|
|
|
|---|---|
|
Hej ! har länge haft strul med detta nu, så tänkte höra om någon kan ha någon aning. Bilen går bra på tomgång och inte alls dåligt ända upp till c.a 5200 rpm, sen är de dött, bara bluddrar. Saker som är bytta som skulle hjälpa enligt verkstad : Luftmängdsmassemätare, kamaxelgivare, bytte även stiften och tändspolarna är nyligen bytta (innan detta började) . Undrar om det kan ha något att göra med katalysatorerna om de kan vara stockade, eller är det helt enkelt så att styrenheten för bränsle/tändning os.v sagt upp sig ? Behöver denna isåfall kodas för min bil eller är det bara att prova med en annan ? Hade även problem med abs:en i vintras, en givare på höger bak + nått litet kabelbrott där under vilket blev fixat och lampan i instrumentet slocknade, men killen på verkstan nämnde att felkoden för det hjulet fortfarande syntes i datorn.. han menade att abs:en skulle kunna spöka till att bilen inte varvar fullt ut vilket jag inte alls tror på ? har även en fråga om några svaga knackningar ur motorn, har noterat att ventilkåpspackningen är dålig eftersom det klottat olja där omkring, så jag antar att vevhusventilation varit frusen någon gång, kan det löna sig att rengöra denna och bli kvitt knackandet ? undrar även om det kan löna sig att byta grenrörspackningarna och dom där två andra i skarven mellan avgasrören och grenrören när det rasslar svagt när man gasar på i högre växel. Börjar bli riktigt jävla less på alla verkstäder som rakt ut sagt inte vet ett SKIT, dom är bara ute efter pengar.. Tacksam för uppriktiga svar, mvh. Joakim | |
| Katalysatorn kan vara en felande länk om motorn går jämt och bra upp till det varvtalet den börjar gå dåligt. Det är ingen garanti, men att knacka lite på katalysatorn avslöjar ofta "löst innehåll" genom att det rasslar i den. Att rengöra vevhusventilationen är aldrig fel. Om du tar av oljelocket med motorn på tomgång, ska du höra en liten svajning i tomgångsvarvtalet om det inte är helt igenkleggat i ventilationen. Om det inte läcker olja konstant från ventilkåpspackningen tycker jag du ska låta den vara och inte byta. Det är bara bra om den öppnar för tryck så är risken för totalhaveri mindre om ventilationen skulle frysa någon gång i framtiden. Är osäker, men jag tror att felkoder på ABS-givare släcker sig själv efter ett par felfria uppstarter. Annars finns det en hel del koder som måste resettas manuellt via diagnosutrustning. Det får inte läcka något mellan topp/grenrör eller grenrör/avgasrör om lambdaregleringen ska fungera så det ska du fixa. | |
| om jag nu då skulle byta katalysatorn, passar mittendelen som katalysatorn sitter fast i från en M3 3,2 -97 ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.