AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.975

varför är min 320i-97 kraftlös och går bara 40 km?

ca
7
carro72
320i 1997
Min 320i-97 beter sig konstigt, kraftlös, seg, orkar bara upp till 40 km vid full gas! Startar och går!. Har i dag haft den på diagnos, visar inga felkoder samt bytt bränslefilter ( dock ej hos bmw) Problemen började förra veckan innan gick den kanon! Kommer typ ångor från avgassystemet! Tycker inte den rycker är bara tokslö! Någon som vet vad detta kan vara? Mvh Carro39

Carro39
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Prova dra ur kabeln till luftmassemätaren och se om det blir nån skillnad.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kanske katalysatorn?
ca
7
carro72
320i 1997
Tack snälla för svar! Lmm kopplades ur då "mina" meckarkillar provkörde den gick lika dåligt ändå! Funderat sj på katten samt ljuddämparen lr helt komplett avgassystem! Är ju precis som den vore förstoppad! Tänkte på om det vore nåt fel på kam/ vev givare borde väl det visas på diagnos? Provat gasa ur den lite nu i kv men kommer typ bara ånga! Ska jag börja med att byta avgassystemet inkl katt? Mvh Carro.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
när du kopplar ur lmm så skall bilen gå märkbart sämre/annorlunda! så gick den lika när den var urkopplad skulle jag testa och provköra med en som är hel för att se om de hjälper.
ca
7
carro72
320i 1997
Aha! Menar du att jag ska byta den? Lr är jag helt trög nu? Brukar man inte få nån felkod om lmm är väck?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
man bör nog få en felkod men det är kanske inte alla gånger vem vet, men om du har möjlighet att testa med en hel så gör de, om lmm är kaputt kan bilen gå på dom mest konstigaste sätt.
ca
7
carro72
320i 1997
Tack! Ja det skadar väl inte att byta! Tycker bara de är konstigt att den började bete sig skumt så fort! Har för mig att om lmm är väck ska inte bilen gå! Men det kanske den kan. Den startar klockrent och inget rassel! Men varvar toksegt och så slö! Fick upp den i 140 ett par dgr innan den blev kraftlös, senaste omkörningen jag gjorde gick ca 90 på femman, oxå segt och ca 2 dgr senare toppfart 40!! Helt sjukt!! Tror du inte det har nåt att göra med avgassystemet/ katt då?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
det skulle kunna vara katalysatorn som rasat ihop också då blir det rätt tjockt i röret! dock brukar det väl rassla o ha sig om den när den börjar bli dålig?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nu kan jag inte exakt svara på hur det ligger till på en -97a, men på lite äldre tex mina -92 utan Vanos och -94 med enkel Vanos går motorn hyfsat normalt utan LLM, den går då över på ett limphome läge med förinställda värden.
Jag körde hela vintern utan LLM på min förra bil, och var just nu ute och provade på min nya 325 -92, största skillnaden är att den går lite oroligare på tomgång.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
det man skall märka när man kopplar ur lmm är att bilen går annorlunda, dvs i "nödprogrammet" med standard värden, så kopplar man ur och inte märker någon skillnad går den mest troligt redan i detta läge. Dock med närmare eftertanke så borde bilen prestera bättre toppfart än 40km/h även i detta nödläge.
ca
7
carro72
320i 1997
Tack snälla ni!! Tänkte på lmm verkar som den inte visar nåt fel vid lättare diagnos, vilket jag utförde i går, kanske blir annat på auktoriserad verkstad! I dag fick jag upp kärran 60 på 3:an med gasen i botten! Har iaf fått tag på ett nästan nytt komplett system med dubbla kattar och simons! Får prova detta annars fli in den till BMW! Brukar inte en lättare felsökn visa om det är fel på ngra givare? Vad tror ni om bränslepumpen?!? Mvh Carro.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Om den går lite bättre vid lite gas men dör vid mer gas kan det vara soppapumpen. Annars låter ju avgassystemet som en aktuell bov i dramat.
ca
7
carro72
320i 1997
Den dör inte vid mer gas, i dag på 4:an fick jag upp den till 80! Varvar skitsegt och rasslar under! Hoppas att det är katten! Startar fortfarande direkt och hoppar inte på tomgång! Temp är bra! Tack för hjälpen!
Min kompis förra 320iT -97 fick samma problem.
Det var katten som var felet.
Byttes ut mot en universal och bilen funkade klockrent efter detta :)

Byt Katten så funkar bilen igen.
ca
7
carro72
320i 1997
Tack snälla!!:-) ska snart byta systemet inkl katt! Hoppas pärlan går som den ska sen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.