|
|
|
|---|---|
|
Min elkylfläkt vill inte starta på låg fart klickar bara i relät (troligtvis defekt fläktmotstånd) men på hög funkar den, jag har byglat i kontakten så jag vet. Jag tänkte...om jag flyttar sladdarna i kontakten på kylaren, så att "hög fart sladden" sitter i lågfartstempgivardelen, så borde väl fläkten starta på hög fart redan vid temperatur då låg fart borde köra... Hoppas jag förklarat hyffsat ok Vad tror den samlade kompetensen om detta??? | |
|
Några synpunkter är väl inlägget värt!!! |
|
|
Du tgänker rätt, fläkten kommer att gå på högfart från den temperatur som lågfart skulle starta. Det fungerar utmärkt som temporär fix men medför onödig strömförbrukning och onödigt buller från fläkten. Allt förutsatt att det är fläktmotståndet som är trasigt. Mvh, Steaman |
|
|
Hej tobbe, Det är väl kylfläkten till ac-kondensorn du talar om? Jag vet inte om ditt tänkta ingrepp kommer att vara särskilt lönsamt...? Högfarten skall ju aktiveras om tempen i vanliga kylaren uppnår viss temperatur. Lågfartsdelen är, vad jag tror, främst till för att kyla köldmedlet lite snabbare (kondensera det), och om lågfarten inte aktiveras tror jag främst det leder till sämre kylprestanda i ac:n. Högfartsdelen aktiveras vad jag vet antingen av för hög temp eller att trycket i ac systemet blir för högt. Kan tilläggas att min inte går i lågfart och efter test att högfarten funkar så låter jag det vara så länge och åtgärdar det när jag har tid och lust... (ps - mitt fläktmotstånd är dock mätt och verkar vara helt men jag kan inte mäta nån spänning i lågfartskabeln så din ide kan inte funka för mig) Always Diesel |
|
|
Hoppsan, blev kanske lite konstigt det där... det jag menar är att som Steaman säger leder det ju till onödigt buller och förbrukning, naturligtvis tar även fläkten mer stryk. Det enda du vinner är ju att ac:n kanske blir effektivare, dock har jag inte märkt något större problem med min trots att lågfart inte går. Always Diesel |
|
|
Tack så mycket för synpunkterna. Det är elkylfläkten framför kylaren jag menar och såvitt jag vet så ska den starta när kylarvattnet når 91 grader (lågfart) och 99 grader (hög fart). Tanken var att få lite kylhjälp vid kökörning tills jag orkat byta motståndet. |
|
|
Fler synpunkter....? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.