AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.284

Nya 525 diesel xdrive

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Ny på forumet men funderar på att ta en BMW nu när det är dags för ny tjänstebil och då nya BMW 525 diesel xdrive. Nu är ju tyvärr 525 diesel ingen 6:a längre utan i "downsizingens" tider så är det ju en 2,0 liters fyra. Vilken skillnad förutom effekten är det mot en 520 diesel?

I övrigt så har jag ett par funderingar kring några utrustningsdetaljer. Har provkört bil med standradstolar men en provtur är ju inte så lång och "alla" verkar välja sportstolar eller komfortstolar. Är standardstolarna verkligen så "dåliga". Jag kör inte särskilt per år och inte särskilt långa turer då 99% av mina resor är på 20-60 min. Dock blir det några längre turer per år till fjällen så stolarna ska klara 8 timmar också. Är verkligen standardstolen så "dålig" att man måste köpa till bättre stolar?

Black panel, instrumentkluster med utökat innehåll. Har inte hittat någon bra info eller bild. Om det bara innebär att instrumenthuset blir svart när man stänger av tändningen så känns det onödigt men om man får snyggare display mellan mätarna och mer info (som namnet antyder) så är det intressant.

4-zons klima kan också vara intressant då jag föreställer mig att det extra utblåset i B-stolpen är effektivare mot imma på bakrutorna vid kallt väder ute. Ger det något mer än reglagepanel bak och utblås i B-stolpen.

Måste tyvärr vara sparsam med utrustning då vi har gränser på firman så det gäller att välja noga.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Du kan väl åka till fjällen i vad som helst. Om du tycker att standardstolarna räcker så var glad för det. Personligen tycker jag att ett av skälen till att köpa en BMW är att få sportstol eller komfortstol med bl a justerbart stöd under benen. Då kan nästan hela låren vila på stolen istället för som på ex Volvobilar där enbart 60% vilar på stolen.
Var skillnaden ligger mellan 520D och 525D förutom effekt vet väl ingen just nu, förmodligen är det ingen skillnad alls, dvs trist ljud och ett smalt register.

Ska man ha kakan så är det 530dX som gäller, men då är det ju också ett helt annat pris.
Ji
63
Jimmy2626
AW 520dAM-2013
Intressant tråd då jag också går i samma tankar, har kört 520dA nu 2 år och dags att byta, högst upp på önskelistan står X-drive eller AWD/Quattro beroende på vilket märke det blir.

Blev riktigt intresserad av nya 525dX men jag tycker priserna springer iväg lite väl, min senaste offert på en "vanlig" 520D touring har ett listpris på strax över 500.000, väljer jag 525dx misstänker jag att denna listar 560 utan problem.
I ovan bilar har jag inte överutrustat på något sätt, ok M-sport vill jag ha, men valt bort metallic och läder, egentligen är utr bara M-sport, Comfort, Drag, Hifi, Iphoneanslut, Mörka rutor och 19" hjulen, det saknas med andra ord mycket av vad man skulle vilja ha...

Rabatterna jag lyckats får en så länge är inte mycker mer än 10%, tittar man sedan på förmånsvärde på dessa är de ju tyvärr hemska.
Vad ha ni lyckats få?

Funderar rent krasst på om BMW X3 2.0d är ett alternativ.

Jämför jag ovan med en Volvo XC70D5 så vinner volvon både utrustningsmässigt och prismässigt - men det är ingen bmw...

ang dina stolar. standard stol i nya 5an är helt ok, du klarar det du beskriver utan bekymmer dock gör du det men en mer glädje i en sport/komfortstol.

