AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.857

540 Touring M-chassi vandrar över vägen - vad göra?

Min 540iA Touring -03, M-sportchassi 8700mil, 235/45-17 fräscha Nokian Z, är enastående tajt på alla sätt ("som ny")...utom att den vandrar över vägen.
Trodde först att det är styrsnäckan som är glapp, men egentligen känns det inte riktigt så.

Hade en Saab Aero som hade samma vandringsfenomen - och efter byte av bussningar bak försvann problemet och den gick spikrakt.

Vad ska jag göra: Är det byte av Silentblock, eller bakarmsbussningar som ordnar till detta...eller något annat? (eller kan det vara styrsnäckan som behöver justeras?)

Det är alltså inget klonkande eller andra oljud. (enda är ett litet litet malande från höger fram när man svänger vänster...säkert ett lager att byta om något år, men det är inget man tänker på).

Tacksam för synpunkter.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag gissar på Nokian, att bilen skulle vara slut i bussningar och silentblock på 8700mil finns inte på kartan, min har rullat över 21t mil med originalbussningar bak ligger spikrakt, vandrar inte alls om det inte är rejäla rodelbanor till slitage med det gör alla bilar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hjulinställning?
@Hasso
Om det är Nokiandäcken det är fel på så visar det sig om någon månad när jag lägger på dubbdäcken.
...fast det känns inte som att det borde vara problemet??? Brorsan tycker att det känns som att man svänger...och ett tag senare svänger den till extra...kanske något sitter löst i bak.

@Marin849
Tror du att en fyrhjulsinställning kunde hjälpa? I så fall vore det hela ju enkelt.
(det var när jag gjorde fyrhjul på Saaben som de upptäckte att bussningarna var slut...vid 8700mil, men det är en typisk saabgrej - men kanske upptäcker de något på BMWn om jag gör fyrhjul på den med)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vet inte om det hjälper men korrekt hjulinstälning är ju en förutsättning för korrekt uppträdande och hur spårkänslig bilen blir. Dessutom är det ju ett tillfälle att upptäcka ev glapp även om det låter osannolikt med så få mil. Enligt BMWs dokumentation ska man lägga sig i ena eller andra justeringsintervallet på vissa vinklar beroende på vilket klagomål kunden har på bilens beteende. BMW har även prylar att bedömma bakvagnsbussningarnas glapp med.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Det där med att den svänger och sedan svänger lite extra låter som eventuellt en dämpare i bak kan vara slut.
Dämparna borde vara ok - bilen känns väldigt tajt.
Det får bli fyrhjulsinställning till att börja med.
Tackar för synpunkter.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Glappa styrleder kan ge liknande sympton också.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
När jag hade liknande problem var det hjulvinklarna bak som var fel, se till att firman inte "glömmer" det, det hände mig...
OK, tack för alla tips.
Det får bli en sväng till fyrhjulsinställnignen i veckan så får vi se vad de hittar - och jag ska särskilt kolla hjulvinklarna bak.
Nu har det malande ljudet från höger fram ökat och låter även vid körning rakt fram (tidigare bara i vänstersväng, eller om det var höger).
Dessutom vandrar bilen ännu mer över vägen - man måste vara väldigt uppmärksam när man kör i 130-140 så man inte åker av.

Fråga: Kan det vara höger hjullager fram som är anledningen till vandrandet?
(jag har ännu inte gjort fyrhjulsinställning).

Kan man köpa hjullager på Skruvat.nu frö 1400 kr? Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.