AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
19.420

E87 118d - 2009 med ryckande koppling och vibrerande pedal

Sida 1 av 3
as
27
aspalen
118d -09
I vissa lägen har min koppling "ryckt" dvs tagit lite hackigt. Jag har oxå en liten men irriterande vibration i kopplingspedalen. Vibrationen känns vid en lätt påverkan av pedalen, och försvinner vid mer nedtryckning av densamme.

Efter att verkstan uppdaterat mjukvaran, vibrerar fortfarande kopplingspedalen. Så nu ska kopplingen bytas. På garantin.

Hur många har/har haft samma problen?

eF
900
eFx
520d Touring -09
Typ samma här, tar ibland hackigt om man startar med mycket motlut. Vissa gånger märks det dock inte alls..?

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Glömde skriva.. du får gärna säga hur det blev efter kopplingsbyte.

/eFx
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har liknande problem på min -08 men min teori är att det är CDV ventilen som är boven.
Så den skall bort när tillfälle ges.

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
eF
900
eFx
520d Touring -09
MagnusM, vad har du för mil på din? Jag har snart 8'.

/eFx
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Detta är ett ganska så känt problem med den motorn, hade samma på min, framförallt vid kalkerade och fuktigt ute, hörde att de la sig fukt på lamellerna, typ.
Sök på 320d så kommer det en del resultat också.
Det jag läst om dom som bytt så har de hjälpt ett par hundra mil sedan återkommer problemet.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Min har gått drygt 6'

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Jag känner också av problemet på min 120d ibland, företrädesvis regn+kall motor.
Men det KAN även komma vid varmkörd motor.

Jag anser dock (till skillnad från de flesta andra?) att detta beror på tokmjuka motorfästen.

(Kolla växelspaken när du startar en manuell diesel)

Vibrationerna kommer när man närmar sig området att kopplingen greppar helt.
Precis när man smyger iväg på 1000 Rpm. ju försiktigare man är desto värre blir det.

Startar man lite burdusare på 1300 Rpm dyker aldrig fenomenet upp, inte heller om man står i backe och "håller bilen" med kopplingen, men så fort bilen rör på sig och varvtalen mellan svänghjul och lamell närmar sig, gungar hela drivlinan.

Min kopp te av detta problem. (Med en 120d som har ynka 1200 mil på mätaren)

Har samma problem med min -09a efter uppgradering men här vart det inget kopplingsbyte. Hur är det med garantin till mig sa dom att det gällde bara i 2 år men det är ju uppenbar att det är nå fel med konstruktionen när så många har problem. drygt

har samma problem som ni fast min är en 116 bensinare..har också märkt att växelspaken vibrerar mycket ibland.. häromdan la även min far märkte till detta och trodde det var motorfästena.. har någon löst detta problem?
Om motorfästena inte dämpar rörelserna med sin egen friktion i gummiklossarnas gummi i tillräcklig grad så spelar det inte så stor roll om det är mjuk eller hårda klossar då uppkomna vibrationer (hur små dom än är) inte försvinner till friktionsvärme i samma takt som de matas in i systemet. Om rörelsen dessutom gör att kopplingen greppar något mer och mindre under motorrörelsen fram och tillbaka så förstärks effekten och kanske tom. ger partiell förslitning av kopplingen som i sin tur ger mer ingreppsvibration och detta blir värre med tiden precis som tvättbrädor på grusvägar gör sig själv djupare med hjälp av bilarnas däck och chassiefjädring.

Du få slänga in en öhlinsdämpare mellan motor och stadig del av chassie i motorns mest svängande rörelseriktningen och med glappfri men rörliga bussningar i båda ändarna - MC-dämpare av den lite bättre klassen så kan man justera dämpningsgraden med skruv. ;-)

Är ett vanligt fel - det som gäller är byte av koppling OCH svänghjul.
Tydligen bristande kvalitet på svänghjulet även på bilar med väldigt få mil (även på bilar under 1000 mil)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Uppföljning av gammal tråd och problem - något nytt under solen?

Har själv märkt av (120i med ca 10 000 mil nu) fenomenet, är exakt som daniel-635 beskriver det. Det är när man släpper upp kopplingen långsamt vid 1000 rpm som det börjar hugga/vibrera.

