AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.740

Trim till 325d e9x

Sida 1 av 2
ma
212
macattac
520d Touring -09
Jag har BSR:at min 325d e91, och är sjukligt nöjd....men mycket vill ha mer och jag har läst om ghostriders monstruöst porriga 335d...kan man göra liknande saker med de andra i modellprogrammet?

Alltså byta FMIC, fixelitrixa med turbo, större spridare etc....
Jag har hittat "race"koppling till 325D som ska palla lite mer...men då vill jag ju ha mer också innan jag stoppar in den.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det finns väl värre mappningar än den du har nu? Erbjuder inte ESS och V-tech 290hk till 325d?

macattac
520d Touring -09
Jo det gör dem...men om jag ska lasta på 600+ nm och det laddtryck som det innebär känner jag spontant att det kan behövas större spridare samt bättre FMIC.

Därför undrar jag om någon vet, samt om PF skall bytas ut/tas bort vid sådana effektuttag.

Vad hamnar laddtrycket på i v-tech steg 2 t.ex? Känns som att det är borderline på vad sakerna klarar om jag har som krav att det ska hålla några år. Finns 7000 tråder om detta, om dem klarar, vad dem klarar etc....därför jag frågar om någon vet vilka spridare jag kan byta till, bättre FMIC, andra turbo?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
"Känns som att det är borderline" Vilka delar tror/vet du är känsliga?

Har du hittat information om vad det är för delar och sedan sökt på respektive underleverantör och fått fram fakta eller gissar du bara?

macattac
520d Touring -09
Med tanke på att 330d och 325d har olika topp, insug och spridare och lådan är specad till ca 500nm...där grundar jag min åsikt att det är borderline att plocka nästan 300 hästar ur 325d....då BMW "bara" plockar 231 ur 330d...visst visst de skulle kunna ta ut mer och det finns många förklaringar till att de inte gör det.

Du får jättegärna göra det med din bil, men jag vill gärna ha saker som håller om jag ska plocka ur sån effekt.

Jag är inte ute efter en diskussion om det är korkat att köra steg 2 trim på en i övrigt org 325d eller inte...jag är ute efter hjälp att hitta delar för att uppgradera min bil så att jag känner mig mer komfortabel att göra de effektuttagen. Är det okej med dig att jag har den åsikten?

ma
212
macattac
520d Touring -09
Om det nu är så att spridare är tillräckliga etc så får gärna någon med kunskap om detta uttala sig....

Jag kan gärna ha fel, men att bli bemött med taskig attityd hjälper mig inte särskilt mycket.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
om du köper steg 2 chip från ESS/v-tech grejjerna lär lätt hålla med det "standar trimmet"

om du blir skakis för lådan osv, så med större turbo och intercooler så kommer du få ännu mer effekt och vrid, och om man ska vara noga bör man då även ha ett chip som är anpassade till dessa upgraderade saker, eller iaf kolla att motorn går bra med dom.

ma
212
macattac
520d Touring -09
Tack.

Ja, jag kanske skulle skrivit min prio ordning....

Lådan är prio 1 att uppgradera....men om inget annat "behöver" bytas så är det väl bara att beställa steg 2 då efter det....

Men därefter då? Går det att plocka mer effekt på dessa motorer eller är det bara att sälja o köpa en 335D direkt?
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Jag tror lådan är stark och lär hålla, forska lite i det å kolla forum å se vad andra kör med för effekt.

För att gå vidare så skulle jag prata med v-tech, dom lär ha bra koll när man närmar sig gränsen för spridare och turbo, går ju även att mappa chipet för hålla nere vridet för att skona lådan, om man är ute efter mer topp effekt.
carl530
Prata med Vtech.se
Dom har jobbat med bmw längre än bsr ( tror jag iaf..)
Låt dom kolla på ditt nuvarande program, kanske finns det mer att hämta utan att dra upp för mycket NM?

ma
212
macattac
520d Touring -09
Har pratat med Sachs, de har en Sinterkoppling som klarar 700nm som passar. Inköpsdags...sen prat med vtech.
ESS lär vara den tuner som är #1 på BMW. Dom har hållt på länge och har ett väldigt bra rykte. Det förvånar mig inte om många tuners kollar vad dom gör.

Sen är det faktiskt så att hög effekt inte är likställt med bra trim som många tror. Det ska hålla också....i längden.

Flåklypa
ma
212
macattac
520d Touring -09
Flåklypa: me sentiment exactly....
Dock ligger ESS i Norge...orka åka dit (jag är lat också)
Sälj 325d och köpt en nyare 335d.

335d

Mjukvara - 350hk/700Nm
Mjukvara+Downpipe - 380hk/750Nm
Mjukvara+Downpipe+IC - 400hk+/800Nm+

Förutom att du kör ifrån det mesta så åker du fram och tillbaka till jobbet på 0.7-0.8l/10km. Finns det någon annan bil som klarar det? : )

Känns som att du kommer behöva 50000kr+ för att trimma en 325d till Steg 1 på en 335d.

Sen så är 335d så stryktålig att det inte finns, trim toleransen borde vara bra mycket högre än på en 335d. Gissar att man har kastat in de starkaste i 335d eftersom det en toppversion av en 3-Serie diesel.

Sist men inte minst, de flesta 335d är nästan max utrustade så du får ju mer godis i bilen du byter.
Om detta fossil forum hade en Ändra knapp hade jag kunnat rätta inlägget, men ni förstår nog. : )
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Angående vad motorernas delar tål och inte så känns det som att det är ESS Tuning som faktiskt har koll på detta. Dom har byggt ett flertal vassa dieselar och är väldigt måna om driftsäkerheten osv också. Slå dom en signal? Dom förstår även Svenska :)

Jag skulle definitivt höra av mig till dom om jag ville göra ett större motorjobb med en 325d. Jag har testat och kört med både V-Tech Steg 2 och ESS Tuning Steg 2 i mina två 325d's jag haft.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Spontant så känns det ju som att en FMIC och uppgradering av turbon knappast gör saken sämre heller. En annan tjuv i dramat är DPFet så att ta bort det och bygga sportsystem är inte så tokigt heller.
ma
212
macattac
520d Touring -09
More: I hear you...men en 335 kostar mer än 50k mer än en 325...sen ska du på med trimpengen på det....och jag skulle nog inte grina över 350/700 i en 325....

Dum fråga...är 335D också biturbo likt 335i eller är det singel?
En liten och en stor turbo på 335d.
ma
212
macattac
520d Touring -09
försöker utröna lämplig intercooler. några tips?
ma
212
macattac
520d Touring -09
får man in en sån här FMIC utan modifieringar?

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.