|
|
|
|---|---|
|
Länk Listan stämmer väl enligt ens egna fördomar, förutom att man önskade att BMW låg på rätt sida medelbilen. Det som förvånar mig är att Mercedes och Audi hamnar så bra till i förhållande till BMW. | |
| Undrar om det inte är fyrornas kamkedjeöverkuggningar som drar upp statistiken lite för BMW. En riktig groda efter att tagit emot åtskilliga "Engine of the year awards" Men japsarna i topp som vanligt. Dom kan det här med motorer. | |
|
Positivt att MB och Audi repat sig. Volvo är rätt bra på att ta maskinskador på goodwill, BMW är väl sämre på detra i allmänhet, kan ju vara det som avspeglar sig också. |
|
|
Länk 1-serien är det tydligen som har en del problem enligt Länsförsäkringar. Tändspolar, Kamkedja verkar vara problemområdena på "Ettan". Mvh Janne. |
|
|
Hade jag haft en 1-serie med det problemet hade jag krävt Goodwill. En BMW ska inte ligga på samma felfrekvens som Alfa, rover och Peugot. |
|
|
Tyska Autobild.de har skrivit kom problemen med kamkedjeöverkuggningarna på 1-serien: Länk |
|
|
Inte så konstigt att Kia är i topp, de har ju sju års garanti och efter åtta år upphör maskinskadeförsäkringen att gälla! Dvs endast ett år att nyttja maskinskadeförsäkringen på. BMW däremot har ju bara två år på sin höjd. Mao säger det inte så mycket om bilarnas kvalitet. |
|
| Ärligt talat detta säger inte mycket. Toyota mm körs utav äldre eller folk som vill ha en bil från a till b typ. Man varar sällan ut en toyota auris eller prius > blir mindre skador etc. Men om man nu ska jämnföra bmw mercedes och audi ? varför så stor skilland i motorskador på bmw ? även om det är bara 1 serie varför så dåligt ? bmw ska vara premium ju. :( | |
|
Så du menarcatt en väktare eller kommunanställd skulle sköta/köra bilen bättre än någon som betalt ur egen ficka? Nädu, det är precis tvärtom, jag är rätt säker på att BMW tillhör de mest välservade och välskötta bilarna under de år som vagnskadedelen täcker. Vidare körs förmodligen bmw bilarna fler längre sträckor vilket också är skonsammare. |
|
| danieel: Anledningen till Toyotas starka dominans i många länder med tuff miljö beror nog främst på driftsäkerheten snarare än valet från äldre pensionärer... | |
|
Varför blandar ni in garantier i detta ärende? Det är statestik på antal maskinskador på alla typer av bilar. Toyota gör bilvärldens driftsäkraste motorer, det finns INGEN som slår dom på fingrarna vad jag vet. Länk |
|
|
Öh, därför att försäkringsbolagen inte har en aning om hur många bilar som repareras på garanti eller goodwill? Statistiken bygger enbart på skador åtgärdade via maskineskadeförsäkringen. Eftersom t.ex. Kia har sju års garanti och maskinskadeförsäkringen upphör efter åtta är säger det inget om bilarnas driftsäkerhet bara att ägaren slipper nyttja sin maskinskadeförsäkring, något man i Kias fall delvis betalar genom att man MÅSTE serva sin bil på märkesverkstad i sju år /15000 mil. I övrigt är det nog ingen som trodde att BMW (eller någon annan tillverkare som konsekvent ligger i teknikens framkant) skulle komma högst i en driftsäkerhetsranking (vilket detta INTE är). |
|
| (För övrigt tycker jag det är skrattretande uselt att "premiummärken" inkl. BMW har så extremt dålig vilja att ta ansvar för sina konstruktionsbrister om de inte måste, som i USA) | |
|
Marin: det är nog så att vissa lyckas tvinga bmw ta ansvar. Jag har själv hjälpt en bekant där svänhjulet lossat två gånger på 6000 mil på en 120d. Med lite tjafs så accepterar de. Dessvärre orkar de flesta inte jobba på och betalar häldre självrisken. |
|
|
För bilar med 2 års nybilsgaranti blir iaf statestiken ganska rättvisande, läste inte artikeln tillräckligt noga :) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.