Alla andra - vad har ni gjort åt detta under de här 3 åren som gått?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Det finns ett par trådar under 3-serie om detta. Verkar som att felet är vanligast på E90/E91 med 177hk-motorn. Jag fick själv koppling och dubbelmassesvänghjulet utbytt på garantin. Efter det är problemet mycket mindre. Bilen fyller 5 år i september och har bara gått ca 4500 mil i dagsläget.

Eftersom drivlinan väl är densamma på 1-serien så är jag inte förvånad över att samma problem finns där.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, verkar definitivt ha funnits på 1-serien också
Länk

Alla lösningar har hitintills varit "byt koppling och svänghjul på garantin" vilket liksom inte är en option längre :-)
Det skrämmande är att vissa fick tillbaka fenomenet efter en så kort tid som ett halvår. Lite surt att byta koppling och svänghjul två gånger på ett år.
Hade ju hoppats på att detta lösts vid det här laget i form av någon typ av uppdatering eller PUMA-notifiering, men inte kunnat hitta något av detta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast fenomenet har rapporterats av många bensinisar också, fast verkar som du säger vara vanligare på diesel (eller det kanske delvis beror på att dieselmodellerna har haft ett enormt uppsving de senaste åren).

Jo, men byter man svänghjul så passar man ju på att byta koppling också - kostnaden att lägga till ett kopplingskit i varukorgen där det redan ligger arbete+svänghjulär ju knappt märkbart.

Om svänghjulet är dåligt så finns det ju risk att det påverkat kopplinglamellens yta också.

Lite mer exakt, vad är det som skulle tänkas vara "kasst" på svänghjulet i dessa fall? Friktionsytan? Infästning/glapp i dubbelmassefunktionaliteten?
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Har ett svagt minne av att det förr betydde att det hade kommit fett eller olja på lamellen när den vibrerade på detta sätt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@boanke : Det är helt rätt. Jag hade själv det felet på min E34 535i -89 (och har beskrivit det här i detta forum i några inlägg).

Det är bakre packboxen till vevaxeln som börjar läcka och olja droppar sakta ut och rinner ned längsmed sprängkåpan.

Säkert tecken att man har detta fel är att det droppar motorolja ut från skarven mellan motor och växellåda.

Men i de flesta fall som diskuterades här och på utländska forum så fanns felet ofta inom 3000-5000 mil och mycket ofta bytes koppling (och ibland svänghjul) på garantin hos BMW. De hade omedelbart sett om detta istället hade berott på läckande packbox och naturligtvis bytt packboxen isåfall också.

Nu är min ganska mycket äldre, över 10 000 mil, så tanken har slagit mig att det skulle kunna vara läckande packbox istället. Men det finns inga indikationer på olja som läcker ut mellan motor och växellåda. Därför har jag för tillfället avskrivit den teorin.

Nästa teori blev då koppling/svängjul. Detta eftersom och felet är tydligen vida känt på 1- och 3-serier och vars felsymptom är mycket likt det jag har.

Andra misstankar jag haft är hardyskiva och stödlager, men det borde märkas mer vid acceleration kring vissa hastigheter och inte bara som nu endast vid dragläge från stillastående.
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Det var ju ett tag sedan, men det kunde också komma efter en motortvätt. Ibland räkte det med att typ avfettning blandat med smuts och olja från motorrummet rann ner genom nåt hål i srängkåpan. För var msn inte så noga med vad man tvättade med ibland var det fotogen och andra gånger diesel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med, på vissa växellådor och under vissa omständigheter kan det finnas en risk att avfettning och olja kan komma ner inuti sprängkåpan om man är lite för "yvig" med vattenspridaren/högtryckssprutan eller vad man nu använder :-)

Tex så sitter det ett observationshål (tror det är på avgassidan) på Getrag 260/6 lådan på min E34 535i - vilket naturligtvis är tätat med en gummipropp. Men om den är borta så är det ju fullt blås rakt in i sprängkåpan. Vet inte om de har denna typ av observationshål numera.

EDIT : Det var inte på växellådans sprängkåpa observationshålet satt, det var på blocket.

Ehhh, va? Motortvätta med fotogen och diesel? Nä hä hä, det gör man inte.
enligt bmw mekanikern så är det tydligen väldigt vanligt att dubbelmassänghjulet beter sig så på bmw, jag har samma på min.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.