AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.215

Domkraften small

Sida 1 av 2
Kan ju kanske vara en varning till någon annan här.
Höll på att byta däck idag, hade redan bytt båda på höger sida,
lossade bultarna bak på hjulet lyfte upp bilen sträckte på bena lite,
tittade på hjulet tog i fälgkorset (veven) då small det,
billen föll 2-5 cm och domkraften for iväg och bilen gick ner i backen.

Snacka om att jag blev förvånad.
Vid en närmare inspektion av domkraften såg jag att plasten var av på sidorna.
Tur att däcket fortfarande satt på, jag hade ju bara lossat på bultarna, tänk om hjulet varit av och benen under bilen eller nåt, ryser bara jag tänker på det.

Och ja, jag stod på helt plan mark och ja domkraften satt rätt som den skall.
Material ålder på plasten? Sånt här skall ju bara inte kunna hända eller ??
Och suck ja, nu har jag 16" på ena sidan och 17" på andra.

Begagnad domkraft i Sthlm någon? :D
Man undra ju om det en går att köpa en av BMW kan ju inte vara så vanligt tror jag, men vad vet man.

Tur man har benen kvar och slipper köra rullstol iställe för BMW.

BMW 540 -98
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har råkat ut för samma sak med en Volvo original saxdomkraft på S40N. Numera håller jag aldrig vid något tillfälle ens en liten lilltå under bilen om den bara står på originaldomkraft.

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inga kroppsdelar ska vara under bilen när den står på vare sig orginaldomkraft eller hydraulisk garagedomkraft. De är lyftredskap. Pallbockar är uppställningsstöd och först när de är på plats kan man vara under bilen.
Råkade ut för samma sak med BMWs domkraft som ingår i mobilitykittet. Bara 3 år gammal så går domkraften sönder som tur var så hade jag inte lossat på hjulbultarna den gången. Skitkvalitet. Samma med hylsan, också BMW:s sprack efter 3 år. Vill man ha kvalitetsgrejer så får man handla nån annanstans än på BMW.

Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Jag andvänder aldrig den skiten utan andvänder riktig garagedomkraft.
Den som följer med bilen är bara en nöd domkraft ifall man får punktering annser jag. De står för mig va jag tycker ..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men garagedomkrafter passar ju så jäkla dåligt numera när den bara är en smal metallkant man ska lyfta på. Eller leter ni upp nåt annat ställe än original lyftpunkter? Var då?

-------
//Lövet
Se den domkraften som följer med bilen som en nöddomkraft att använda vid en punktering längs en väg någonstans. De är inte gjorda för att brukas varje år för hjulbyte/reparationer osv.

Jag har en 2 tons garagedomkraft med en rund gummiskiva på som skonsamt lyfter bilen utan problem på de tilltänkta lyftpunkterna. Men som skrivs ovan, behöver man få in någon kroppsdel under bilen, använd för guds skull pallbockar.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kör alltså på metallkanten rakt av men med jackpad?

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att man bör se originaldomkraften som en nöd-domkraft, enbart avsedd för byte till reservhjul om man fått punka långt från en verkstad eller hemmet...

En hyffsad garagedomkraft kostar bara några hundringar och då är det plötsligt mycket enklare/snabbare att lyfta bilen - känns som halva jobbet är själva domkraften.

Pallbock är en mycket vettig säkerhetspryl och det brukar jag numer alltid använda när jag lyfter upp bilen för något jobb - även vid enkla saker som hjulbyte!
Om man saknar pallbock och ändå måste lyfta bilen, brukar jag lägga ett hjul under sparklådan på bilen, då stoppar hjulet bilen om domkraften av någon anledning skulle ge med sig - inte lika bra som pallbock men extremt mycket bättre än ingenting!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Lövet: Jag lyfter alltid hjulen på mina bilar i den undre länkarmen. :-)
Det känns onödigt att lyfta hela bilen en halvmeter för att lyfta hjulet lite från backen.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag kör med en biltema domkraft för 2 ton, med en mjuk jack pad funkar hur bra som helst.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Stor lyftplatta och jackpad och man kan lyfta bilen i stort sett "var som helst" undantaget mitt på en stor golvpanel mitt under stolen t.ex.
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Om man nu måste använda orginaldomkraften brukar jag lägga däcket under bilen så den kan dimpa ner på däcket istället ben eller dyl under bilen.
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Detta hände mig med en gång vid punktering!
Jag använder bara bilens domkraft vid nödfall vilket detta var, han lyfta på reservhjulet samt sätta en bult emot hålet, dvs. jag han inte börja skruva in det utan höll den bara emot när domkraften small bort när plastbiten sprack.

Riktigt läskigt faktiskt!

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Andreas; Jajemen, mitt på kanten. Den sjunker in lite i jackpaden. Kanten ser helt orörd ut på våra bilar så den tål det med råge.

Länk
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Det låter som jag ska införskaffa pallblock innan jag gör något dumt. Någon som vet var Var jag köpa bra sådana?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Problemet med pallbockar är ju att man ofta vill ställa den där domkraften står vilket blir lite svårt.
Alernativet är att lyfta mitt under bilen, men bmw är ju så låga att det också blir besvärligt.
Brukar köra upp bilen på nånting först så den kommer upp från backen först. Men det blir ju genast lite jobb bara för att byta till vinterhjul, men det får man väl ta.

Dock är det ju katastrof att medföljande domkraft inte ska kunna användas ett par gånger om året. En sån grej får ju inte finnas någom risk att den kan gå sönder och borde vara rejalt överdimensionerad.
På Saab vet jag att det även finns eller åtminståne fanns krav på att domkraften skulle klara av viss lutning på underlaget.
Men som oftast blir det garagedomkraft och att man lägger ett hjul under för att stoppa upp om det skulle hända nåt.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Min procedur vid hjulbyte är att hissa upp med garagedomkraft med jackpad där domkraften ska sitta, sedan när jag har den uppe så ställer jag även en pallbock brevid en liten bit in , så ifall domkraften skulle gå av så ramlar den inte ner på backen.

Tar sedan bort handtaget på domkraften så att jag inte av misstag kommer åt den.
gO
1.407
gOry
335i Touring
pew: Använder du även första förbandslådan när du behöver ett litet plåster,
eller nödraketerna vid nyårsfirandet?
Nej jag hoppas verkligen inte kvalitet blir bättre på reservhjulsdomkraften då de skulle medföra mer vikt och platskrävande prylar för ingen nytta.
Låt nödutrustningen vara tills den behövs i just nöd!

Pallbockar behövs enbart vid arbeta under bilen, vid hjulbyte så räcker de gott och väl med en bra garagedomkraft, jag har 2st en höglyftande och en mindre modell.
Be
278
Bengt C
523i -96
Lustigt att se att det finns så mycket ursäkter för att BMW har en helt värdelös domkraft och vad man kan hitta på i stället. Visst, jag har också en garagedomkraft men kräver trots det att domkraften som ska användas ute på vägen både fungerar och är säker. Om den så bara ska användas en enda gång, så ska den fan göra jobbet. Självklart egentligen.

(Min E39 har av någon konstig anledning förlorat bägge bakre domkraftsfästena. Fattar inte varför...)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Den gör nog jobbet en eller ett par gånger. Det är nog snarare när den används ett par gånger varje år som den inte håller, eftersom det är just en nödutrustning.
Sedan kan man tycka vad man vill om kvaliteten.

Och det är inte bara BMWs domkrafter som är sådana. Jag vet inget märke som inte skriver i sina handböcker att domkraften bara är för nödbruk och att de inte ska brukas på en kontinuerlig bas.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.