AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.391

Vinterdäck till 1M

Sida 1 av 3
Får min BMW 1M den 14 oktober vilket känns sjukt bra :-) Funderar på att köra under vintersom det är min enda bil och vill kolla om någon här vet vilka fälgar som kan passa? M3, M5? Vill försöka hitta nått beggat.
Jag hade försökt hitta en uppsättning 18 tummare från m3 e92, de passar!
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Jag hade ställt in den i ett garage under vintern och köpt en vinterbil för fälgpengarna istället. Det blir ju en rätt hyfsad bil för de pengarna.

-22 grader ute och starta upp en M-bil gör att jag får rysningar bara vid tanken...

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Ja
153
Jakobenkvist
Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002
BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010

Äsch vadå en serieproducerad bil är som alla andra. Samma rostskydd som en 118, bara motorn som skiljer. Så länge du sköter den så är det ju hur lugnt som helst. Klart du ska köra i vinter satsa på M3 e92 18 som ovanstående sagt.

Mvh
Jag själv kommer inte vinterköra min! Jag har min corsa från -90 som jag kommer hirka runder i ;) Det ända som drabbar en vinterkörd modern bil är stenskott typ.. I långa loppet så är väl dock rosten en annan faktor!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Japp, stenskott och allt blästrande från hjulen på sidorna är det som jag stör mig på mest, usch tänk o ligga bakom en grus/saltbil med sin nya 1 M....

motor/rostmässigt håller det nog för...

Tanken avskräcker helt klart peddan ;D MEN man ska aldrig glömma att använda sin bil vilket vissa tenderar till, stenskott kommer man aldrig undvika tyvärr. Det första gör ondast och de följande mindre hoppas jag :P
Min bil står i värmegarage och jag använder den inte så ofta på vintern, kanske max 150 mil så vinterdäck får det bli :-) Någon grus eller saltbil kommer jag absolut inte att ligga efter, oooooomkörning! Tack för svar
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Jag rustar upp min för vintern också. Tycker att har man en bil så ska den användas. Får se hur det blir att glida runt på 20-tummare i vinter bara, haha. :)
känns som det gör lite ont i själen om jag skulle se en 1M köra runt i vinter med vintersulorna på. Min får iaf stå snällt och fint i garage och må gott från storleksordning 1 nov till 1 april.

/Anders
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Klart du ska köra bilen på vintern, det är en bil och ingen mingvas! Motorn har inga problem med kylan, det är en vanlig N54-motor.

Kolla om dessa finns kvar: Länk det är originalvinterhjul till M3.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Skillnaden är väl om man har en annan bra bil att köra på vintern då hade jag nog också ställt min i garage.
Dumt att köra runt i en skitbil på vintern då en bra bil behövs som mest.
Jag håller nog med alla ur en aspekt. Vill man inte använda racern på vintern så ska man inte göra det och om man tycker att det fungerar så kör man på det. Smaken är som baken! Dom där 18 tummarna ser bra, men visst vill man helst ha 19"!? :-)
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
1M är ju ingen vanlig M-bil. den är ju speciell och kommer att vara ovanlig. jag hade ALDRIG fått för mig att vinterköra en sådan. har man råd att äga en sådan bil så har man råd att ha en hyfsad vinterbil. behöver ju inte kosta så många tusen att köpa en relativt ny bil med bra säkerhet.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Kan inte nån förklara för mig varför det är så farligt att köra en bil på vintern? Jag har kört alla mina bilar vintertid och de har fortfarande vart i mint condition eftersom jag är petig med bilen. Dessutom står ju bilen i värmegarange och jag spolar av den efter varje tur! Om jag inte missminner mig har BMW 12 års rostskydd..Nu bor jag visserligen i Stockholm och det är möjligt att det är mindre dubbfria däck här. jag antar att många av er syftar på dubb och stenskott som problemet?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
och bmw:s rostskydd är att lita på iochmed garantin? det är väl tveksamt efter allt man har läst och sen kanske man inte vill behöva utnyttja den garantin för hur är bilen påverkad av den behandlingen på längre sikt? värmegarage har ju sina sidor och jag skulle inte nöja mig med att spola av en sådan bil. det korroderar friskt i värmen.

men det är klart att man har olika inställning till sånt här och att man ska kunna använda sina bilar. jag ser dock inte 1M som en bruksbil.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Zuffenhausen
Bilar är gjorda för att användas och det mår de bra av, finns ingen bil i världen som mår bra av att stå och samla damm.

Visst vintern sätter sina spår, men samtidigt vem skall man spara bilen åt?

Sköter man den och tvättar regelbundet så skall den tåla det utan problem
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
När ni ska köpa en begagnad M-bil har ni två att jämföra med. Båda är av samma årsmoddel, har samma utrustning och färg. Skicket på dem är likvärdigt och de är servade enligt bok. Den ena har aldrig gått på vintern och den andra finns det vinterdäck till och den har rullat samtliga vintrar.

Vilken skulle ni köpa?
För mig är valet enkelt och alla som tittat under en bil som inte rullat på vintern vet vad jag pratar om. Det är STOR skillnad på underrede och i hjulhus.

Sen är det fritt fram för alla att göra som de vill. Men jag skulle aldrig ta ut min M-bil på saltade vägar.

Zuffenhausen
Jag kör mina bilar året runt, det är därför jag köper dom, spec när det handlar om nyare bilar.
En äldre entusiastbil hade jag heller inte tagit ut på vintern, men nyare sk "entusiastbilar" sk tåla det, och jag tror inte man får så mkt mer för en sådan, för mig är själva användandet mer värt än att en bil skall stå oanvänd och då kan jag tänka mig den sk värdeminskningen.

Min nuvarannde bil är 2 år gammal och vinterkörd de 2 senaste vintrarna dagligen, den är tvättad max 1 gång i månaden och den ser fortfarande ny ut under.

Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Självklart tål alla dagens bilar att de brukas på vintern.
Jag vill bara skona min från salt, sandade vägar och den ökade risken för avåkningar som följer med halt väglag och 343 hästar på bakhjulen.

Vad har du för bilar nu Zuffe.. ?
Jag anser att det är en viss skillnad på att kallstarta en M-motor kontra tex min 320D motor.
Och jag lovar att det syns skillnad under bilen på en ny bil kontra en som brukats i två år.

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Mitt tips är att ställa av din 1 M och rasta den lite då och då när väglag och vädret tillåter. Köp en annan bil eller åk kommunalt :)

Oavsett vad som skrivs om att bilar är till för att användas eller vem man ska spara bilen åt så tänk igenom det hela en gång till är mitt tips. Det kommer en dag då du vill/måste sälja den vidare och då föredrar alltid spekulanten en bil som är välspecad, välvårdad och i den här klassen inte vinterkörd.

Med det sagt så menar jag absolut inte att bilen inte kommer att vara säljbar. Självklart kommer den vara det men då under marknadspris mot en jämförbar icke vinterkörd. Det kanske kvittar för dig rent ekonomiskt men det är aldrig kul att göra dåliga bilaffärer :)

Sen är det väl tur kanske för dom som vinterkör 1 M då antalet begagnade antagligen kommer att vara lågt och ej vid samma tillfälle. Kanske gör så att skillnaden inte blir lika stor som övriga M-bilar. Se gärna ex vis olika Porschar på Blocket med några år på nacken och jämför priserna på dom som kört året runt där.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.