|
|
|
|---|---|
|
Problem med min e39 523- 97a, (Automat) Går bra på tomgång, startar lätt men är jätte orklös när man kör. Blir bara sämre och sämre. När man gasar så vrålar motorn och bränsle visaren går upp till max men varvtalet går inte över 3000 varv. Det tar flera minuter tills man uppnår 80km/h. Har kollat felkoder på verkstad, kamaxelgivare och luftmängdsmätare visades vara felen. Har nu bitat båda och har kvar problemet. Någon som vet vad det kan vara? | |
|
Bytte du till piratgivare? Har läst att dessa ibland kan spöka, därför är originalgivare att föredra. Mvh H |
|
| Ingen pirat, allt original. | |
|
Vad kan det vara om det inte finns fler felkoder ? |
|
|
Har du kontrollerat felkoderna efter bytet? Det jag kan komma på är kabelbrott. Testa att koppla ur givarna och se om du märker ngn skillnad. Mvh H |
|
|
Har ej kontrollerat felkoderna efter bytet. Har testat koppla ur givarna, ingen skillnad. Men har inte kopplat ur kamaxelgivaren, kan man göra det? Kabelbrott? Villka kablar menar du? Mvh H |
|
| Det kan vara katalysatorn som gett upp. Hade nästan samma symptom på min 523 -97 den gick bra när den var kall sedan bara sämre och sämre när den blev varm. | |
|
Bilen går lika dåligt kallt som varmt. Visas det inte när man läser felkoder om det är katten? Mvh H |
|
| Du kan få skumma felkoder på igensatt katalysator. Motorstyret försöker kompensera de knasiga värdena från lambdorna vilket gör luft/bränsleblandningen knas. Symptomen stämmer bra med just igensatt kat. | |
|
provade idag borra ett hål innan katalysatorn, gick genast mycket bättre. ska försöka byta den i veckan. ( återkommer med resultatet ) Mvh H |
|
|
Nu har jag äntligen bytat katalysatorn, bilen går bre åter igen. Men har besiktigat bilen och avgasvärdena är jätte höga, endast lamda är bra. vad kan det bero på? Universal Biltema katalysator? Enligt biltema skulle den klara av upp till 4 liters cylindervolym (sugmotorer). Länk Har det något med tidigare felkodder att göra? Biltema Katalysatorn som inte pallar med? |
|
|
Vad menar du med jätte höga? Skriv gärna värderna så vi kan kika på dem :) Kan vara att du har nån läcka i andra delar av avgassystemet, dåliga lambdor, LMM... |
|
|
CO 0,6 (0,5) CO 2500 0,6 (0,3) HC 329 (100) Lamda 1,02 (0,97-1,03) |
|
|
Hur ser stift och lambdasonder ut? Har du sportluftfilter? (trasig LMM?) Går bilen bättre eller sämre om du drar ut kontakten till LMM? Kontrollera att det är 100% tätt både före och efter katalysatorn! Det är lätt att det finns en pytteliten spricka/hål där luft sugs in om man har svetsat i avgassystemet och det räcker för att lura lambdasonderna - då blir avgasvärdena knas! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Prova göra rent lambdorna & nolla deras adaptiva värden. Tror dem nollas om du tar bort batteriet nån minut. Gör även rent Luftmassemätaren när du ändå håller på, köp en flaska CRC AirFlowCleaner på mekonomen och spruta rent. Inte säker på att detta hjälper men samtidigt så kostar det inte mycket att göra |
|
|
Jag har bytat LMM (begagnat från skroten) då när bilen gick dåligt innan katalysator bytet. Har nu monterat tillbaka den gamla. Det gör ingen skyllnad när jag drar ut kontakten till LMM, ska man göra det när motorn är avstängt eller gör det ingen skyllnad? Ingen sportfilter. Tändstiften såg bra ut, har rengjort dom ändå lite. Lamda har jag inte kollat. Har känt runt avgasröret med handen, ingen läcka. Finns det någon knep man kan kolla noggrannare? Har hittat Bensin-Booster på jula, kan man fuska genom bilprovningen med hjälpa av den, se länk. Länk |
|
| tanka E85 så går den igenom | |
|
Tanka inte E85! Det höjer lambdavärdet (som redan låg på gränsen). Jag är inte insatt i det kemiska men det blir mer syre i avgaserna med etanol i tanken. Been there, done that... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Nej, E85 lär inte hjälpa i detta fallet... Läckagesökning kan vara lite knepigt - läckan kan vara så liten att den inte hörs/känns. Kolla extra noga på "misstänkta punkter" (t ex vid svetsar och andra skarvar) och tänk på att läckaget kan sitta på ovansidan där det är svårt att se! En lösning är att använda läcksökningsspray (då ser man att det bubblar vid läckage) men då måste du trycksätta avgassystemet med t ex tryckluft. Lossa lambdasonderna och inspektera dem! Om de aldrig är bytta och katalysatorn har behövt bytas en gång, är risken stor att de har gjort sitt... Att du inte får någon förändring i motorgången när du kopplar ur LMM tyder på att den eller kabeln är trasig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu är bilen besiktigad, vet ej vad som gjorde det en halv flaska Bensin-Booster och några liter bensin och en liter etanol ELLER en jävligt snäll besiktningsman. I besikktningshallen var värdena fortfarande höga, han skulle teskta utanför, och vipps så kom han och allt var okej. tack alla för all hjälp :) |
|
|
Inte ovanligt att ett par varv runt besiktningshallen på 1:an krävs för att få en E39 kat upp i temp. Hände mig i onsdags. Andra gången jag besiktigar med min Biltema kat. fick 0.0 i CO och HC024.. finfint.. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.