AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
14.425

740 E38 med "rasad motor" vad kan ha hänt?

Sida 1 av 3
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Köpte mig en 740 E38 -94 idag. Bilen har rasad motor, enligt ägaren så kördes den lugnt o oljelampan tändes o motorn började skramla. Bilen stängdes omedelbart av och kördes till vägkanten o bogserades hem ca 5km.

När han kom hem testade han o starta den igen o den startade direkt men stängdes omedelbart av pga slammer. Efter det har bilen stått i 2år o nu har jag köpt den riktigt billigt. Då bilen startade direkt så bör ju kamkedjorna sitta på plats o mina misstankar går direkt till oljepumpen som inte verkar helt ovanligt på m60.

Vad tror ni?? har någon varit med om oljepump som lossat helt så den inte pumpar olja?? Någon som vet om någon motor som klarat sig utan totalras?? dvs bara fixa oljepump o provstarta för att se om lager är ok..

Andra tips?? detta är det enda jag vet om bilen o jag är beredd på motorbyte, men det kan ju vara värt att kolla upp nuvarande maskin för att se vad som hänt.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vevlager (eller kanske ram?) lär tagit stryk. Att renovera vev och på med nya lager är inte dödsdyrt och fick du bilen för 4k och den är i bra skick i övrigt känns det som du gjort en hyffsad affär.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Kamkedjetrubbel är inte helt ovanligt på M60. Du kan ju börja med att kolla kedjespännaren, den kan ha kollapsat med slammer som följd. Ser den frisk ut kan du ju kolla till oljepumpen.

Om något i kamkedjestyrningen är fel så borde det höras rätt tydligt, ny kedja och spännare kostar 1700kr +ev dåliga glidskenor.

Är det möjligt kan det ju va vettigt att göra ett komptest innan du bestämmer dig för att byta kedja, är ju tråkigt om nån ventil blivit dålig.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta bort tråget och kolla om pumpen lossnat. Därifrån ser du kanske i så fall om något mer skadats när den släppt om det skulle vara den. Stängdes den av när trycket försvann kan det ju vara en enkel reparation om du har tur.
Håller med om att börja med oljepumpen, den bör ju kollas i alla fall. Om Murphy tittade åt ett annat håll just då, så kanske det räcker med att dra dit oljepumpen, spänna kedjan fylla på olja och glida vidare. Lycka till !/ Optimisten.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Kolla kamkedjespännaren först! Den lossar du med en stor blocknyckel, till skillnad från att kolla oljepumpen som är relativt omständigt.
Eftersom motorn fortfarande går runt o går så skulle jag definitivt helgardera genom att kosta på mig o kontrollera både oljepump och kamkedja samt dess komponenter (sträckare, glidskenor mm) innan ett nytt start-försök. Ja det är en hel del jobb men det kan spara dig ett motorbyte...
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
då har jag kollat lite mer, skulle plocka av oljetråget när jag såg att motorn hade ett stort hål i blocket så motorn är skrot!!

Det får bli att leta annan maskin, någon som har tips o råd ang detta. Vissa verkar ha problem med startspärr o så efter motorbyte.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Om du köper en identisk motor och använder samma boxar som original så är det inga problem. dvs byter enbart det mekaniska. Bör väl finnas en del på skrotar .

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Det var så jag tänkt göra, vilka årsmodeller kan jag ta från? ska ju ha en utan vanos. Går det ta maskin från e32 eler e34?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
vad är skäligt pris för en m60 maskin?
Th
593
Theobald
750ial -88
Av ren nyfikenhet, vart satt hålet du hittade i motorn och vad kan gissningsvis ha orsakat det?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

740 från 94 har M60B40 va? Isåfall kan du ta motor från E34, E31, E32 och tidiga E38. En skrapad motor (utan kringutrustning) ska du inte betala mer än 5tkr för.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det är m60b40 i den.

Hålet sitter på högersidan av motorn, typ 3:e cylindern räknat framifrån. Har slagit sönder en bit av oljetråget med så precis vid kanten av tråget o upp i motorblocket, Man får nästan in en knytnäve i hålet så det är ganska rejält.

Det Syntes inget på oljan när jag tömde ur den och maskinen går att dra runt på veven utan problem (har testat att dra den flertalet varv) o inget syns på tändstiftet heller. Ska kolla oljepumpen när jag tar ur motorn i vinter o se om det är den som är boven i dramat.

Förra ägaren snackade något om chip så det kan ju även bero på något sådant eller dålig service.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
någon som har koll på om automatlådan måste tas ned vid motorbyte eller övriga tips när man särar på motor o låda.

Har aldrig skruvat med en bil med automatlåda på detta sätt så det kan vara bra att vet lite innan man börjar så det inte strular i onödan.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vlådan är enorm och väldigt lång.

Jag har haft ner lådan på en manuell 540 och då va det rätt lättåtkomligt runt svepet. Har ingen koll hur det är på en 740 tyvärr.

Mitt tips utan att egentligen veta är att hänga motorn i lyften och sen lossa hela framvagnen, skruva loss lådan och antingen lyfta upp den eller sänka ner den.
Jag tror det är omöjligt att få bort motorn med låda och framvagn kvar på bilen.
Lyfter du motorn behöver du ju inte skruva bort hela framvagnen, utan bara släppa balken och låta allt falla ner en bit för att få utrymme.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Lådan måste loss tänk på att dom gjorde om blocket 01/1995 så du får rätt.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad gjorde dom om 95 menar du?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Vet inte exakt men artikeilnumret ändras
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ja, alusil kom då. I övrigt är det inga förändringar. Det är alltså inget som påverkar utvändiga mått. Alusil eller nicasil gör ingen skillnad för motorns funktion, båda funkar.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
jag har hittat en motor från en 540 -96:a för 3500kr. Det jag kan se direkt är att det skiljer på placeringen på oljefiltret som sitter skruvat direkt i toppen på E34 men sitter en bit bort på e38.

Kan man använda denna motor?? finns det något annat som kan skilja? vill gärna ha tag på en billig motor men måste vara 100% säker på att allt passar annars är det ju bättre att betala mer för "rätt" motor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.