Lycka till i era val - jag är confused...
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Smaken är som baken...
Jag verkar vara en av få här på forumet som inte tycker att sportstolarna är värda sitt pris... De känns hårda, den djupa skålningen gör att det blir en "kant" att kliva över (kanten brukar bli sliten...) och framförallt så tycker jag att ryggstödet är för smalt, även sittdynan är smal (= de passar inte riktigt för mig). Det är ju iofs meningen med sportstolarna men då tycker jag personligen att de ska sitta i en sportbil som används för sportig körning.
Om man inte är nöjd med standard stolar och om man är beredd betala tillägget för sportstolarna så tycker jag personligen att man ska ta det lilla steget som fattas upp till komfortstolarna.
För mig så är det då nästan som att kliva in i en helt ny värld. De passar mig helt perfekt!
I andra trådar har jag tidigare sagt att komfortstolarna är den absolut bästa utrustningsdetaljen jag har på min nuvarande E61.
Nu tycker jag faktiskt att standardstolarna i F10/F11 verkar vara mycket bra, bättre än i tidigare modeller. Men om jag inte skulle nöja mig med dem så skulle jag utan minsta tvekan välja komfortstolarna även om jag skulle bli tvungen avstå det allra mesta i övrigt vad gäller utrustning.
Om jag skulle köpa en begagnad F10/F11 så skulle jag personligen söka en utan sportstolar.
Men som sagt, smaken är som baken...
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Just nu är det för mig omöjligt teckna order innan jag har testat de nya 4-cyl motorerna ordentligt och innan jag har samlat på mig forumets och andras omdömen om de nya motorerna.
Jag strävar också alltid efter att undvika de barnsjukdomar som alltför ofta uppträder i början på något nytt.
Personligen så bär jag fortfarande på känslan att det skulle vara omöjligt för mig acceptera att gå ned från de underbara 6:orna, gäller både diesel och bensin, konservativt..? Jag vet..!!
För mig är bränsleförbrukningen helt ok på de senaste 6:orna och tom helt acceptabel på min nuvarande vagn från -06.
Och sanning att säga så är ju den ekonomiska skillnaden på en eller ett par dl i förbrukning knappt märkbar om man ser till totalkostnaden för vårt bilägande!
Det känns lite som att argumenten för downsizing inte gäller för mig.
Men jag försöker hålla ett öppet sinne och jag ska vara beredd att ändra uppfattning, om jag finner anledning...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håller med Ulf530 i resonemanget. Med tanke på BMW'ns prissättning är diskussionen om en droppe hit eller dit lite märklig...

Påslaget på 525:an är väldigt mycket för det relativt "lilla" som ges på pappret. Har som de flesta andra inte testat den nya 525d så jag kanske ändrar mening efter en provtur, men just nu känner jag mig som Dr Dängrot; skeptisk.

Och vill man sen upp till 530d så blir det väldigt mycket dyrare, vilket enligt min mening borde öppna en dörr för den nya 528i:n som ju också finns som X-drive. 4-cylturbon har ju fina siffror på pappret och tack vare den goda isoleringen i F1x-modellen hörs ju inte det brummiga fyrcylljudet lika mycket...

En tanke kanske...?

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror en stor del av ett gram är viktigare än man tror beror på att BMW säljer en stor del bilar till företag. Jag vet inte hur det är i andra länder men här i Sverige går väl mer än tre fjärdedelar åt juridiska personer. I de företag vars förmånsbilregler jag kommer åt, iofs inte så många, så har de tydliga gränser för CO2 som sänks varje år. Det är alltså väldigt trevligt att BMW får ner förbrukningen på sina bilar så inte miljöpolicyn hindrar en från att köra en trevlig bil.

fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Jag tycker standardstolarna var mycket bra.Känns bredare än sportstolarna. Jag hade valt standard om det inte var så att passagerarstolen inte går att vicka. Så det fick bli sportstolar.Komfortstolarna kostar för mycket men är sensationella.
fr
7
frasse74
525xd Touring -08
Går i tankarna själv på den nya 525xd men man vill veta hur den går om man nu kan jämföra med den "gamla" 525d, tittar också lite på 530xd men det är ju ett pristillägg också dock så verkar inte det vara så stora skillnade med förbrukningen mot 530 om man nu jämför 525xd mot 530xd...
Vill gärna läsa ett test men det verkar inte finnas någon test på de nya motorerna ..

