AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.114

Odubbat eller dubbat

Sida 5 av 5
Intressanta länkar. Har läst dem från sjuksängen.

En sak är glasklar: bästa däcken ska sitta bak :-)

Lite off-topic men ändå: ser att frågan dubb/friktion handlar om att rädda liv på tiotal männsikor eller inte. Och visst är det bra om blir är färre, men har precis gått första hjälpen kurs. Istället för att sjafs om dubb eller ej, skulle var tionde människa har hjärtstartare i bilen och vara bra på första hjäpen, så skulle man kunna rädda TUSENtals liv... om fler människor cykllade som i Danmark, detsamma. Lite perspektiv...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack för länkarna Alex84. Konstigt att polisen inte konstaterar status på däck vid olyckor, det snackas ju trots allt om en nollvision och jag är övertygad om att däcken är en stor bov.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Dock borde försäkringsbolagen hålla koll ?
Eftersom dom gör allt för att slippa betala ut pengen
ca
36
cassidy
120dx -13
Länk

Det mest intressanta med det testet är enligt mig inte att dubbade genomgående presterar bättre utan väckarklockan är resultaten för "gamla" däck.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Intressant test! Slitna däck är ingen höjdare. Men sammanfattningsvis: "Dubbdäcken är systematiskt bättre än friktionsdäcken, även på våt asfalt"...

Så, friktionskillar, frågan kvarstår: Varför väljer ni bort dubbdäcken?
Friktion: för att man får köra i Tyskland och att de bästa friktionsdäcken trots allt har minskat klyftan till de överlägsna dubbdäcken.
Om jag minns rätt, så fanns en tid där det var tillåtet i flera europeiska länder att ha dubbdäck. Men då var hastigheten begränsad till 80km/h då de annars slet på vägbanan för mycket. När man ser de djupa spår i mitt(!) filen på motorvägen runt maj månad och med rutorna nedvevade, 20 grader ute, hör hur typ var tionde bil fortfarande har dubbdäck på... inte undra på att däcken blir gamla snabbt och vägbanan slits ut. Det är också vi alla som betalar för det.

Jo, i slutänden tycker jag det är viktigare att man anpassar körningen, byter i tid och har fräscha kvalitetsdäck, än om man har dubb eller friktion... för man har sett alldeles för många "fina" bilar med slitna, urdubbade, kinesiska skräpdäck...

ca
36
cassidy
120dx -13
Som jag skrivit tidigare i tråden så har jag kört med friktion, dock inte på ettan.

Anledningen till det är att jag tycker det har fungerat bra, de bilar jag kört med friktionsdäck har uppfört sig utmärkt och de vägförhållanden jag normalt kör passar det för (torr asfalt eller packad snö). Hade bättre grepp med dubbfria TS830 än med dubbade Hakka 5 på min Golf t ex.

För de få tillfällen det inte är bra, som vissa sagt 5-10% av tiden, så uppskattar jag personligen att bilen tydligt talar om för mig vilket väglag det är instället för att allt verkar vara som vanligt. Då kan jag anpassa mig till det och slipper bli överraskad.

Bland det värsta jag varit med om åt det hållet är en V70 AWD (med alla elektroniska hjälpmedel) med fräscha dubbdäck, hade ingen aning om hur halt det var förrän jag var tvungen att panikbromsa ... :)
Det är en stor fördel med bakhjulsdrift och stark motor, bara dutta på gasen så vet man ganska omgående om det är halt ;-)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Satte på nya Hakka7 dubbdäck i morse. Kör in dem just nu så får vi se sen vad jag tycker. Redan nu känner jag att den går mjukare på vägen... frågan är ifall den är "för vinglig"?
Nästa vecka får vi se då de är inkörda... 100 mil går snabbt...

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vinterdäck redan? Det är man inte avundsjuk på...

captainoats
530 E39 2001
Likabra att smälla på dom om han ska köra in dom då det är 100 mil att köra in typ
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
-2,5 och snorhalt i morse. De behövs...

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror dig, det är klimatet du lever i som jag inte är avundsjuk på... :)

marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har varit otroligt nöjd med mina Hakkapeliitta 1 (från 2003, följde med bilen som köptes 2009 och har alltså haft två rejäla vintrar med dom) men de måste bytas pga att de börjar falla isär, korden lossnar så att däcken blir orunda. Ca 5,5-6mm mönster kvar och hälften av dubbarna (jag ryckte ut alla som var det minsta lösa).
Dock, på asfalt är de totalt värdelösa. Mjuka och diffusa.

Beställde nyss Hakka 7 så med tanke på hur nöjd jag varit med de gamla förväntar jag mig en mindre greppchock annars blir jag besviken. :)

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Den lokala däckfirman kan nu förmodligen inte skaka fram mina Nokiandäck efter att jag lade en beställning för cirka 6 veckor sedan. Det verkar vara 205/50 R17 däcken (som ska sitta fram) som inte finns att få tag i alls.
Undra om det fungerar med 225/45 R17" runtom? Om man läser på dörren så visar det väl på att det är 205/50 R17 runtom alt. 205/50 fram och 225/45 bak. Jag kan dock inte tyda det på dörrsidan men jag har läst det här och däckfirmekillen sa samma sak.
Det känns som att jag måste få tag i däck snart, -3 grader imorse och fuktig vägbana!
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hakka 7 däck ska tilläggas!
Hej!

Det går att ha 225/45R17 på din 7 tums breda framfälg! Vet flera som har och inom riktlinjer för vilka fälgbreddar passar en 225/45R17 (7 till 8,5 tum).
Du ska bara inte blanda ihop fram och bakfälgar!
Denna affär Länk har Hakka 7 i 205/50-17 hemma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.