|
|
|
|---|---|
|
Hej, fick tillbaka bilen idag efter startmotorbyte. Gick fint ett tag, sen började batterilampan lysa, sen tändes massa andra lampor på instrumentpanelen. Parkerade hemma och stängde av motorn och då gick den inte att starta igen. Startmotorn klickar bara frenetiskt.. Så jag är någorlunda nöjd just nu, måste till verkstaden imorgon bitti - vilket är alldeles perfekt timing då jag planerat att åka upp mot landet på eftermiddagen. Vad tror ni, har de glömt koppla generatorn till batteriet så det laddades ut under färd? Dom har ju kopplat bort batteriet innan startmotorbytet, kommit åt nåt kanske? | |
| kan tala om att batteriet bytter i våras och har inte strulat innan verkstadsbesöket. | |
| Det är ett tecken på låg batterispänning. Oftast beror sådana fel på att generatorn inte längre laddar. Med tanke på bilens ålder, om det är den 323i -96 som du har i din profil, så är det inte alltför förvånansvärt om laddningsregulatorn och/eller kolen behöver bytas. | |
| Mjo men övernatt sådär bara, och vilket sammanträffande. Vill inte låta som en foliehattare men man har ju hört ett och annat om hur verkstäder genererar vinster, kan påpeka att det var rn friståednde verkstad. | |
|
Testa att ladda batteriet! //Bjersér |
|
|
Gissar också på dåligt laddat batteri! I värsta fall är det intern kortis i batteriet - brukar synas genom att det inte bubblar i en cell vid laddning med extern batteriladdare i kombination med att batteriet inte vill ta full laddning. Ibland verkar spänningen OK om man mäter på obelastat batter - men med belastningsprovare ser man direkt att det är något fel... Prova att ladda batteriet över natten, helst i ett helt dygn eller mer med en bra batteriladdare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varit på verkstan nu, de gjorde en kontroll av batteriet och generatorn. Enligt dom så laddar generatorn bra men är ett kabelbrott nånstans på väg till batteriet, därav laddas batteriet ut. Jag väljer att tro på verkstaden att det hela hände av en slump samma dag som de bytte startmotor - men fan är det ändå lite misstänktsamt :/ |
|
| förstår exakt hur o vad du menar.. på min förra bil så skulle ja lämna in bilen för att byta bromsar o skivor men så ringer dom tillbaka dagen efter o säger att det är fel på hela växel lådan att de inte går att lägga i D-läget men när ja körde bilen sen ja köpte den o på väg till verkstan så var allt perfekt... man aldrig lita verkstäder de bästa är att lämna in bilen till nån man känner! | |
|
Jo, så jäkla tidsödande bara, och svårt att motbevisa. Man är helt i deras händer som kund. Såna verkstäder finns därför bara i större städer, annars hade de fått lägga ner direkt. (jag är själv från en midre ort i norra sverige) Hursom, nu fick dom betalt för att "åtgärda" det nya felet, sätter aldrig min fot där igen. |
|
|
far lämnade in sin buss på verkstad för den slutade starta. efter 4 återbesök, 5 olika räkningar för över 100k totalt och en "helt" sönderriven bil (motor, låda mm) hittades en dålig bränsleslang + felmontering av koppling av annan verkstad. totalkostnaden ligger på ca 1500 kr nu (för ledningen) och verkstaden har lyckats förstöra mer än de fixat... 14 veckor har gått, konsumentverket indraget, en massa samtal har ringts hit och dit.. fortfarande ingen bil på gården... detta kommer bli totalförlust för verkstaden innan de är färdigt... å detta är 2 märkesvärkstäder...... BMW ownz |
|
|
Frrla: Gissar att det är en fransk bil/buss? Eller möjligtvis VAG? |
|
| Eller är det en riktig buss på 12+ ton? | |
|
Mercedes 316/313 -01 eller nått liknande.. BMW ownz |
|
| Om generatorns B+ inte har kontakt med +på batteriet så går generatorn sönder | |
|
Det är tyvärr relativt vanligt att gamla kablar ärgar vid kabelskon, om de bytt startmotor så har de lossat allt nyligen och det kan räcka för att få ett kabelbrott. Om det är en bra verkstad så tar det ju inte mer än 10 min att crimpa till en ny kabel från generatorn till batteriet nedan du väntar. 100-lapp? På en bil jag hade ärgade kabeln av och brast under färd, det var ett intressant fel att hitta i mörkret, efter E4:an... :-) |
|
|
Uppdatering: Resan uppöver gick till en början ok, tills att bilen började hacka slumpmässigt, oavsett varvtal/belastning. En gång prickade jag i och hade kopplingen intryckt, då dog(!) motorn! Fick starta den i farten.. Detta hände hela vägen upp (till sundsvall) och ner hemåt igen igår. Motorn dog vid flera tillfällen och gick riktigt dåligt till och från. Upplevde den även som orkeslös och vibrerande, tills att man stängt av och startat motorn igen - då var allt ok i några mil. Detta har aldrig hänt innan jag lämnade in den, vad har dom ställt till med!? |
|
|
Bytte vevaxelgivaren efter felkodsutläsning, verkar ha löst sig. Blev en utgiftsberikad månad. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.