AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.444

Nya snåla fyrcylindriga bensinmotorer

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag lästa att Audi har en ny 1,8 TFSI på 170hk. Den drar tydligen endast 0,58 vid blandad körning och enligt Länk så är det ingen omöjlighet att nå den förbrukningen.

Då började jag fundera på BMWs nya motsvarande motorer. Den nya 28i är en starkare variant. Till 1-serien har det lanserats en 16i och en 18i. Dessa går det att hitta lite info om. Det ska även finnas en ny 20i med 184 hk till bl a X1 och Z4. Men jag hittar ingen info om den motorn på bmw.se. De bägge mindre är på 1,6 liter och de bägge större är på 2,0 liter. Alla 4 har turbo vilket tillsammans med snåloptimering borde innebära att de kommer att bli nästan lika snåla som motsvarande dieslar men utan oljudet som dieslarna ger ifrån sig. Dessutom ca 15000 kr billigare. Kan BMWs 20i bli lika snål som Audis så är den i mina ögon väldigt intressant. En ny 320i med 184 hk och en förbrukning under 0,60 vore inte dumt.

Är det någon som har mer info om dessa motorer? Blir 20i lika snål som Audis? Är det någon som har provat 118i som ligger närmast med sina 170 hk? Hur är den motorn?

Hur som helst är det roligt och intressant att se att även bensinmotorer går att göra så pass snåla. Jag är ingen större vän av dieselknatter. Inte i personbilar iallafall. Hade det funnits en X3 med bensinmotor med ungefär samma styrka och kanske max 10% högre förbrukning jämfört med min 20d hade jag hellre haft den. Inom en snar framtid finns kanske det alternativet?

"BMW six appeal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.