|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Har jobbat ganska länge med mekanisk konstruktion och en hel del med utmattningsutsatta stålramskonstruktioner och även en del produktion av dito. För mig känns det väldigt svårt att balansera en produkts livslängd mellan att användas i nödfall (kanske 2-3 ggr på bilens livstid) eller 8 ggr/år (4 lyft 2 gånger om året.) Det är inga jättecykeltal i nåt fall och att ligga däremellan kräver nästan mer än att dimensionera för 3-500 lyft ca. Även prismässigt. Kan nästan tänka mig att det mer är en åldersfråga med den gängade plastdetaljen med. De gamla saxdomkrafterna till t.ex. V4 saknade plastdetaljer, var lite grövre dimensionerade och höll troligen i evigheter.. | |
Roffa1 |
Min originaldomkraft fungerar helt utmärkt, trots att jag använt den till tre hjulbyten på min egen E90 samt samt lika många till på grabbens E90. Tycker domkraftens konstruktion ser mycket robust ut, ser inga bärande plastdetaljer. Tror att den stora mängden havererade domkrafter beror på att användaren ej smort upp gängorna till domkraften. (smörjer-fettar in efter varje användande) |
|
Roffa1, vem smörjer reservdomkraften efter varje användande ? 1 på 100 skulle jag tro :) jag är pedant med mina grejer men det låter sjukt overkill Bättre att ha en 2 tons från biltema för några hundringar. |
|
|
Tydligen en sån som tycker de är en bra idé att använda nöddomkraften vid varje däckbyte! Skiftar man hjul själv så förvarar man förmodligen sina hjul själv också, så varför kan man inte förvara en garagedomkraft från biltema so kostar ~400kr. Hur orkar man ens hålla på och veva så mycket, ett däckbyte måste ta evigheter! |
|
Roffa1 |
Tror det blir billigare i det långa loppet att smörja gängorna istället för att köpa ny domkraft vid varannat hjulbyte. Overkill eller ej. |
| Nu förstår jag inte, Varför skulle du behöva köpa en ny vid vartannat byte om du använder garagedomkraft? | |
Roffa1 |
gOry: Mitt svar hade nog passat in lite bättre under captainoats inlägg, men du hann före;-) |
|
Här finns ett litet "kit" inför stundande däcksbyte: Länk =) |
|
| Vid större arbeten under bilen som t.ex. svetsning m.m. bör man åtminstone ha två st. av varandra oberoende stöd: Länk | |
| Haha LoL | |
|
Exemplariskt! Han har till och med lagt en stopp-sten bakom hjulet....kan inte bli mycket bättre! ;o)) Fast jag tror att det snart är dags att byta däcken, vänster bak ser lite slitet ut... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hehe, den var kul. Undrar vad som händer om han böjer sig bakåt, långa stöttan ersätts av ett huvudstöd? Om man har pulver i armarna kan man göra så här: Länk Snabbt in med pallbockar när bilen är uppe. mvh/ Anders |
|
|
Detta verkar enklare Länk |
|
| Funderar bara på hur araberna får fast bultarna, den borde ju driva axeln samtidigt?? | |
|
Tittar man noga så ser man att hjulet/navet står still. Lätt broms alt. handbroms fixar detta (och ingen diffbroms). mvh/ Anders |
|
| Var hittar man en så rak väg lol :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.