AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.378

Turboras BMW 320D-06

Sida 1 av 2
Min stackars bil dog igår... BMW 320D -06.
På motorvägen sa det bara blllllöööö (ungefär) och sen gick det inte att gasa. Den började tjuta som en polissiren när jag gasade.
Lämnade in den på en verkstad bredvid mitt kontor, de kom precis in och sa att hela turbon har rasat. Runda slängar 15,000 kr. Ringde försäkringsbolaget och det täcks inte, då milen är över 10,000.

Vet ni (med tanke på att jag är helt clueless!) om man kan hitta eller lämna in och göra detta billigare någonstans. Jag kööör bara, jag grejar inte och blir helt matt när saker bara går sönder hela tiden. Finns det någon verkstad i Göteborg som grejar sånt? Går det att köpa begagnad turbo istället och få insatt?

BCR
LF har nyligen släppt sin maskinkaderapport och BMW får en mindre smickrande placering.
Obserevera att "Goodwill-garantier" inte är med i statistiken något jag vet att speciellt Toyota är generösa med.

Lite anmärkningsvärt att Porsche ligger så dåligt till. Kaske beroende på att många Porschar plågas hårt på banträffar eller att Porsche hanterar "Goodwill" ärenden stenhårt.

Länk

/Håkan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det går säkert att hitta en begagnad turbo, men jag tycker nästan det är lite lotteri då det kan bli en kortlivad historia om du har otur. Det du kan göra är väl att fråga flera verkstäder och kanske med hjälp utav forumet här få reda på om det finns någon bra återförsäljare där det går att få tag på en billig turbo. Tyska E-bay bl.a. innehåller mycket delar till bättre priser än vi är vana vid.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
För att fortsätta offtopic så var det också främst 116i och dess kamkedjespännare som var orsaken till denna tråkiga placering och inte 320d eller övriga modeller i BMW´s utbud.

Angående din bil Hanna78 så ring runt till olika verkstäder och ta en prisuppgift, jag hade dock tänkt efter både en, två och tre gånger extra innan jag monterat in en begagnad turbo. Den största delen i kostnaden är arbetet, rasar den begagnade turbon (Om det så sker om 5000mil) blir det dyrt ännu en gång.

Det är en annan sak när raggare köper och chansar på en begagnad turbo när de skruvar själva hemma i garaget, men på en 320d hade jag personligen inte chansat. :)

//Bjersér
TACK! Wölkes i göteborg har jag varit hos innan och där skulle det gå loss på runt 20. Han sa att tyvärr hade de haft samma ärende innan flera gånger på den årsmodellen...

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det blir nog svårt att få det mycket billigare tyvärr.
Jag tror att Turbotech har de billigaste turboagregaten och eventuellt kan de renovera själva turbon för c:a halva priset. Men du måste ta ur och skicka in den til dom. Kolla om det finns någon verkstad som kan göra jobbet och skicka turbon till turbotech för renovering eller byte, det blir nog billigast.
Jag plockade ur min turbo på c:a 3timmar i lugnt tempo och utan billyft så max 4-5 timmar på verkstad (i och ur) gånger timkostnaden (c:a 1000kr i Göteborg?) borde väl vara rimligt och c:a 9000 för utbytesturbon alt c:a 5000 för renovering.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Kan nog stämma, det gick på 15-16 när vi bytte turbon på vår Saab, och då kostade en ny turbo omkring 10-11.
Wölkes i Västra Frölunda debiterar mellan 1300-1600kr per timme vilket är sjukt dyrt. Det blir billigare att lämna in bilen till en icke märkesverkstad.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kolla med MECA på getängen i Borås, om du kan ta dig dit med bilen? De tar c:a 6-700kr /timme.
Kan ju dock vara så att de räknar med lite längre arbetstid än märkesverkstad.
Finns även en firma som jag tror heter Autoteknik som jag fick offert från på drygt 16.000 . Då räknade de med en turbo från GIK som är ganska dyra. Men de kunde lika gärna använda sig av Turbotech sa de.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Det finns en verkstad som heter Bo-Jimmy Bilverkstad. Dom jobbar med BMW, men är kanske inte auktoriserade. Jag har ingen erfarenhet av dom, men Google finns ju alltid.

Verkstadsackordet för att byta turbon är 3 timmar. Det klarar även en icke märkesverkstad typ mekonomen, meca mfl.

Köp turbon här Länk och låt en fristående mek byta åt dig. Det blir billigast.
ke
134
kevin320d
320D M. E91 2006
Hej Hanna78.

Som alla andra säger kolla runt med andra verkstäder.
Kolla med Patrik som bara jobbar med BMW i Partille, mitt i mot bilprovningen.

Kolla med Turbo Center i Stig center, dom kan kanse hjälpa dig, men vet ej va det kostar.

Lycka till

Mvh Kevin
El
89
El Toro
320d E91
En liten tanke bara. Om nu bilen dog/tappade all ork och den tjuter, betyder inte det luftläckage? Att någon tryckslang eller annat har gått sönder?
Hur kunde dem konstatera att turboaggregaten är trasig och på vilket sätt? Den kankse går att laga hos Turbotech eller Turbo Center istället för att köpa en helt ny?
Hej,

Precis det fick jag höra igår av en annan mekaniker!! Han tyckte inte det lät som om den var helt paj. Så jag bad verkstaden bredvid plocka ihop den och ska transportera den vidare idag. Livsfarligt när man inte kan något om bilar, man ifrågasätter inte mekaniker!
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hör med Joakim på Göteborgs bilservice i Partille (vid bilprovningen). Han är riktigt bra, men har oftast mkt att göra.

/H
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
OT: Bredvid bilprovningen måste vara ett drömläge för en bilverkstad ;)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hanna, du har PM.
Bilen lämnad på nästa verkstad... de gjorde en felsökning med en gång och de trodde absolut inte att det var hela turbon, misstänkte partikelfiltret som de skulle vända på, blåsa rent och kolla om det funkade.
Om någon hade sagt att jag var tvungen att byta hela motorn och jag inte dubbelkollat så hade jag sagt ja, tack, visst gör det! Håller tummarna för att det inte var värre än så. Tack för hjälpen och tipsen!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej! Hur har det gått? Turbo , partikelfilter eller nåt annat?
Hej,

Jodå... en ny turbo är installerad. Dock har den blivit något klen och ny del (som jag inte ens vet vad det är) är beställd. Någonting med någon ventil tror jag! De bytte även bränslefiltret som tydligen var igensatt.
Ska lämna in den imorgon igen för att få sista grejerna ordnade.

/H
ee
31
eev
320d touring "BAVARIA" -08
Hur mycket landa kalaset på? Fick du det billigare än 15.000:-

Dum fråga nu.. nu har jag hört och läst för många historier :)
Har en BMW 320d automat touring -08 177hk, Har jag med turbo eller inte?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.