|
|
|
|---|---|
|
Något tips om hur man fixar en lös insats i en strålkastar enhet. PS. har tagit ut ljudmodulen med hel/halv och blinkers. Men sen är det svårt att sprätta isär glaset från kåpan. PSS: under lden runda luckan på ovansidan av lycktan finns en hävarm, vad är den till för? | |
|
Värm limfogen med varmluftpistol eller i värsta fall en hårtork. Limmet mjuknar vid värme. Sedan kan du försiktigt lossa glaset. Nya armar köper du på Ebay för nån hundring. |
|
|
Tackar Blir i morgon kväll eller till veckan. PS. vad kallar man armarna? Behöver fixa med hojen, kvaddade styrlager efter en grus och vägarbets helg med en BMW K11LT. Tar en tur till Uleåborg på lördag med en K12LT och dam bakpå, åter söndag. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag handlade hem förra veckan härifrån till en kundbil. funkade utmärkt ca 4 dagars leverans från köp. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Va försiktig å du inte förstör kulan som styr nivårregleringen den automatiska armen. Bifogat finner du ett dokument hur man gör steg för steg Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För de som är riktigt kluriga så går det att byta dessa utan att demontera glaset, men jag vet bara 2 som klarat detta:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hehe Hasso, är det genom att såga ut ett hål på baksidan, eller var det toppen har sett något om det någonstans. Är ju inte direkt svårt att demontera på vnalig väg heller, ända som var lite knepigt för mig var att få loss kulan som hade gått av och satt fast riktigt bra, tog ett tag innan man fick loss dom. Roliga var att när jag monterat på allt igen och hade bilen på service så sa jag att dom kunde ställa ljuset, men det gick inte sa dom på den jag hade bytt på och fölrkastade mitt byte att man borde byta hela strålkastaren för massa tusen. Jag skruvade själv på den hemma och det gick hur bra som helst, dom hade inte skruvat tillräckligt många varv för att att komma i normalläge. Trots att jag berättade för bmw fixade dom inte detta, därför jag undviker märkesverkstad :) |
|
Nä utan att såga sönder nått, och det är inte jag, har bara bytt en (långa) på ena lyktan och det gick utmärkt utan att plocka bort glaset. Men polaren som jag beställde åt hade plockat bort de gamla utan att ta bort glaset. Dessutomm vet jag att Tsaros på forumet lyckats byta alla fyra på bägge utan att ta bort glaset. Men hur vette sjutton ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Så mycket pillande det var att få bort dom gamla satt som berget, skulle jag aldrig klarat att byta utan att ta bort allt :) Samt att jag passade på att byta lyktglasen samtidigt så det var perfekt :) En fråga till dig Hasso lite OT, är det bra med stänkskärmar som jag sett att du har på min 540, jag tänker på att vintern snart är kommen och allt. |
|
Ja framförallt fram, har väl aldrig haft en bil som skitat ned sig så på sidorna som E39, dessutom slipper man stenskott och blästring på framskärmarna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag byggde egna "plastbitar" till höjdjusteringen av en vanlig hockeypuck. Sågade och täljde till delarna, borrade hål för justerskruven, skruvade i en skruv med lagom stor skalle som låstes fast där plastkulan satt innan. Tog ca 15min per del att få till dem och resultatet är jag nöjd med. Anledningen att jag inte beställde på ebay var att jag bytt kontokort och det tar några dagar innan PayPal registresar det nya kortet. Var ivrig att få till lyset inför besiktning. Märkte samtidigt att det går att byta halogenlampan till angeleysen utan att ha sönder lamphållaren. Det jag gjorde var att trycka ner lampan och vrida den motsols. För att sedan få upp lampann ända upp fick man bända lite fram och tillbaks för att få upp de små piggarna på lampan. Kan nog även göra små spår med en liten mejsel om man vill. OO=00=OO |
|
|
Tack för tipsen. Köpte 2 uppsättnigar på ebay och bytte på höger sida idag. Följde instruktionerna i länken länken ovan, mycket bra instruktioner. Lycktan åkte in i ugnen på 90C / 5minuter. Sen på med handskarna och bända isär lycktan. Gamla justerklossarna föll i bitar så fort man rörde dom. Troligen för att plasten åldrades snabb av värmen i lampan. Det trixiga var att få loss eljusteringen för att kunna ta ut själva lyktorna. Man kan känna hållaren i lycktan och justerstaget från motorn med fingrarna från under lycktorna. Hjälper att ta loss justeringen och när man sätter dit justeringen. Formade det svarta limmet innan jag satte tillbaka glaset. Gick mycket lättare så. När jag skulle justera den andra lycktan så var den också trasig. Tur man köpte 2 uppsättningar, på med ugnen och körde samma process igen gick mycket fortare. Klart på tre kvart med ljusbild justering. |
|
|
Hej Hasso länken verkar inte fungera längre som du lagt in. Finns det någon ny för beskrivning på hur man plockar isär glasen? |
|
|
Det finns en på YouTube: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.