AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.030

m50b25 insug på m52b28 problem!

re
35
rewopwmb
528i -96
Hejsan!
Har stött på lite problem när jag bytte insug.
Det började med att jag slet ner insuget och allt som var i vägen. hittade även ett billigt insug på blocket där jag även fick med spridarbryggan från m50 motorn. Jag har även läst en hel del innan jag började byta insug. Jag visste att det skulle leda 4 vacuum slangar. Dock hittade jag inga alls som satt på m52an insug. inte heller några på m50ins.
brydde mig inte något mer om det och fortsatte vidare.
Hittade ett T kors i metall som var 15 mm i varje ände. vevhusvent kopplade jag till vänster om T korset, tomgångsmotorn till höger om Tkorset och i mitten satte jag på en slang som ledde rätt in i insuget.
Tog ett 15 mm t-Kors p.g.a. hittade inga slangar som skulle kunna gå på ett 19/22 mm T-kors.

Nåvel, monterade alltihopa igen och skulle provstarta. Då kom problemen.
motorn tappar tomgång lite då och då. Ibland går den ner till 400 varv och sen pendlar upp och ner. Efter att motorn har blivit varv verkar det bli lite bättre. Dock uppkommer samma problem iaf.

provkörde den på en raksträcka. De första 2-3 minuterna hackade den fram hela tiden. Känns som att någon tar tag i kragen på dig och skakar om dig.
Varvade över 4000 varv, tryckte ner kopplingen och lät den rulla. då dog motorn helt plötsligt.
La i andra växeln och rullade igång bilen igen. då hackade den fram så där som den gjorde när den var kall

kände att gasresponsen blev mycket sämre tills man varvade upp den över 4000 varv(stillastående)

Så vad tror ni?
Har många olika teorier på vad det kan vara men vet inte riktigt vad ja ska börja med!

Tack på förhand =)
Lurre1
Hej kolla så att du har dragit slangarna rätt,låter som tjuvluft.
kolla även packningarna till insuget.antar att du använder 2.8 spridarna.
Finns även något mektips här på forumet som du kan söka på.

re
35
rewopwmb
528i -96
Hej!
Tack för ditt svar. äntligen någon som tar sig tid att göra det!
joo jag misstänkte också det och höll på med det hela dagen.
Testade att sätta på ett vevhusfilter idag. Satte tomgångsmotorn i det enda hålet som fanns i insuget och provkörde. den andra slangen som leder in till insugningsgummit satt lite halvt och drog tjuvluft och då dog bilen lite då och då. Dock gick den väldigt bra och jag var väldigt nöjd. så fort jag gasa så gick den som jag ville men när ja tryckte ner kopplingen och släppte gasen så dog den.

ahaa tänkte jag då, där har vi problemet. hitta en annan slang som var klockren och som inte drog nå tjuvluft. Helt plötsligt fick den jämn tomgång. Men när jag gasade så var den inte alls pigg. baktände och gick skit. kändes som att något ströp den. som att den inte fick nog med luft typ. var tvungen att prova att leka lite ändå. trampade i bott till 6000rpm och växlade. seen tryckte ja in kopplingen igen och bilen fortsatte gasa. Som att spjället fastna.

Har du någon aning om vart vacuum slangarna leder? börjar fundera på om de är dom då ja inte har gjort något med dom alls. Står ju trots allt i alla guider att man måste skarva och skit.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.