AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.173

Trim till äldre diesel bilar

_a
6
_abrahamsson
Bmw e30 324td -92
sutit och letat länge efter tips och tricks till att trimma äldre Bmw dieselar.

Jag själv har en Bmw 324 TD. har läst att man kan byta elpumpen mot en mekanisk.

Men det borde finns mera man kan göra. så om nån besitter kunskap om trim till äldre dieselar så skriv gärna här så vi som inte besitter den kunskapen kan få läsa oss lite smartare!




Mvh john
_a
6
_abrahamsson
Bmw e30 324td -92
hur är det til exempel med IC, funkar det bra? hur pass nödvändigt är det i såfall med IC pga att diesel behöver värmen för att tända!

värmen som blir på en diesel. har läst att dom lätt kan gå värmt när man vässar dom lite?

Mvh John

Mvh john
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
störe IC, turbo. uppgardera pumpen.

Helgonet här på forumet har klämt ur en hel del ur sin 324. kolla han trådar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
carl530
Finns enkla sk plug in boxar, dom funkar nog bra på din bil.
_a
6
_abrahamsson
Bmw e30 324td -92
vilka har dom då?

Vet nån bra chip till 324?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det blir ju bra mycket mer drag med mekanisk pump och 11mm kolv med fördelarhuvud + större spridare och intercooler:

Länk

"11mm kolv med fördelarhuvud ger ca 230hk+ och det är mycket billigare att bara byta ut det eftersom att byta ut till 12mm kolv,fördelarhuvud OCH kamskiva innebär att man måste strypa ned pumpen kraftigt.

Det kan ställa till problem om du ska ens försöka få den igenom besiktningen. plus att det ställer högre krav på turbo,intercooler,spridare och avgassystem för att få ut skiten därbak!!!!
min kommer troligtvis inte igenom besiktningen om nu inte en blind pensionär med en dag kvar i livet besiktar den.

min är i dags skicket nedstrypt till att "bara"ge 400hk i grundinställning och då får vi se om kopplingen och resten håller.

så min rekommendation är att du satsar på 11mm:ers biten då det är mycket billigare.

vad jag har gjort åt motorn är i princip det som går.
Bytt spridare,Scania IC,ombyggd pump för max 640hk men nu nedstrypt till 400hk,bytt svänghjul och koppling/tryckplatta samt växellåda med kardan.
ombyggt insug och kompsänkt med packning på 3mm.bytt avgassystem till 3tums (som nu måste uppgraderas till 4tum) för att få ut svartröken.
Bytt turbo till kkk27:ans och grövre wastegate med justerbart laddtryck.
plus en kraftig lättning av bilen. Så de är inte så mycket????

det återstår bara att justera in vatteninsprutet med resten när vi fått pumpen att leverera tillräckligt och vid rätt tillfälle.
men som sagt så kommer nog kopplingen att ryka även denna gång trots 700nm +

ps. laddtrycket har legat som max på 3bar men dock under en mycket kort tid då tryckrören haft svårt för att hålla sig på plats lustigt nog????
men 2bar är då absolut inga problem för motorn,toppackningen om den är i gott skick från början och man håller koll på tempmätaren samt har en stor intercooler. den sistnämda har mycket stor betydelse för 324/524:orna"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.