning går lite hand i hand eller hur? Klart vintern har större påfrestningar på en bil än sommaren likaså att lugn körning mot för hård körning osv. Och dom betalar klart mer för den bilen som inte varit ute på vintern, som sluppit all snö, is och annan skit grus och minusgrader kallstarter osv (förutsatt att den avställda sköts någorlunda av sin ägare annars så klart). "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Har aldrig någonsin brytt mig om det men finns säkert någon som gör det. Dock pratar vi samlarobjekt inte nya M-bilar. Tråden handlar om vinterdäck och lite svårt att få svar... ;-) Den handlar inte om hurvida man skall använda sin bil på vintern eller icke. Det är upp till var och en. ;-) |
|
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Vad är det för bredd på fälgarna fram respektive bak på 1m samt däckbredd?? 8,5" bör ha 245-255 bredd för att passa fälgens bredd. 9,5" bör ha 255-265 bredd för att passa fälgens bredd. Jag beställde 255-40-19 runt om till mina originalfälgar till M5 e60. Sen om den kommer ut i vinter får vi se :) Men nu finns möjligheten en solig kall snödag :) |
|
Är det inte knepigt att åka runt på jättebreda vinterdäck ? Jag menar det måste vara svårt att skära genom snön borde bli mer som pulka när det är så brett ? och lätt att köra fast, rätta mig gärna om jag har fel ni som kör brett på vinter, ( inte åker brett ;) ) |
|
|
Frågan är vad som är godkänt att köra på? Håller på att kolla med BWW och däckhandlare men var inte så självklart enkelt som jag trodde. Därav intresserad av om någon av Er andra har koll? Och om Ni valt att köpa vinterfälgar istället hur är passformen med bilen? Har Ni använt spacer etc? Ser ju lite lite mögel om däcken är för smala/inte går ut mot skärmen. |
|
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Det optimala är ju smalare däck men det fungerade med liknande bredd förra året på en annan bil. Var aldrig några större problem. Godkänt att köra på? Allt är godkänt hybris, men sen finns det ju olika bra alternativ. Om du skall byta fälgar så försök få skapligt rätt et från början. Sen kan du ju alltid justera ut dom med spacers. Jag kör 15mm runt om på min M5a på vinterhhjulen, men det är mest för att jag är skadad :) |
|
Hybris: Kontakta Tomas på Bilmotor i Taberg. Han är seriös och duktig, han tar alltid fram en fungerande lösning till bra pris. Fälgar hittar du billigast i England om du söker original annars finns även replikor som lär fungera och är billigare. Jag skulle sikta på 18-19" iaf och bredare bakdäck för skojs skull + att det ser mycket bättre ut. Annars kan man väl köra samma bred på fälgarna runtom och tillhörande däckdimension så att du kan switcha när du vill. Men frågan är om det är värt då du förmodligen inte lär köra så pass mycket? |
|
| Förslag på någon snygg 18" fälg som vinter? Vill köra Nokian Hakka 7 på fälgen. Gärna svart snygg fälg! Kom gärna med bra inspel! ;-) | |
|
Kan väl bara säga att det är original dimensioner på fälgar och däck som gäller om man är orolig för att något annat ska se konstigt ut på bilen? Samt om man vill att bilen ska bete sig så som tillverkaren önskat. Andra dimensioner kan ju medföra helt andra köregenskaper. Men andra köregenskaper får man nog oavsett, med vintersulorna på bilen... Testade i veckan en sprillans Audi RS3 med Nokian WR på fälgarna i original dimensioner och det var ingen höjdare alls. Den ålade sig, likt en gammal 740 med husvagn påkopplad, i svängarna... En sak att tänka på i debatten om vinterkörning eller inte med M-bilarna är att TWS 10W-60 oljan inte är att rekomendera i motorn vid temperaturer runt -20 grader och därunder. Antar att det är denna olja som är rekomenderad även till 1M likt alla andra M-bilar? Ska man köra i dessa temperaturer är det en 0W-XX olja som gäller, men dessa är ju inte godkännda att hälla i M-bilar. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
Kör mest från garage till garage på vintern så oljan är inte ett stort problem. Nu handlar väl tråden om vinterdäck... ;-) |
|
|
Precis. Läs första stycket! Nu tror jag inte temperaturen ute ändrar sig bara för att man har bilen i garage? ;-) Är det väldigt kallt ute så kör inte. Det gäller även driftvarm motor med 10W-60 olja. Inte bruka vid temperaturer runt -20 och under. Fartvinden kyler ännu mera och utsatta ställen på motor/oljesystem kan bli väldigt kalla under körning. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.