AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.124

Odubbat eller dubbat

Sida 3 av 5
Litet tips, TS830 är ett bra europeisk däck, men på tok för lite isgrepp för oss.
I senaste Teknikens Värld framkom Nokian WR D3 (nytt däck) som det bästa europeiska vinterdäcket på is och snö. Inte lika bra i våta som TS830 men mycket bättre än ett nordisk friktionsdäck, medans isgreppet är på samma nivå som ett medelmåttligt nordiskt friktionsdäck. Ett bra kompromiss mao för dem som kör mkt motorväg men ändå vill komma fram på hornsgatan...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har Teknikens Värld redan gjort årets vinterdäckstest eller var det bara WR D3 som testades?

___
//Ulf
An
75
Andu
118d -10
Kahn-d:
Bra att du tog upp om fickparkering! Det är rätt tätt fickparkeringar här område. Uhmm. Det verkar att odubbat däck är det värsta.

Till de andra:
Ja bra tips om nämnda märkesnamn. Tack. Jag ändrar den chansande beställningen ;)

Jag kan berätta, att min äldre bil, fiat och det var årsruntdäck, i 4 år i rad. Det funkade jättebra överallt oavsett väderlek. Det gällde bara försiktigt och anpassade hastigheter vid väderlek alltså, inte så värst problem vid gatuparkering. Det är helt annorlunda från min 118d, för det är meråt en "tung", lite robust än Fait. Så svårt att veta vad som är bäst. Jag satsar helst på säkerhet, nr 1, än buller eller oansvarigt däck dock!

Jag kommer på en sak - det finns antislirmattor på biltema Länk
Det är bra att ha dom i bilen som kan råka - fast i nånstans... uhmm.
Programmer: årets test redan avklarat, de har testat 18 premiumdäck! Norra finland.... den är läsvärt om man nu gillar sånt ;)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Andu, köp dom där mattorna :)
Dom är guld värda när du sitter fast tro mig
An
75
Andu
118d -10
Ni är guldvärde! Uppskattat säger jag! :)

Jag ska utforska mer där däcktester o Nokian WR D3/TS830 som Onehp sa ;) ... så bra!

En fråga till:

Spelar det inget roll om det är 16 eller 17'' när det gäller vinterdäck? Stämmer det att det är bara rent av utseendemässigheten?
Men jag läste "däckbibel" genom infosite.se att det är bättre att köra med 17'' för det är meråt komfort (??) Molway påstod att det är en utseendefråga. Jag tycker om 17'' - De är lite häftigare. :P

En sak till.
Det är rätt -> Lätt pinsamt blir det också utanför affären eller nånstans där jag måste be om putthjälp för att marken lutar en aning och jag inte tar mig ut från parkeringen. Trots en fin och snygg bil.. eller hur?.. Så kanske ett måste att ha antislirmattor med sig i bilen! :D

An
75
Andu
118d -10
Jag skumläste där däcktest och jag fick en aning bra vibration av texterna ; att odubbat däck är bäst för min del, på tanken med att ha använt dubbat däck efter ett år blir det lite sämre än bäst kvalité av odubbat vinterdäck.

Håller ni med, va?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag tycker att dubbat är bäst oavsett jag gillar inte odubbat.
Då det är snöpackat funkar det säkert jättebra, problemet är när du närmar dig en is belagd korsning och det dyker upp en långtradare från ena hållet och du bromsar fullt men odubbade inte greppar, då önskar man att man hade dubbat.
Räcker med 1 gång på hela vintern, därför chansar jag aldrig.

Även om många säger att man ska planera sin körning osv, så kan det ändå hända den bäste.
An
75
Andu
118d -10
Ja men ett problem är att jag ska köra nere till Tyskland ett par gånger under vintern. Alltså mkt mera motovägskörningar än inom tullarna. Kanske max 5 ggr per månad.

Men jag förstår hur du menade. Jag vill ha dubbat däck, men ett problem också, att inte få köra på Hornsgatan med dubbat däck. :( Det är idiot av politiker som fattade beslut och det fattas fortfarande rapport som talar om 1800 personer dör varje år av snukigt luft i stan pga däck o asfalt. Bluff! Jag har begärt en rapport flera gånger men jag har inte fått ännu än idag. Tänk lite!

