|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Corzair, jag vet vilka du menar. som kör som om det vore sommar. Jag har märkt att det oftast är nya v70 eller 5 serie liknande tjänstebilar alltid kombi nästan. När jag själv ligger runt 90 kanske när det är läskigt väglag flyger dom förbi i 130 blås, jag tänker alltid att jag kommer se dom i diket längre fram men det verkar kunna gå att köra fortare än jag trott på vintern och inte åka av. Dock är jag för feg för det och kör försiktigt när det är lurigt väglag. |
|
|
Corzair - "klart det är skillnad men det är ju inte några mirakel som vi prata om här vilket vissa får det att låta som." Skillnaden skulle ju kunna ligga i att du överlever med ett dubbdäck. I den situationen det krävs ett sådant och där det odubbade inte räcker till. Det är väl ett mirakel :-) Ett odubbat kanske klarar 95% av jobbet, det är de där andra lite mer isiga tillfällena jag menar, de som överaskar. För mig är valet enkelt, dubbdäck så klart, även om ett dubbfritt gör jobbet till 95% så skulle jag inte utsätta varken mig själv, min familj eller medtrafikanter för faran med dubbfritt. Intressant diskussion, de som förespråkar dubbfritt har nog aldrig hamnat i skiten. Ska vi inte fortsätta med att diskutera om de bästa däcken ska sitta fram eller bak, de trådarna brukar ju dyka upp titt som tätt och följa ungefär samma logik :-) |
|
|
Jag har genom åren kört både på dubb, nordiska dubbfria och centraleuropeiska dubbfria och der finns ju för- och nackdelar oavsett vilken typ man väljer. Men när det är is där man ska bromsa är det utan tvekan stor skillnad. I ett däcktest från förra vintern så mätte dom bromssträcka för att minska farten från 30km/h till 5km/h. Test 1 - temperatur -2 Nokian Hakka 7 (dubb) - 23m Conti VikingContact 5 (odubbat nord) - 28m Conti WinterContact TS-830 (odubbat eur) - 35m Test 2 - temperatur +1 Nokian Hakka 7 (dubb) - 26m Conti VikingContact 5 (odubbat nord) - 47m Conti WinterContact TS-830 (odubbat eur) - 60m Så tre graders skillnad nästan fördubblar bromssträckan för de båda odubbade. Odubbade kommer alltså mer till sin rätt när det är ett antal minusgrader och isen är strävare. Här nere i Skåne pendlar ju temperaturen på vintern ofta kring 0:an vilket gör att dubbat borde va att föredra. Dock kan ju vissa vintrar bestå mestadels av torr eller våt barmark.... Jag lutar i varje fall åt dubbat den här gången och ser väl som den enda nackdelen att inte kunna köra ner till Tyskland. ___ //Ulf |
|
| 60 m för conti, ouch... | |
|
Värt att notera från ovanstående test är att respektive däck var testvinnare i sin kategori. Hur siffrorna skulle sett ut med ett budgetdäck från varje kategori kan man ju fundera över... ___ //Ulf |
|
| Det känns bra att man beställt en fräsch uppsättning Hakka 7 däck. Om än med 225 brett bak, det blir intressant att se hur det påverkar saker och ting. | |
|
"Men vi får väl se det som så att om jag nu lyckats konstatera att skillnaden mellan dubb och odubbat inte är astronomisk under dom ca 6 år jag ändå kört bil, så får vi väl kalla mig underbarn alternativt dig efterbliven?" Ja då är Du ett underbarn redan om Du haft körkort i 6år och du bara är 21år ;) Myndigt svar corzair ;) Jag har nog kört 60000 mil mer än Dej så detta är grund nog för mina påståenden i tråden,och läser Du mitt tidigare inlägg om vilket däck jag prioriterar kontra den test som programmer ovan skrivit om,ja då ser Du vad erfarenhet är ! |
|
|
Intressant det där vid +1. Och det var bromssträcka från 30km/h. Från 120km/h kan man räckna med ungefär 16 gånger så lång bromssträcka om det nu finns is så långt... ett räcke, annan bil, stolpe, dike, träd, människa mm. är mer troligt :-/ Ta det lungt... |
|
|
Uhmm likt bra att köpa dom dubbat och jag använder i ett par månader o sen sälja bort o skaffa odubbat vinterdäck i jan för att köra ner till Tyskland ??? (Det finns "risk" att jag måste flytta till Tyskland också, pga jobbet) Jag måste ju parkera kvar vid Trelleborgs hamn (pga odubbat vinterdäck) och hyra en liten lättlastbil å köra mot Stockholm för att hämta flyttlådor. Denna poäng är ju opraktiskt och jobbigt, att skaffa å skruva med dubbat däck... Skaffa odubbat å skruva loss å sälja på blocket... slaskblöt vinter vid Trelleborgs hamn. :) Det är helt dumt säger jag. Det är j***a svårt, o jag är kluven.. (Om ingen Tysklandsresa o -flytt o Hornsgatan så väljer jag dubbat däck enkelt helt!!) Men jag pratat med BMW service, ang bmw 118d som är betydligt sämre körförmåga under vintertiden. Han rekommenderade så att det ska va Nokia hakka R odubbat däck för mitt fall. Han sa att det är inte så värst problem med körförmåga om däck är dubbat o Nokia hakka R däck med 5 eller 7 dubb. Helst inte att parkera i lutad väg/gata. Annars måste skaffa två olika däck, dvs odubbat o dubbat. Tokigt! Ja jag lutar åt odubbat dock! (Siebenundzwanzig jährigen Kind hier) Efterbliven!? :D |
