AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.702

Byta koppling e39

Ska nu byta koppling på min BMW 528i -96 e39.

Något man bör tänka på innan man börjar riva isär, vart ska man börja, någon som vet om någon bra guide?

Har hört att CDV'n gör så att det sliter lite extra på lamell och tryckplatta?
Har ingen större lust att byta koppling igen efter någon månad.
Bör jag då plocka bort CDV'n, vad blir skillnaden och vad ska man ersätta den med, för det är vell en ventil?

Sen vill jag veta hur luftningen går till.

Tack på förhand!

gO
1.407
gOry
335i Touring
Länk
CDV venitlen har ju alltid suttit där så varför skulle den göra så din koppling tog slut på en månad efter ett byte?
Visst du kan modifiera Länk bort den men de behövs knappast ifall du inte kör väldigt inspirerat till vardags!
Sitter det på 1996 med? Står ju från 1997-2003. Det har du rätt i, bilen slirade på kopplingen redan när jag köpte den så jag har ingen aning om hur länge en koppling håller sig frist med CDV. Verkar som om det sliter och slirar ganska effektivt på kopplingen när CDV'n är monterad.

Anledningen till att jag vill ta bort den är att den känns mer svårkört än andra manuella bilar.

Ganska säker på att den ryker vid kopplingsbytet.

Har aldrig bytt koppling förut så skulle vara väldigt bra med lite tipps hur man går till väga!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skiljer nog inte allt för mycket mot t ex E36: Länk

Vår E46:a har gått drygt 32000 mil med CDV monterad och den har aldrig bytt koppling...iofs mycket långkörning/pendling men ändå!

CDV:n är bara att skruva loss och sedan skruvar du i nippeln från röret direkt i växellådan när CDV:n är demonterad - du behöver inga adaptrar eller liknande. Det största problemet verkar vara att lufta kopplingen från luftbubblor efter demonteringen, om man skall tro vad som skrivits om detta av de som gjort "operationen".

Ett kopplingsbyte kräver noggrannhet och kunskap, särskilt viktigt är att du centrerar delarna korrekt vid monteringen, annars får du byta kopplingen igen ganska snart...
Personligen skulle jag inte ge mig på det arbetet utan att ha varit med om minst ett byte som "observatör".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
re
35
rewopwmb
528i -96
Bytte koppling för inte så länge sedan på min. Kolla igenom guider här på AP. inga konstigheter förutom det vanliga. Drog sönder många skruvar men det löste sig med svets m.m.
riktigt trångt är det då vi inte ens tog loss insuget när vi bytte. Dock har jag små händer vilket gjorde att vi lyckades.
inga stora konstigheter eller skillnader från en e36 men lite får man räkna med.
lycka till =)
Är det någon som vet vad man är tvungen att ta bort för att få ner lådan?
Måste avgassystemet bort?
Måste kardanaxeln demonteras någon annanstans än vid växellådsanslutningen?

Tacksam för snabba svar!

gO
1.407
gOry
335i Touring
Avgassystem + värmesköldar.
Stödlagret till kardanen.
Kardanen skulle jag förövrigt lossa helt och hållet även från diffen, de är nämligen stor risk att man klämmer sönder damasken i cv-knuten (den närmast diffen) om man gör för stora rörelser med kardanen.

PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Jag plockade bort CDV ventilen nyligen på min nyinskaffade kombi och jag kan verkligen inte begripa hur BMW sätter dit nåt dylikt. Innan kunde min bil rycka rejält och göra känguruhopp mellan växlingarna, trodde det var fel på mig som förare först. Sen så fundera jag om min koppling var fel om lamellen var skev eller nåt liknande. Men sen fick jag läsa om CDV ventilen som beskrev mitt fel och nu funkar det perfekt!
Okej, tack!

Någon som vet om jag kan använda mig av det här?

Länk

Passar det min bil?
Hur går jag till väga?

gO
1.407
gOry
335i Touring
Har ingen aning om ifall verktyget från biltema passar.
Här är i alla fall ett som sägs passa Länk

Hur man går till väga har jag redan postat i mitt första inlägg
Men jag kan posta lite fler länkar som verkar vara relevanta
Avgassystem Länk
Kardanaxel Länk

Dimensioner på pilotlagret Länk

Använd Realoem och tis så kan du kolla upp de mesta själv!
Tackar, Behöver det innan helgen så är ingen idé att beställa något. Jag har tagit bort allt som behövs för att få ner lådan.

Det jag undrade över var hur man gick till väga för att centrera.

gO
1.407
gOry
335i Touring
Okey jag förstår!
Du går gärna rapportera om biltemas centreringsverktyg funkar, även mäta upp alla olika hylsor om du har möjlighet då biltema som vanligt har dålig information om dessa specialverktyg!

Pilotlagret är 15X32X10mm Vilket borde vara 15mm inner 32 mm ytter 10mm bredd.
Har du en ny lamell liggandes så är de bara att mäta den och sen åka till biltema och be om att få mäta på verktyget.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Måtten på hylsorna i Biltemas sats är 11-24,9mm
15 mm finns med

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.