|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, dubbelmassesvänghjulet verkar helt klart ha en central roll i det hela. Nu har man haft dubbelmassesvänghjul sen slutet av 80-talet, man borde ju fått kläm på konstruktionen vid det här laget. Suck, kan de inte bara kasta iväg det där dubbelmassesvänghjulet så långt som möjligt så man slipper se det (det har dykt upp både här och där på olika modeller)... Inte omöjligt att precis när det ska greppa så greppar/lossar det om vartannat och då råkar man excitera en egenfrekvens hos dubbelmassesvänghjulet som förvärrar det hela - endast egna funderingar (inga direkt vetenskapliga belägg för detta alltså). Är dock otroligt irriterande. Än mer irriterande är att BMW står som fågelholkar när man nämner det, dvs det är deras officiella hållning. Den inofficiella hållningen är att det är vida känt. Men ännu mer irriterande är att den enda lösningen de hitintills lyckats ta fram är att byta koppling+svänghjul (utan någon uppgradering/ändring i komponenterna). Man ska tydligen byta koppling+svänghjul lika ofta som man byter bromsbelägg. CDV nämndes tidigare i tråden, men den har ingenting med detta problem att göra (fenomenet är likadant oavsett om man har CDV eller inte). @Barkis : Vilken modell och år har du? |
|
Köpte min som 2010 men sett nu att den var uttagen december -09 så det är en 09a eller 10a :) Har känt liknande symptom på andra märken så jag antar att det är dubbelmassesvänghjulet som spökar i dom också. |
|
Gå in på www.realoem.com och knappa in dina 7 sista siffror i ditt chassinummer (VIN-nummer) i rutan "Serienummer" så får du reda på när bilen tillverkades. Men jag tänkte ju mer på vilken modell det var - då det är högst intressant i denna fråga då det är motor/låda problematik! :-) Är det en 116i eller kanske en 1M? :-) |
| En 120d har jag | |
| Tryckplattan som monterades i min såg helt annorlunda ut jämfört med den som byttes ut. Den hade en "pendel" som motverkar vibrationer. Om byte av endast denna hjälper vet jag ej då jag även fick bytat svänghjul på min men den såg "utvecklad ut iaf :-) helt annorlunda | |
Tack CRF_Niklas, då kanske det finns hopp ändåså :-) Jag har läst att det var många i början som bytte svänghjul, kopplingsskiva och tryckplatta men felet kom tillbaka lika snabbt för många. Men det var ju några år sedan - de kan ju tagit fram en förbättrad variant nu. Så det är bara att vänta tills det är dags att byta koppling helt enkelt :-) @CRF_Niklas : När var det du bytte? Hur menar du med "pendel" på tryckplattan? |
| Bytte för en månad sedan. 300mil sedan dess utan minsta tendens till ryckningar :-) det sitter en svängnings dämpare även i tryckplattan på den nya modellen svårt att beskriva hur den ser ut | |
| Sorry lamell menar jag såklart den ser helt annorlunda ut | |
Ja, den är ju helt klart inblandad eftersom beteendet ändras vid byte. Nu får vi hoppas på att det inte håller sig så! Aha, tror jag förstår vad du menar. Såhär såg det ut på den gamla varianten - eller hur (stum kopplingsskiva)? Länk Och såhär såg den nya varianten ut - eller hur (fjädrande kopplingsskiva)? Länk @CRF_Niklas : Men du bytte alltså kopplingsskiva, tryckplatta och svänghjul (och urtrampningslagret såklart)? |
| Yes rubbet byttes. Nja den ser inte ut exakt så utan det är en skiva som sitter som en pendel på lamellen så den kan pendla fram och tillbaka, såg ganska avancerat ut. Har googlat men hittar ingen bild tyvärr. Men det va den senaste versionen men vet inte när den kom | |
| Funktionen är nog samma som bild 2 du länkar men den såg annorlunda ut. Huvudsaken för mig va att dom ändrat något :-) | |
Ja, nyare modeller har ju SAC (självjusterande koppling vill jag minnas det stod för) så det ser lite annorlunda ut. Som en pendel!?! Hur tusan kan man ha en pendel på en kopplingsskiva? Fasiken, ingen som har en bild på en pendelkopplingsskiva? :-) |
| En skiva som åkte fram och tillbaka för att hämma svängningar antar jag :-) ångrar att jag inte fota den nya | |
Det var inte typ något sådant här du såg? Länk |
| Nej nej den sitter ju och håller tillbaka fjäder belastningen på nya tryckplattan :-) | |
Precis, det var bara en gissning (för har man inte sett en SAC-koppling så kan man tro att den gamla som tas bort och den nya som sätts dit ser lite olika ut - den nya har ju en "transportsäkring" så att säga). Nu blev jag nyfiken på den hur den där pendeln ser ut! En skiva som åker fram och tillbaka? |
| Yes å den sitter när centrum på lamellen och kunde uppskattningsvis röra sig 2-3cm fram och tillbaka beroende på hur om man vred lamellen medsols eller motsols. | |
|
Låter som en dyr operation, vad kan kalaset kosta?? Lyfter man ur motorn eller räcker det med att ta ned växellådan? |
|
| Plocka ner växellåda 2-3h om du är van att skruva | |
| Inte värre, då kanske man skulle kolla upp vad delarna kostar så man slipper eländet | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.