AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.149

Problem med kupéfläkt, e36

Sida 1 av 2
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Har nyligen köpt mig en e36 328 där kupéfläkten lever sitt eget liv, eller levde iaf. Den fungerade hur bra som helst i början men nu fungerar den inte alls, när den väl lever så fungerar den hur bra som helst däremot.
Har testat att byta fläktmotståndet men det blev ingen skillnad (köpte ett helt nytt).

Vet inte riktigt vad mer jag kan testa egentligen, såg något i en "gör det själv" guide hur man byter kol, men det känns väldigt konstigt att kolen sitter under luftburken, borde inte den sitta bakom motorn mellan torpedväggen och motorn?

Någon som har några bra förslag på vad mer man kan testa?
Gärna guider på hur saker och ting går till skulle underlätta också
Th
26
Thelemorf
328i Touring -96
Det enda med kol i närheten av luftburken är generatorn (eller fläkten till acn) och de har inget med kupefläkten att göra.

Har exakt samma fel på min bil, fläkten kan funka i klockrent för att sen vara död i allt från en dag till flera veckor (och nu på sistone i säkert 1½månad)

Har varit så i över 1 år, i början stannade den och kunde vara död i några minuter för att sedan komma igång igen. Nu har den som sagt varit död i över 1 månad..

Har inte orkat plocka ur fläkten och kolla, men jag skulle tippa på att bästa alternativet för felsökning är att ta loss plastgallret och täckplåten "bakom motorn" och plocka ut fläkten och mäta upp så att du faktiskt har ström fram till den.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag får testa att mäta ström till den, tycker fortfarande det är väldigt konstigt att det verkar vara svårt att hitta guider om liknande problem på nätet, oftast är det bara lösa trådar utan vettiga avslut, med tanke på hur många det ändå är som har liknande problem.

Funderar annars på om det kan ha något att göra med styrenheten för hur mycket fläkten ska blåsa varmt/kallt etc, jag har ingen med display men den är elektrisk och har temperatur reglereing på båda sidor, undrar ifall det är någon anna skillnad på enheterna förutom just den visuella biten?
Th
26
Thelemorf
328i Touring -96
Felsökte min idag. Hade ut "fläktmotståndet" (är ju eg inte ett sånt när man har fläktstyrning) och mätte lite på det men det sa ju inte så mycket så jag plockade loss fläkten och rengjorde, smorde och provkörde den. Den verkade fungera utmärkt så jag monterade tillbaka och det fungerade fortfarande inte så då slöt jag mig till att det är mitt motstånd som är paj.

Det jag gjorde var att kolla så jag hade jord och strömmatning till motståndet.
Sen mätte jag så att pwm styrningen (antar att det är sådan) från klimatarn fungerade genom att mäta spänningen den gav och ändra på fläkthastigheten manuellt.
Sen bryggkopplade jag förbi motståndet och då går fläkten på full fart.

Brun/xxx är jord och Grön/xxx är ström till motståndet (minns inte vad sträcket på kabeln var för färg).
Brun/gul är jord till fläkten och Grön/gul är matning till fläkten
Och hastighetsstyrningen tror jag var Blå/röd.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Ok, hur gjorde du för att komma åt fläkten, via motorrummet eller inifrån? Har du något bra kännetecken man kan anväda för att lokalisera ungefär var fläkten sitter någonstans?

Det konstiga är att fläkten som sagt lever ibland och ibland inte, ungefär som att det är glapp någonstans, när den väl fungerar så fungerar den däremot hur bra som helst vilket gör mig lite förbryllad.

Ska försöka mäta ström till motståndet, måste få tummen ur och tid över bara.
Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
Min fläkt har också gått åt pipsvängen, men för mig var det ett jäkla rasslande när jag satte på fläkten en morgon sen dog den ich blev tyst =P.

Undrar också om man ska kika på fläkt tjosan innifrån eller genom motor rummet?

--------------
"Get back to the LOSERLANE!" - Jeremy Clarkson
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Har inte orkat kolla fläkten något nämnvärt men det är motorutrymmet som gäller och det är ett smärre helvete att komma åt den. Har precis beställt ett nytt relä och hoppas på att detta kan hjälpa, fläkten har hoppat igång lite halvt spontant under helgen som var plus igår och imorse men nu är den död igen, och den kändes lite mer villig efter att jag slipat stiften på relät så får hoppas på det bästa men antagligen är det glapp kontakt.. :(
Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
Jobbigt =/ Hatar el fel. Funderar på att lämna in min till verkstad istället för å pilla runt själv, kylan kommer snabbt nu! går inte att köra med öppen ruta för att bli av med imma på rutan så länge till =P

--------------
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Det är inte speciellt kul att köra med öppen ruta nu nej, men det är ju så jävla dyrt att lämna in den på verkstad bara. Tycker det är lite konstigt att ingen ger någon feedback på hur man kan göra och vad man kan felsöka förutom själv fläkten, men men. Börjar i vilket fall med att byta alla små grejer och i värsta fall får man väl byta fläkten också.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
I mitt fall är det antagligen glappkontakt med tanke på att jag hör hur spjällen ändrar på sig när jag vrider på olika hastigheter på fläkten, om det inte är själva reglaget där man stället in hastigheten, känns dock väldigt konstigt om den ändrar på spjällen men inte drar igång fläkten. (Testade att byta relät idag men det hjälpte inte ett smack.)

