|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Var utan kylarvätska i 1 års tid och bilen började till slut bli överhettad vid vissa tillfällen. Stängde alltid av den direkt. Ofta kom denna överhettning i samband med att vi öppnade och fyllde på kylarvätska. Märkte alltså att det handlade om ett läckage som snabbt tätades av Mekonomen. Läckaget kom från någon del i/vid vattenpumpen. Sedan dess har jag kört på (4 mån) men nyligen poppade "Check coolant level" upp igen! :( Strax därefter började det ryka under huven. Det är som en slags ånga och ingen kraftig rökutveckling som kommer från motorpartiets vänstra sida, samtidigt hör man ett pss ljud som om man släpper ut luft. Bilen kändes annorlunda att köra de här sista timmarna. Vad tror ni detta kan vara? Något allvarligt? Tack för hjälp | |
|
Det låter inte som någon bra metod att köra en längre tid (1 år?) med ett fel i kylsystemet. Även en "snabb tätning" av Mekonomen utan att byta ut t.ex vattenpumpen eller vilka delar som nu behövdes verkar lite osäkert. Att det flödar över och kokar om man öppnar påfyllningen vid varm motor är inte onormalt, men man måste åtgärda orsaken till att det försvinner kylvätska. Påfyllning måste göras vid kall motor och kylsystemet måste luftas ut ordentligt om man haft ett fel eller läcka. Troligen har du fortfarande en läcka eller i värsta fall en blåst topplockspackning som orsakar att det pyser ut och bildar ånga osv. FP |
|
|
Vattenpumpen är bytt för ca 3 år sedan och de bedömde den som fin därför byttes den ej. Röken och ljudet kommer inte från själva kylarbehållaren, kan det ändå ha med det att göra alltså? Det bästa är att bärga bilen till verkstad va, vad händer om jag kör något mer? Mer noteringar är att vi luftat av den flera gånger men att den är "svårluftad" något som också Mekonomen tyckte. Varför är den det undrar jag.... För 4 mån sen gjordes komptest och då verkade det fint, men det här var första gången alltså jag sett den ryka så mkt.. Tack för svaret! |
|
|
Idag åkte jag ner till verkstan som tyvärr hade dubbelbokat. Det tog nu 5 minuter för bilen att bli normalvarm vilket är trögare än vanligt. Bilen kändes även mer "kall" att köra. Gasen gav inte jämn acceleration, utan det kändes som den växlade mer tydligt. Samt började det ryka som fan denna gång och när jag hade på ventilationen i kupén kom ångorna in. När jag öppnar huven ser jag att ångorna kommer långt underifrån och strömmar upp nästan överallt förutom långt framme vid kylarbehållaren o de. Sedan har jag för mig att det kom rök från avgasröret under färd? Vad tror ni detta verkar vara? |
|
|
jag får gåshud.. schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
ajajaj.... det där låter ju inte bra... Lite frågor först.... Går kylvästkan efter... dvs. försvinner den så att du måste fylla på. Du sa att du kört den varm några gånger.... Hur varm har du kört den? Vilken färg har motoroljan? brun/svart, grå/vit Finns det tecken på olja i kylvätskan? Problemet är att om man kör en motor med för lite kylvätska "varm" och stänger av den så stannar vattenpumpen och cirkulationen av den lilla kylvätska som finns upphör och den har ingen möjlighet att hålla nere tempen. Väskan kokar bort i motorn och tempen kan fortsätta att öka till kritiska nivåer... Aluminium har ganska stor temperaturutvidgning vilket innebär att det är stor riska att toppen slår sig i synnerhet om vissa delar går varm och andra kyls av den lilla vätska som finns. Om det händer kan den börja läcka och det är stor risk att blåsa topplockspackningen då klämtrycket på den minskar. Om man har tur då så blåser man kylvätska utåt så den inte hamnar i oljekanalerna eller förbränningsrummen. Om din olja är grå/vit trycker den olja ner i tråget. Om du har olja i kylvätskan trycks olja ut i en kylkanal. Det verkar ju som att den i allal fall blåser ut kylvätska. Det som förmodligen händer är att toppen har slagit sig lite grand och när toppen blir varm så slår den sig lite till samtidigt som kylvätsketrycket ökar och då börjar den trycka ut kylvätska som förångas... Förmodligen trycks vattet ut av kompressionstrycket vilket också innerbär dåligt komp på någon eller några cylindrar. Det gör att den käns orkeslös och har svårare att komma upp i temp. Hur som helst bör du absolut inte köra din bil annat än möjligen direkt till verkstad. Du måste ta kompressionsprov och kolla de övriga sakerna jag nämnde. Om den blåser vatten och har dåligt komp är det tyvärr bara att lyfta toppen som återstår. Toppen måste förmodligen planas och topplockspackningen bytas. EWn kvalificerad byaverkstad kan nog hjälpa dig för några tusenlappar. En auktoriserad bmw-verkstad kan med säkerhet göra det för betydligt fler tusenlappar. Lesson learned....? Kör aldrig med för lite kylvätska och stäng av i tid om tempen börjar stiga..... om den gåt varm! Försök inte fylla på vatten innan den kallnat... Kallt vatten som rusar in i en varm motor kommer kyla för snabbt och för ojämnt så att det nästan med säkerhet resulterar i en slagen topp... Om man har satt sig i den sitsen att motorn gått varm och man måste stänga av den..... Be en bön och låt den kallna tills du kan lägga handen på toppen vid grenrören innan du återfyller kylsystemet. Lycka till.... oso |
|
|
hmmmm lyckades inte hitta hur man editerar ett inlägg..... det skulle i förgående inlägg givetvis vara... Om oljan är grå/vit trycker du KYLVÄTSKA ner i oljetråget... oso |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.