An
75
Andu
118d -10
Däck: 195/55-16 NOKIAN WR D3 FRIKTION
Fälg: SVF MEMPHIS 7*16"

På gummihuset.se.... totalt 9011 kr. :/
Bra däck är inte billiga. Men jag snålar aldrig på dem. Eller jo, det har jag gjort förr, men inte längre ;)

Kolla även:
www.dackonline.se (däck endast)
www.nordendack.se
www.bythjul.com

Blir du medlem i BMW Club Schweden, så får du bra rabatt på Euromaster
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Onehp: tittade i tidningen nu när jag kom hem...Hade helt missat att det var däcktest i den när den kom för två veckor sedan då jag inte hade tid att läsa den just då.

Intressant test då flera däck som placerade sig väldigt högt förra året inte presterar speciellt bra i år. GY nordiska odubbade vann ju hela TV's test förra året medan resultaten i år var ok men inte mycket mer. Bridgestons dubbade blev tvåa i ViBilägares test förra året men är ett av dom sämsta i TV's test i år.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nokian WR D3 verkar ju vara ett vettigt val för den som vill köra odubbat och dessutom kör en del barmark och motorväg. Dock finns detta däck enbart upp till 17" och för just 17" enbart i dim 225/45. För övriga 17" och större så finns det WR A3 men det verkar vara ett mer renodlat centraleuropeiskt däck, dvs förmodligen sämre vinteregenskaper.

Själv tittar jag på dubbat och då verkar det ju vara Conti, Nokian och Michelin det handlar om...

___
//Ulf
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
dom som förespråkar dubbdäck pratar om dom som om det vore spikdäck så bilen ställer sig på framdäcken när man bromsar på is, låter lite som 4wd syndromet att man tror man har så jäkla bra fäste. men så enorm skillnad är det inte, inte bland dom bilarna jag kört med båda varianterna av däck.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
På blankis är det skillnad det kan man inte komma ifrån, fysikens lagar
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
klart det är skillnad men det är ju inte några mirakel som vi prata om här vilket vissa får det att låta som.
An
75
Andu
118d -10
alu- eller plåtfälgar?

Jag vill gärna höra hur era åsikter om dessa typer av fälgar.
Ja Du corzair,Du talar väl från erfarenhet antar jag ;) (21år)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Härligt! jag väntade bara på den, bara för jag är 21år så är jag klippt värdelös på att köra bil och helt utan erfarenhet!?

Jag tycker det är fantastiskt när det sitter en 40 taggare med åldersnojja på ett forum och talar om för alla småglin hur mycket bättre han är bara för han är gammal, tungt argument!

Men vi får väl se det som så att om jag nu lyckats konstatera att skillnaden mellan dubb och odubbat inte är astronomisk under dom ca 6 år jag ändå kört bil, så får vi väl kalla mig underbarn alternativt dig efterbliven?

Ledsen för att det blev ett sådant inlägg men är som sagt ganska trött på att man skall ses som värdelös bara för jag inte är gammal nog. Tack för ordet.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag skulle vilja sticka ut hakan lite och påstå att det finns en hel ny körkortsgeneration som knappt har kört en äldre bil utan hjälpsystem. Några kanske har sladdat runt lite på kul med avstängd DSC, men då är det är inte tal om att nöta väg i timmar dagligen utan lek på parkeringar och i närområdet.

1-serien, med sin fina balans och kontroll är *inte* enl. mig representativ för hur genomsnittsbilen uppför sig i vinterhalka med- resp. utan dubbdäck! Trots det (att 1:an är välbalanserad och välutrustad) är det många härinne som vittnar om problem med att komma loss från parkeringar, om avåkningar i rondeller i 50km/h, om svårigheter att komma upp för garageplaner etc.

Nu handlar tråden om 1:an och det kanske fungerar hjälpligt att köra den på vintern tack vare de elektroniska hängslena, men om man nu inte åker till kontinenten ofta, varför välja dubbfritt? Jag förstår inte, snälla förklara varför? Tycker "tinnitusgenerationen" att det är bullret som är jobbigt, är ni miljövurmare eller handlar det om ngt annat som jag i min enfald missar helt?

Jag dissar ingen pga. ålder, men har ägt och kört 30-40 bilar året om. Min erfarenhet är att grunden till säker körning vintertid är väggreppet näst efter hjärnan ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.