|
|
|
|---|---|
|
Kan ett dåligt batteri påverka automatlådan så att den växlar sämre? Min låda är lite "morgontrött"och vxl lite sämre i början på morgonen, sen funkar den kanon. Så min teori var att kanske generatorn har laddat upp batteriet efter en stund och påverkar lådan till det bättre efter en stund....eller räcker ladningen från generatorn direkt när man startar? Bilen är en X5 från 04 Om jag mäter upp batteriet, vad ska det ligga på. jag har 12,20 volt när jag mäter multimeter, är det ok? | |
|
När du har bilen och förbrukare på ska spänningen över batteriet ligga på runt 13,5-14V. Om inte så har du nåt knas med laddningen. Att lådan är seg vid kallstart kanbero på dålig/gammal olja, kanske för låg nivå också. |
|
| Jag skulle nog också kolla växellådsoljan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dåligt batteri påverkar hela bilens elektronik har spänningen sjunkit till 12,3Volt så ska batteriet laddas minst 10 timmar. Inte ovanligt att lådan tex går i nödläge vid låg spånning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Fast nödläge med varvtalsbegränsning osv lär ju märkas lite mera än bara "morgontrötthet". Det stämmer bra att dåliga batterier kan ge underliga problem i vissa lägen, men så snart bilen är startad så är batteriet "frikopplat" sett ur den aspekten att generatorn tar över hela jobbet. Det tar en god stund, många timmar, innan batteriet blir helt uppladdat men hela tiden efter start ligger spänningen konstant runt 13,8-14V och då känner inga system, moduler, växellådor osv nån skillnad på splitter nytt batteri eller ett äldre. Hur skulle dom...? Automatlådan låter ju helt normalt motorvarvet gå upp en bra bit innan den växlar vid helt kall motor, jämfört med driftsvarm. Detta är inlagt i styrprogrammet för att alla system så snabbt som möjligt skall komma upp i driftstemperatur. Man brukar inte rekommendera byte av automatens olja förrän en bit över 20000 mil, även om man hör om de som bytt tidigare. Det är ju lifetimeklassning på detta, man räknar väl med att inte byta eller tappa ut förrän man ändå skall renovera eller serva lådan. FP |
|
|
Tack Folke. Det var precis det jag misst'nkte med batteriet. Min låda känns lite tvärtom när det är kall. Dvs den växlar mycket tidigare och lite hårdare. Speciellt mellan 2-3 och 3-4. Men när den blir varm funkar den som den skall. Min har gått 16000 mil och jag har bokat in ett byte av oljan. Jag har byttolja i lådan på 3 andra Bmw, och det har gjort underverk. Provar det nu med och ser om det hjälper, annars får man leta vidare. Jag har en E39 som nu har gått 35500 mil. Den bytte jag olja på runt 27000 mil vill jag minnas. Den växlar hur fint som helst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.