Så det blir till att riva ner fläkten ifall jag inte lyckas korskoppla precis vid kontrollen och få igång den på maxhastighet men det känns väldigt avlägset just nu.
Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
ja jag håller med om att det e lite svårt å hitta hjälp, De flästa hänvisar bara till att antingen fixa fläktmotståndet eller söka efter fler trådar, och trådar har jag läst massvis av nu =P

Min fläkt är nog helt åt skogen, en dag när jag starta fläkten så börja det låta riktigt otrevligt, Ett krasande ljud som höll i nåra sekunder sän vart det tyst och fläkten har inte visat ett enda teckan på att leva.

Ja verkstad e dyrt, Tycker du Mekonomen är att föredra framför BMWs egna verkstad?

--------------
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tänkte bara säga att idag hoppade min fläkt igång igen helt från ingenstans. Den verkar trivas desto bättre när det är kallt ute av någon konstig anledning. Alla lägen fungerade hur bra som helst och fungerar ända tills man stänger av bilen, och ibland om jag startar den efteråt också.

Förhoppningsvis har det något med säkringen som sitter under handsfacket att göra, men då borde inte fläkten hoppa igång tycker jag, eller fungerar kontakt ytorna bättre när det är kallt ute?

Har även hittat något om att kablarna gärna kan glappa nere vid fläktmotståndet eftersom att dom är snurrade, så ska försöka kolla det om man nu kommer åt dom, och även byta microfiltret så att det åtminstone kommer in någon luft i vinter. :)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Fläkten är inte svår att byta,har du lite mekvana så lägg några timmar så fixar du det.
Så som ni beskriver era fläktar så är ett byte oundvikligt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Som det ser ut just nu så vill jag helst undvika att byta fläkten med tanke på att jag inte har tillgång till varmgarage.

Visst har man funnit ett antal vettiga "gör det själv" guider på nätet så problemet ligger inte där heller, men eftersom att fläkten hoppar igång lite spontant så vill iaf jag göra de desperata försök jag kan som inte innebär just ett fläkt byte. För det är i mina ögon högst märkligt att den beter sig som den gör, när den väl fungerar så fungerar den hur bra som helst.

Rengöra säkringshållare har jag sett hjälpt för några (inte alltför många) så det är något man kan kolla, byta relä hjälpte ej. Det måste finnas många fler tips och trix utom att just byta fläkten och det är lite det jag vill åt med den här tråden. =)

\\Tummps
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Jag har samma problem med min 323:a från 96. Jag har ACC (alltså med digital panel) och alla funktioner fungerar. Den reglerar värme, spjäll, ac och allt där till, förutom fläkten. Den har hoppat igång några gånger för att sedan lägga av igen.
Plockade ner kåpan vid pedalerna och skruvad ur effektsteget till ACC'n. Såg då att kontaktstycket var lite krispigt och att det förmodligen hade varit väldigt varmt där. Var lite smält plast på ena kontakten på effektsteget. Testade att koppla ihop allt igen men det fungerade fortfarande inte. Testade att vicka lite på kontakten med full fläkt men inget hände. Kopplade loss effektsteget igen och gjorde rent kontakterna, och när jag kopplade in den igen så fungerade den om jag tryckte kontakten lite åt ena hållet. Fläkten gick en stund men slutade att sen att gå. I mitt fall tror jag det är effektsteget som är trasigt. Säkerligen någon lödning i steget som är dålig som tappar kontakten när den har körts en stund och blivit varm.
Jag ska beställa ett nytt steg och testa byta.

Men av det du skriver Tummps så verkar ju fläkten fungera. Köpte du ett helt nytt effektsteg eller ett beggat?
Har du kollat hur ditt kontaktstycke ser ut? Har det också smält lite?

//Andreas
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag har dessvärre den analoga panelen, och jag köpte ett helt nytt steg (från schmiedmann) har visserligen inte kollat passformen / kontakten där så det ska också göras så fort som möjligt.

Mer knep och knåp angående detta, helt ovanligt är det trots allt inte och det kommer alltid finnas någon som behöver hjälp.

\\Timmy
Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
Jag lämnade faktiskt in min till Mekonomen, För mig hade en säkring brunnit samt hade fläktmotorn pajjat. Den kunde inte vrida runt för nå lager hade gått eller vare nu va =P lät illa när han drog runt för hand iaf.

Men nu tar det väldigt lång tid innan värmen kommer igång ordentligt istället =P aja det kommer åtminstone luft =P

Mitt släktmotstånd är också slut därför kan jag bara ha Max/inget på fläkt hastigheten. Men det kan man ju byta själv

--------------
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag har gett upp, ryckt ut microfiltret så får det komma värme bäst den vill, är antagligen fläkten i fråga som gått åt helvete för min del och den blir det inte byte på förrän till sommaren tidigast...

Hur mycket tar mekonomen för att byta fläkten?

\\Timmy
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Funderar på om man ska köpa sig en motor från skroten och chansa, men min fråga är måste det vara samma märke som den fläkten jag redan har på bilen? Har för mig att jag läst det här någonstans men är inte helt säker.

\\Timmy
Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
7400kr kostade kalaset hos mekonomen =P, Jag vet inte om man måste ha samma märke, men det e väl smidigast med BMW original? Det är min nya iaf. själva fläkten kosta 4700 direkt från BMW om jag inte minns fel. så om du pallar ta dig in under "torkarbläcket" (heter det så?) så sparar du ju en hel del, men om det är elfel och du måste mäta ström och sånt jobbigt så blir det hela ännu jobbigare, om man inte e van och har utrustningen. =P

--------------
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Ska skicka iväg bilen till mekonomen nu för fläkt byte och dom tar 3400:- inklusive fläkt på det, låter ju helt sjukt bra för att vara sant. Men men, får väl se om de byter rätt fläkt till att börja med...

\\Timmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.