AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.480

Startproblem E39 530d

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Halloj alla felsökningsproffs!

Har ett problem med min 530d som jag inte lyckas lösa. Den är inte chippad och har gått 45000 mil. Det började för ett par veckor sedan med att bilen inte ville starta över huvud taget, kopplade in INPA och kollade men inga felkoder fanns däremot fick jag inget tryck i fuelrailen. Jag bytte railtryckssensorn och bilen startade igen.

Ca en vecka senare började jag istället få startsvårigheter vid halvvarm motor men fortfarande inga felkoder. Har ju hört om folk som haft problem med kamsensorer som ej gett felkod trots att de inte fungerar så jag bytte kamsensor och bilen fungerade som vanligt igen. I ett par dagar...

Min fru ringde mig en eftermiddag och sa att bilen var helt död förutom laddningslampa och handbromslampan. Åkte till bilen och slog på tändningen men enbart laddningslampan och handbromslampan lös. Kollade batterispänningen med multimetern men den var OK, testade att slå på tändningen igen och helt plötsligt fungerade bilen som vanligt igen.

Tog hem bilen och kollade felkoder, det fanns 3 st:
1E25 "Övervakning varvtalsgivare"
3515 ”klimateffektutgång”
0400 "avgasåterföring"

rensade felkoderna och testade att starta bilen igen, alla lampor lyser normalt men startmotorn tuggar bara och samma 3 felkoder kom upp igen. Jag tog ur DDE:n och skruvade upp den och kontrollerade lödningarna visuellt men hittade inget, satte tillbaka den och helt plötsligt startade bilen igen utan felkoder.

Jag har kollat dieselpumpen som ger korrekt tryck, leak-off test på spridarna, spridarkorrigeringen inom tillåtna värden. Lutar just nu åt en felaktig DDE enhet men jag kan inte hitta att det skulle vara ett vanligt fel, har faktiskt inte hittat någon som haft problem med DDE:n utan att ha chippat den.

Jag har dubbelkollat batteriet med en batteritestare som belastar batteriet men det är OK, har även laddat batteriet helt fullt. Just nu håller jag på att mäta upp samtliga kablar från DDE och ut till de olika sensorerna men de ser schyssta ut ingen avskavd isolering eller annat har jag hittat. Har även sprayat kontakterna till DDE:n med kontaktspray.

Så kan det vara så att DDE:n har lämnat in? Dags för en liten hjärttransplantation så att bilen kan rulla de sista planerade 15000 milen?

___
/Fredrik
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
För att återkoppla:

Jag hittade problemet till slut, det verkar som om + polsanslutningen på batteriet hade kallflutit. Det visade sig när bilen hamnade i det läget att den var "strömlös" och jag kollade batteriet, då var det mörkt ute och jag såg att det sprakade lite när jag kom åt kabeln till + polen.
Drog åt den och sedan dess har det fungerat klockrent!

___
/Fredrik
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Skönt när det är enkelt!
Jag tackar för uppföljningen.

Tråkigt att du inte fick några svar när du gjorde tråden :/

Är du redan användare? Logga in i menyn.