|
|
Alex84, han skriver kört bil, inte haft körkort. I den här frågan är väl faktiskt körningen som skapar erfarenhet, vilket du verkar tycka är viktigt, att bara haft körkortet i många år gör väl varken till eller från? Man får börja övningsköra vid 16 år och det är kanske så att personen i fråga snart fyller 22år. Det blir sex år, det kräver inget underbarn för att lyckas med den bedriften... __________ Mvh Grelle |
|
|
Det ligger till som så att jag är uppvuxen ute på landet så när jag va 14år köpte jag min första bil, renoverade motorn och körde sedan som ett jäkla jehu på grusvägarna. Har kört på isiga grusvägar med en gammal corolla och slita sommardäck fortare än man får köra på svensk motorväg. Det är där jag lagt min grund för bilkörning och det är jäkla nyttigt dock få förunnat, så även om du nu kört 60000 fler mil än mig så lovar jag att ja rattar min bil minst lika bra som dig! Sen det här med 95% så stämmer det säkert ganska bra, dock dom resterande 5% räddar man säkert 3,5% om man är duktig förare. |
|
|
Och jag, jag körde trampbil som en galning som 6-åring på gatan (och klarade mig), och mamma lät mig köra och fickparkera hennes bil när jag var typ elva... det blir då 27 års erfarenhet ;-) Sen må det vara att man har världens bästa kontroll över bilen, det är ingen garanti att man har vett i pannan ;-) Hur gammal är Vettel? Det där med erfarenhet är överskattat, man kan ha gjort fel i alla år och ändå klarat sig... för hade man inte gjort det.... osv... :-D |
|
|
Låt inte tråden spåra ur nu om vem som kör bäst. |
|
|
corzair. "Sen det här med 95% så stämmer det säkert ganska bra, dock dom resterande 5% räddar man säkert 3,5% om man är duktig förare." Och i takt med tiden så kommer också insikten av att man faktiskt inte kan allting...:-) Hur mycket du än sladdade runt i din barndom så finns det något som heter erfarenhet, som man exempelvis kan samla på sig genom att under 60-100.000 mil bakom ratten lära sig att förutse farliga situationer. Du må vara rent tekniskt lika kompetent som någon av oss gubbar, men du har helt enkelt inte tillräcklig erfarenhet. Och det är därför, p.g.a egen övertro, som ungar i din ålder är överrepresenterade i olycksstatistiken. Det är fakta! Du kommer att fatta en dag. |
|
|
För att för egen del styra över till det tråden handlar om så visade svt ett program för ett par år sedan ( vet inte vilket program det var? ) vilket däck som passade bäst ( odubbat vs dubbat ) i olika situationer. En expert på området påpekade att längre söderut var det mer befogat med dubbat än norrut,och detta grundades på underlagets beskaffenhet. Saken är att is är mer vanligt förekommande söderut än på de nordligare vägarna,därtill slask-föret. Sk svartis där vägbanan ser ut som asfalt men underlaget täck av is är det mest förrädiska enl samlad expertis,därtill polisen egen utsago. Förra vintern påpekade Malmö-polisen att många olyckor kunde ha undvikits om fler haft dubbat istället för odubbat på bilen. Oavsett region i Sverige så behövs dubbade däck,och lastbilar/bussar i norr har viss dispens för att köra med dubb pga väglaget. Dubben ruggar ytan så att det möjliggör fäste för de sk friktionsdäcken ( läs odubbat ). Skulle hela bilparken lyssna till miljövännernas skönsång så ökade olyckorna drastiskt över vinterhalvåret. Sen kommer nästa mer osynliga dilemma med de sk friktionsdäcken,och dessa är hur många som åker på dessa däck året runt? Dessa däck är än mer livsfarliga sommartid pga stabilitet och bromssträcka. Friktionsdäcken vara eller icke vara är inget annat än politiskt samt kostnads tänkande. Detta handlar om att spara pengar på vägslitaget och inte miljö eller säkerhet. Frågan är vad 30% ökade olyckor kostar oss och staten istället för ny beläggning på vägarna? Och då räknar jag inte in den största förlusten i sammanhanget,nämligen förlusten av nära och kära !!! |
|
| Vet någon ifall det finns någon statistik över däckens kondition vid bilolyckor? Vore intressant att se sådana siffror för såväl sommar som vinter. | |
| Länk | |
| Källa: Länk | |
|
Bäst i test: Länk Vi Bilägare Dubbat vs Odubbat:Länk Sveriges Radio ang Dubb vs Odubbat: Länk |
|
|
Lite kurvor och statistik (okänt vilken källa detta är hämtat ur? ) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.