|
|
|
|---|---|
|
Min 535i brukar skaka till runt 90-strecket när man bromsar ner från högre hastigheter. Särskilt vid lite hårdare inbromsning kan det skaka till ganska kraftigt i ratten typ någonstans mellan 95 och 85. Märks tydligare när man kört fort. Vad tror ni? Hardyskiva/stödlager eller något så enkelt som en skev bromsskiva fram? /Dennis | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det är med största sannolikhet bussningar i casterstagen i framvagnen som är utslitna. Kallas även övre länkarmar eller tryckstag, se bild nedan. Länk |
Andra mindre vanliga felkällor är - bussningar undre länkarmar - spindelleder (två på varje sida) - inre och yttre styrleder |
|
Hur ser dina bromsskivor ut? Jag hade samma symtom på min 525 E39. Bytte fram bromsskivor och klossar. Går som ett spjut och stannar som en Porsche nu :-) M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
Det är bara att mäta run-out på bromsskivorna om man misstänker att det kan vara orsaken till problemet. Om det är inom toleranserna går man bara till nästa misstänkta komponent. Kan också vara en kombination av flera saker, tex ojämna bromsskivor och dåliga bussningar. Bromsskivorna skapar större vibrationer än normalt och dåliga bussningar gör systemet mer känsligt för vibrationer och man får plötsligt ganska stora vibrationer runt systemets egenfrekvens. |
| Skivor i 90% av fallen. Ser dom slitna ut så byt dom i vilket fall. | |
| Nja, på E34 är det nog inte 90% bromsskivor utan som bmw-slangen säger bussningar i casterstagen. Särskilt då det märks i de hastigheterna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.