|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med mina bromsar på min E61 -07, dom skriker som fioler. Det låter bara när man bromsar i låg fart t. ex vid parkering eller krypning i nedförsbacke. Har haft bilen inne på Bil och Motorteknik (B&MT) i Huddinge där dom har bytt klossar två gånger samt smörjt på alla tänkbara sätt. Har idag ett par 19" på (ej original) och Per på B&MT menar på att det är fälgarna som skapar resonans från bromsarna. Det är alltid sämre på fuktiga dagar (Dagg, regn etc.). Så idag provade jag med mina 16" fälgar (vinterdäcken) Bmw original och det sjunger lika fint som mina 19". Har "falsat" kanterna på klossarna som är Bmw original och det låter ändå. Vad ska jag göra? Här är en video från idag med 16" på. Länk /Hinka | |
|
Prova att "bromsa in" beläggen ordentligt. Dvs. få upp beläggens temperatur så det sker en viss överförning av friktionsmaterialet från klossarna till själv skivan - då ökar dessutom friktionen samtidigt som värmetåligheten ökar. Det finns många olika "teorier" om hur detta sker bäst men alla metoder har gemensamt att man skall få upp värmen i belägg/skivor under kontrollerade former så bindemedel från tillverkningen i beläggen förgasas samtidigt som värmen gör att friktionsmaterialet vandrar över till skivan, samt att skivorna sedan skall svalna av under lika kontrollerade former - du får INTE stanna helt med beläggen inpressade när skivorna är riktigt varma för då kan du få ett "avtryck" på skivan från beläggen där det blir ett för tjockt lager av friktionsmaterial = vibrerande bromsar som blir allt värre med tiden... T ex. Länk Länk Länk När jag bytte skivor och belägg (BMW original) gnisslade de lite de första 100 milen, vid lätt broms i stadskörning etc. men det försvann sedan av sig själv...troligen i samband med att beläggen blivit inkörda ordentligt med skivorna. Att det är fälgarna som orsakar ljudet tycker jag låter lite väl långsökt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Pröva att sätta dit skrikplattor på beläggen så kanske det tysnar. Jag gjorde det för jag hade precis så som du beskriver det o nu har jag helt tysta belägg. Silentspads tror jag de heter? | |
| Tog väck mina skrikdämpnings plattor igår, bromsverkan blev påverkad alldeles för mycket. Det är ju 1mm sammanlagt på 2hjul som ska pressas ihop innan bromsarna börjar ta som dem ska. Så nu är det som det ska igen, så hoppa över det, blir inget bra. | |
|
Jag bytte nyligen bromsskivor och klossar fram på E46:an och provade för första gången lite "hetare" belägg- valde Ferodo Performance (tror att det är utvecklingen från DS2000) som var steget över "standardbelägg". Nästa steg upp är DS2500 som är "Club-Race-belägg" som tydligen också skall vara godkända för gata, men vara kända för att kunna gnissla vid mjukare inbromsningar... När jag öppnade förpackningen såg jag till min förvåning att dessa belägg inte hade några skrikdämpningsplattor monterade (vilket "BMW-original" tillverkade av TEXTAR eller Jurid har). Funderade först på att montera skrikdämpningsplattor eftersom jag var lite orolig att bromsarna skulle gnissla och låta illa....men valde att "chansa" och montera dem som de var. Positivt överaskad är jag i alla fall, eftesom bromsarna är "knäpptysta" och ger bättre respons än med originalbeläggen (som jag för övrigt tycker har bra prestanda för att vara originalbromsar) dessutom verkar de inte damma så mycket som originalbromsklossarna...får se hur "elaka" de är mot skivorna... Så skrikdämpningsplattor skall nog inte behövas i de bromsoken om man bara rengör dem ordentligt och smörjer glidytor och kontaktytan mellan kolv och bromsbelägg ordentligt. Jag använde SIL-GLYDE, som är ett syntetiskt fett avsett för bland annat bromsdetaljer - det har bättre vidhäftning än t ex kopparpasta och stannar därför kvar bättre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipsen. Nu har jag varit ute och bromsat enligt (Länk och dom låter inte nu! Ska bli spännande och se när bilen har stått i ett par timmar och så måste jag kolla i fuktigt väder också. Men det verkar bra så långt Tack! Jag återkommer efter test i sämre väder. /Jocke |
|
| Jag har också god erfarenhet av att använda den inbromsningsmetoden. Den verkar även motverka pulserande bromsar/vibrerande ratt. | |
|
Suck... Imorse när jag åkte iväg och bromsade så var "fiolerna" tillbaka i bromsarna. Lite dagg var allt som krävdes för att det ska börja låta igen. Blir tokig, det är trots allt ingen Skoda. Kan det krävas mer inbromsning? /Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.