|
|
|
|---|---|
|
Jag har förstått det som att det inte är helt enkelt att komma över ett par liter. Har någon ett tips om var jag skulle kunna handla? /frejo | |
|
Som jag skrev i en annan tråd, så har jag fått garantier från Q8 att deras Auto 15 motsvarar Esso-oljan på alla sätt och vis. Den finns på Swedol för 52:-/litern. Jag mailade lite fram och tillbaka till Q8 och berättade att jag hade en 5HP24 med grön etikett, och fick det här bl.a. det här svaret: "Q8 Auto 15 har inte det officiella godkännandet som motsvarar Esso LT 71141, men vi vet att vår produkt möter kraven och därför kan vi skriva att det uppfyller det. Så jag skulle inte på något sätt vara orolig att använda Q8 Auto 15 i din ZF-låda." Jag litar på det och tänker byta till den oljan nästa vecka. Du gör dock som du vill, jag tipsar bara om ett alternativ. |
|
| Nu har jag inhandlat ett par liter, tack för tipset. Återstår bara att fylla på då, något som ju inte är helt enkelt själv... | |
|
Om man kunde stå på lyft några timmar så vore det ju enkelt att byta själv. Bilen måste ju stå plant och dessutom kallna ordentligt innan man sätter igång. Så av den anledningen lämnade jag bort min. Meken fick ur 5 liter bara genom att låta bilen stå några timmar. Har bokat in ett nytt byte om 14dagar, så får det vara bra sen. Då byter vi bara oljan och låter filtret vara. Han visade mig oljan som var i lådan, och den var helt svart, som motorolja. Han hade även knäppt kort på tråget för att visa mig om jag var nyfiken. Det såg bra ut, inga spån eller flisor, bara den normala smeten på magneterna. Sitter på helspänn nu för att känna om lådan börjar kännas konstig på nåt sätt, men hittills är den precis som vanligt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Meca har "Mobil" LT71141. (Mercedes /Audi använder samma ZF lådor som BMW) Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasso: Nej Mercedes har inte ZF automatlådor. Mercedes har egen konstruktion och tillverkning av automatlådor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.