|
|
|
|---|---|
|
Någon vänlig skäl som kan förklara hur det fungerar och ev. vilka kablar man behöver? /Anders | |
|
Först och främst behöver du en länk till omvärlden, dvs ut på internet. Det blir en 3G-telefon med tillhörande SIM-kort osv, dvs bilen skall vara utrustad med en 3G-modul och en antenn för detta. Sen hur internet presenteras beror ju på vilken skärm eller extern smarttelefon man har. Om bilen har originalskärm, vilket väl är standard idag, så är det ju här, och tillsammans med iDrive osv som man kör internet osv. Om det sedan finns lämpligt operativ och webbrowser i bildatorn som man kan använda överlåter jag till någon som vet mera, att avgöra. Förmodar att det är Spotify och Skype osv som hägrar, men det är ingalunda säkert att biltillverkaren tänker likadant, däremot kanske de servar med vissa trafikvarningar, kartor för Navi osv, samt länk ut vid vissa fel och olyckor. Man testar även andra system via internet och bilens GPS för att skicka trafikvarningar till andra bilar med motsvarande utrustning som befinner sig i närheten. FP |
|
| Åh gud som att folk inte sitter och pillar nog med radio/gps /smsar när dom kör bil, : ) | |
|
ja ni, snart behöver man inte kliva ur bilen för att handla mat utan det lastas i luckan bak medans man väntar, man måste ha internet för att beställa på väg ditt så att säga. smartphones har ju ca 70 procent av marknaden och dessa kan man inte pilla på med en hand, trots det pillar folk och leker medans man kör, de ska inte köra bil utan åka med miljöpartiets tankar och cykla till jobbet eller ta tåget. Avreagerar mig bara inget illa menat mot dig (med känsla) Miljöbilar är bra :) de sätter igen trafiken för nu inser folk att de kan köra bil miljövänligt och då går de och köper en prius men bil kan de inte köra !!!! |
|
|
Med Känsla: Precis som folke nämner så måste du ha en telefon med internetdelning / tethering för att kunna använda Internet. Dock är upplevelsen en verklig besvikelse. Otroligt långsam och dålig browser, navigeringen är ju inte direkt smidig då man styr "musen" med iDrive-vredet. Jag har testat några gånger men struntat i det och slagit upp samma sak på telefonen ungefär 10 gånger snabbare. Däremot kan funktionen bli intressant i framtiden med tanke på BMW Apps (om man kryssat tillvalet 6NR). |
|
|
Först och främst så delar jag era uppfattningar cykeltjuv och Danieel, att knappa på smartphones när man kör bil borde vara förbjudet. Sen jag började med Iphone för ett par tre år sen så har jag helt slutat att skriva sms när jag kör för det går bara inte tycker jag. Har inga problem med att göra det när jag står still och har stannat. Tänkte mera på hur jag kan utnyttja min Iphone 4 och/eller Ipad när jag nu har tillbehöret "internet" i båda mina bilar, men har nog inte BMW apps (tror) jag, i någon av dem. Man ser ju ofta i BMW åf-s annonser på Blocket att när en salubil har "Internet" så har man en bild från Google på skärmen. X5-an har jag ju inte specat själv utan köpte en "demobil" som gått knappt 500 mil. 1M har jag specat själv men där har jag varken behov eller önskemål om internet (vill minnas att min säljare sa att det är bra för då kan man tydligen koppla sig mot åf när man behöver boka service eller nåt liknande) då jag inte ens använder stereon i den bilen då motorn och ljudet från körningen i sig ersätter all form av annan media. /Anders |
|
|
Är du säker på att du uppfattat hela grejen med Internet i bilen på rätt sätt tror du? Har du en iPhone så har du en "riktig" browser i denna, bra mailklient osv och en hyfsad bandbredd beroende på nät och operatör men själva terminalen klarar väl 3-6 MBit osv. När du är nära ett WIFI-nät så kör du så klart på detta med full hastighet osv. Bilens dator osv (med Internet) har andra syften och en egen 3G-modul osv, du kan inte koppla ihop din iPhone mot bilen i så mening att du får över telefonens browser eller annat till bilens skärm, och manövern till denna via iDrive är som nämns ovan ett sämre och klumpigare alternativ jämfört med t.ex en iPhone. Omvänt får du ingen nytta av bilens ev. koppling till Internet mot din iPhone, denna har sitt eget gränssnitt (3G-nätet) ut osv. När du skriver att du (tidigare) skrivit SMS osv under färd så blir man betänksam, bakom ratten kör man ju bilen med allt som därtill hör, inget annat. Får en känsla av att du åter vill göra nåt mera, surfa på nätet osv under färd. Inte så bra tänkt isf, hoppas jag har fel där.. FP |
|
| Anders/Med känsla: BMW Apps kan du installera i efterhand hos BMW om nu bilen har blåtand och Navi Pro (vilket jag har förutsatt den har). Jag kollade med min säljare nyligen och det skulle tydligen inte vara så komplext att ordna detta i efterhand, det var i princip bara ny mjukvara som skulle tankas ned enligt honom. Någon annan kanske kan bekräfta? | |
