|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag testade att byta effektsteget på min, men utan resultat. Bytte tillbaka och öppnade upp för kupeflakten för att se om man såg något. Testade att sätta på tändningen och sätta fläkten på fullt. Den rörde sig inte en mm, men så fort jag petade på fläkthjulet med en mejsel hoppade den igång direkt. Lät illa som tusan, så det är väl något lager som har skurit. Har beställt en ny fläkt från schmiedmann för 1200 ink frakt. Ser inte ut att man behöver några specialverktyg för att utföra jobbet, bara lite tålamod. Är ju bara några skruvar och clips som ska bort. Kan återkomma med resultat om någon är intresserad. | |
|
Du får gärna återkomma med resultat, alla lösningar är bra lösningar. \\Timmy |
|
|
Glömde bort, ifall någon vill ha en schysst guide på hur man byter ut kupéfläkten, kolla här: Länk \\Timmy |
|
|
Kupéfläkten är nu bytt och allt funkar som det ska. Länken du skickade timmy var väldigt användbar. Kan ju tillägga att det inte alls var så svårt att byta fläkten, om än lite pillrigt med små clips i trånga utrymmen. |
|
| Har precis bytt fläkt på en e36 318i -96 med acc dvs dubbla hamsterhjul. jobbet tog bara någon timme kanske 1 ½ och då har jag hyfsat mekvana men inte så pass att jag plockat ner och ihop en vanos än. Det som underlättade avsevärt var att jag plockade bort bägge hamsterhjulen på en bättre begagnad fläkt dom sitter bara lätt pressade på. När jag fick av ena hjulen så höll jag med en svetstång på axeln och vred bort det andra hjulet också. Sen lite lätt med sandpapper i ändarna på axeln "ytrost". För att sätta dit motor och hjul behövde jag inte lossa vindrutetorkarna visst hade varit lite mer utrymme om jag gjort det men det gick bra ändå. med motorn på plats i hålrummet så satte jag först dit passagerarsidans hjul då detta var aningens tajtare använde mig av en liten svetstång för att hålla emot på axeln motsatt sidan. Tryckte åp hjulet så jag blottar en 4-5mm axel på änden så jag hade nåt att nypa svetstången på när det var dags för förarsidans hjul. Hoppas detta hjälper någon kikade lite på länken ovanför innan jag började men som sagt hundra gånger lättare med bägge hjulen av från början och så länge man inte har dasslock till nävar så kommer man åt. Var dock noga med att montera hamsterhjulen på rätt sida kan fläkta dåligt annars. | |
|
Jag får ingen värme från min kupéfläkt, bara efter typ 20 min när motorn gått varm ett tag, Sitter det nån "förvärmare" nånstans? eller e det fel på min kupéfläkt? (den är sprillans ny btw) -------------- "Get back to the LOSERLANE!" - Jeremy Clarkson |
|
|
Försvann all värme efter att du bytte fläkten? Har för mig att det finns en guide under "gör-det-själv" delen för värmepaketet etc. //Timmy |
|
|
Jag fick lite sporadisk värme med en gång jag starta bilen för att efter cirka 10 min dö helt och komma tillbaka endast då motorn är riktigt varm. då ska jag spana in gör det själv delen och leta upp en sån tråd =) tack så mkt -------------- "Get back to the LOSERLANE!" - Jeremy Clarkson |
|
|
Ifall någon är intresserad så lever fläkten igen, det var fläkten i fråga som behövde bli utbytt. /Timmy |
|
|
Skönt ;D Att vara utan fläkt e väldigt jobbigt denna årstid =P -------------- "Get back to the LOSERLANE!" - Jeremy Clarkson |
|
| Kan trasigt effektslutsteg ge "tickande" missljud vid olika varvtal på kupefläkten? | |
|
Det tycker jag inte att det borde göra. Effektslutsteget reglerar bara hur fortfläkten kan snurra, inget annat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.