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Håller med om att prispåslaget för 525 xd är rätt saftigt eftersom man inte får mer utrustning utan endast en "trimmad" 520 samt xdrive och automatlåda för 100 k.

Utsläppen är viktiga då många företag har utsläppsgränser för tjänstebilarna.

Vill inte heller beställa innan en provkörning då jag vill se om den är värd priset. Med risk för att uppreta hela forumet så finns ju nya A6 Avant 3,0 tdi quattro med S-tronic för samma pengar och då får man en 3-liters 6:a (visserligen inte en rak BMW 6:a, men ändå) och nya A6 är mycket trevlig.
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag är tämligen normalbyggd ( 85 kg och 181 cm) och kan inte begripa hur sportstolarna kan kännas trånga ( jo om man är mer "välbyggd" då). Jag har provat många sportstolar men f1x:s skulle möjligen platsa som "sportiga" då de är förhållandevis bekväma och rymliga. Sen måste jag tillägga att f1x sportstolar känns betydligt bättre än e6x. Motorstorlek tycker jag är lika individuellt. Beror väl helt på de egna körstilspreferenserna vad man behöver för kraft. På det här forumet kommer du alltid känna dig snål om du inte kryssar i alla options och har största motorn då det alltid kommer komma någon med helt andra preferenser och körstil än du som tycker detta. Det låter därför klokast att provköra och känna efter själv.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Har ett par funderingar kring extrautrustningen som jag hoppas att forumets expertis kan besvara (har sökt men inte hittat).

Sportautomaten vs vanliga automaten - vad skiljer?

4-zons klima - vad får man mer än utsläpp i B-stolparna och manöverpanel i baksätet?

Fjärrstyrd p-värmare - värmer den bara kupén eller även motorn?

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Ang. fjärrstyrd p-värmare.

Såvitt jag har undersökt på min 530 (har bara haft den i drygt en månad) så blir även motorn uppvärmd. Normalt brukar bränsledrivna kupévärmare vara inkopplade i kylvattenslingan före värmepaketet för kupén och den restvärme som lämnar kupévärmepaketet värmer motorn.
Dessutom brukar värmaren ha någon form av "bypass"-slinga med ventiler så att vid körning av motor utan kupévärmaren igång så går kylvattnet förbi värmaren. Det är ju dumt att värma värmaren vid normal körning.

Jag kände ned i motorrummet en kort stund efter att jag startade värmaren för att med handen treva efter slangar som blev uppvärmda och någon kylvattenslinga i närheten av motorn blev faktskt varm.

Mvh Näckrosen

I rather go ponding
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
XC60, menar du att det inte ens är standard med luftutsläpp i B-stoplarna?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Luftutsläpp bak finns som standard bara på mittkonsolen. Temp och fart styrs av det som föraren har inställt hos sig. Jag har provat på min bil. Det baksätespassagerarna kan variera är spjällens öppning och blåsriktning.

Liten detalj jag finner ovant: Helt automatisk klimatanläggning är det inte. Man måste välja fläktfartsprogram (5 lägen). Detta gäller för utökad kilmatstyrning. Huru dessa oilka program beter sig har jag inte riktigt kommit underfund med. Det är inte fasta fläktfarter som i det manuella läget. Det är mera som om man väljer ett fläktfartsområde. Inom detta område styrs fläktfarten.

Huruvida utetempen styr fläktfartsområdets bredd vet jag inte (än)

Jag är mera van (hos Volvo) att auto betyder att fläktens fart kan variera från full fart till minsta bris beroende på om innetempen ligger långt från inställt värde respektive om önskad temp är uppnådd.

Mvh Näckrosen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.