|
Folke, du kan vara lugn och du hade nog också förstått det om du läst mitt inlägg ovan lite noggrannare. Givetvis så har jag inte för avsikt att surfa när jag kör, jag försökte endast få veta vad egentligen avsikten är med denna option Internet. Kristoffer L, tack för ditt svar, jo jag har både bluetooth och navi pro i mina bilar också. Ska kolla med min åf vid nästa tillfälle om man kan installera bmw apps i efterhand, tror inte jag har den i min spec idag. /Anders |
|
|
Det är ju skillnad på hur fort man kör. Skulle aldrig komma på tanken att surfa, kolla mailen etc. på motorvägen, men i typ 0-2 km/h i köerna på Essingeleden händer det att jag gör det. Rent tekniskt kan man fundera på om biltillverkarna går rätt väg, när de stoppar in skärmar och internet i bilen. Nu kan vi ju hjälpligt koppla in t.ex mobilen för att på bilens skärm få upp spellistor, men inte så mycket mer. Jag skulle hellre vilja att de tänkte tvärtom. Förse bilen med en möjlighet att via t.ex en "app" komma åt bilens information om service, radio etc. så att man kan se den i sin smartphone. Eller ännu bättre i en surfplatta. Varför inte skippa inbyggd skärm och istället någon fiffig anordning för att kunna "docka in" sin iPad eller liknande så att den utgör info-/media-enhet i bilen. I och för sig är ju Volvos senaste konceptbil cool med alla knappar och reglage ersatt av en stor touch-skärm, men med en bra "app" skulle det ju kunna funka med valfri egen surfplatta t.ex. Kanske svävade iväg lite nu, men känns som tillverkarna skulle behöva lite nytänk... |
|
| Anders520dA: De saker du nämner med serviceinfo mm i din smartphone finns redan till BMW Apps. Och som du själv är inne på - det är bara fantasin som sätter gränserna på vad som är möjligt och vi har bara sett början... | |
|
Det är alltid bilföraren som bestämmer vad man skall göra när man kör bilen, alltid... Att man knappar på sin lur i en bilkö är inget bra försvar för att göra annat än köra bilen, jag kan göra det i 2-4km/h säger någon, men jag kan göra det i 10km/tim utan problem säger en annan osv, var skulle man sätta gränsen? Ärligt nu, inte lägger du luren om kön släpper och går upp i 20-40km/h en stund, du knappar färdigt på ditt meddelande eller hur? Alla får lära sig vad som gäller vid bilkörning, dvs just att koncentrera sig på körningen, att försvara nåt annat blir mest patetiskt. Att ersätta en fast skärm med en mobil, är det smart om man tänker lite längre? Har mobilen en bra placering, rätt vinkel, reflexfri skärm osv? Lämnar du den kvar i bilen varje gång du stannar, om inte hur länge varar ladd/dockkontakten innan den glappar eller går sönder? Säg att du lämnar bilen 4-8 ggr/dag, det blir några in och urkopplingarpå en månad eller ett år. Info om service, radio, i-drive eller motsvarande, riktig navi och en massa annat är ju just det som finns i den fasta skärmen, varför ta ut detta i mobilen kan man undra? Det är en stor hype just nu med smartlurar och appar, och inget fel i detta, men försök ändå att kunna släppa luren när man kör bilen är mitt råd. Världen rasar inte ihop om man inte kollar Fejan eller liknande på en timme eller så, jag lovar...) FP |
|
|
känner tyvärr fortfarande att jag inte fått riktigt svar på vad idéen och funktionen med "internet" ligger. Det blev mest kommentarer om det olämpliga att använda sin smartphone när man kör, vilket jag instämmer med, men det kan väl läggas till en annan tråd? /Anders |
|
|
Hej, Du måste nog vara mer specifik i din fråga för att få ett klart svar. Vad du kan göra och vilken utrustning/kablage/hållare som behövs i bilen beror nog helt på exakt vilken bilmodel du har. Jag tror att iden med internet i bilen från BMWs synvinkel är att man skall kunna utöka funktionen i de redan befintliga funktionerna. T.ex. utöka Navigation för att också online kunna söka efter specific info, t.ex. lista itenalienska restauranger längs den in matande vägrutten. etc. Jag tror även BMW har en inbyggd Browser i vissa headunit modeller, men då är det ju bara en vanligt browser som behöver internet access. Kopplingen mellan bilen och telefonen (måste inte vara en smartphone) kan vara över BT, WLAN eller Kabel/USB. BT är långsammast. Sedan finns det säkert lika många andra idder om hur man vill använda interget i bilen som det finns bilförare. |
|
|
Jag tycker man får en bra idé om hur BMW tänkt att det ska fungera: Länk |
|
|
Ännu mer här: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.