AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.122

Odubbat eller dubbat

Sida 2 av 5
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag kör odubbat och åker mestadels på bredden mest för att det är kul! men nya fräscha odubbade funkar kanon tycker jag!

Robert Collin är biljournalisternas största pajas genom tiderna men det är ju min högst personliga åsikt!
Låter ju onekligen som att alla är väldigt oense om hurvida odubbade däck är något o satsa på...Kanske ska gå "safe" o köra dubbat trots allt..
Men de är ju som många säger, slita ner dubben på bar asfalt när de enbart är kassa trafikförhållanden ett par % av året..Kanske ska lämna bilen hemma de dagarna istället o åka med polarn som kör dubbat och 4wd ;)
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Ang. slitaget på dubbarna.

Dubbutsticket brukar inte försvinna snarare tvärtom, speciellt om man kör mycket på torr asfalt, då slits gummit fortare än dubben.

Så har det vart för mig i alla fall, Med dubbdäck från 1996-1998
1998 två månader dubbfritt, fram till ett mycket allvarligt tillbud på Underkylt regn.
Sen dess Dubbat.

Kör dock varje vinter med Dubbfritt på diverse firmabilar och har ännu inte blivit imponerad.

Inget antisladd system i världen kan skapa friktion om den inte finns !

Största anledningarna till att jag kör dubbat är att jag åker till Gävle på hockey väldigt mycket vintertid och Rv 56 vintertid är ingen lek.
Sen börjar jag jobba vid 05-tiden och då har snösvängen inte hunnit ploga min väg fram till huvudleden.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Måste man försvara sina däcksval?
Är det inte upp till var och en vad man trivs med?
Personligen gör man sina val och ibland får dessa bekräftelse bland andra och ibland inte.
Jag har inga vinterdäck ännu... men de kommer på ett par veckor, dubbade icke RFT.

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det är väl som att fråga "behöver jag ha däck som fungerar 100% av vintersäsongen, eller ska jag chansa?" :-)

Visst, dubbarna låter lite och drar mer soppa. Men bältet är ju obekvämt, strålkastarna drar ström och bromsbelägg är dyra, inte snålar vi in på dem för att vi oftast inte behöver krocka, se, bromsa..

Förstår verkligen inte folk som köper dubbfritt i norra europa, det är ju alltid en chansning i min värld...

ca
36
cassidy
120dx -13
Jag har funderat över samma sak - hur/vad är skillnaden mellan dubbat och odubbat på 1-serien.
I det här fallet är jag totalt ointresserad av hur det är på andra bilar.

Min personliga erfarenhet är att det är inte bara viktfördelnignen mellan hjulen som påverkar (som påpekades tidigare) utan även chassikonstruktionen. Den Golf Mk4 jag hade innan 1:an hade Hakka 5 när jag köpte den men när det skulle bytas blev det Conti TS830 (hårdare friktionsdäck) och de odubbade var klart bättre för den bilen. Min far kör en V40 med friktionsdäck och jag vägrar köra den, den ligger som en kåt huggorm på vägen ...

Jag kan göra listan ännu längre, den S60 D5 jag hade innan golfen skulle jag aldrig någonsin köra odubbat med.
Relevant kan även vara att jag kör 75-80% tiden på E18 i Mälardalen med en handfull avstickare norrut per säsong.

Tyvärr är det inte så enkelt som att dubbat alltid är bättre än odubbat, det är många variabler som spelar in och det tråkiga är att ingen av oss har råd att prova 3-4 olika sorters däck av dubbat/odubbat för att komma fram till vad som passar vår bil och de vägar vi oftast kör på.

En av anledningarna till att jag kände förtroende för odubbade däck på Golfen var att de var väldigt ärliga, när det var riktigt halt så märkte jag det och kunde anpassa körningen efter det. Det är något jag värdesätter men det betyder inte att det är det viktigast för andra.

Men som jag skrev inledningsvis, hur dubbat/odubbat funkat på tidigare bilar är för mig tämligen ointressant då det inte säger speciellt mycket om hur däcken uppför sig på 1-an.
12
27
120dM
120d M-sport -10
Corzair; du är inte ensam om din personliga åsikt...

cassidy; mycket bra inlägg, håller helt med dig om att ett däck inte alls behöver vara lika bra på en annan bil. Vad kör du med för vinterdäck på din 1:a nu?
ca
36
cassidy
120dx -13
Har inte kört någon vinter med den ännu, köpte den i början av april.

Det följde med dubbade Goodyear (Ultra Grip?) på orginal 16" lm-fälg som bör ha rullat tre säsonger. Ska man gå lita på testerna som AMS, Teknikens Värld m fl genomför så är det inte ett däck som brukar ta topplaceringar, men det var inte läge att tacka nej när de ingick ... :)

Jag är rätt så kluven om jag ska behålla dom eller inte, men jag kommer att ge dom en ärlig chans iaf. Dock känner jag mig själv såpass väl att om jag tycker de suger så vet jag att de kommer att bytas snabbare än du kan stava till 'fälgkors'.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Good Year Ultra Grip är inga dåliga däck även om dom kanske inte tagit någon absolit topplacering i tidningarnas tester. Körde 4 vintrar med samma uppsättning Ultra Grip 500 på min fd E39 och när jag i våras sålde bilen (inkl däcken) så var det massor med mönsterdjup kvar samt säkert 90% av alla dubb. Funkade utmärkt samtliga vintrar och hade jag haft kvar E39 så hade dom kanske bytts ut till denna vinter pga åldersskäl.

___
//Ulf
jo
114
josc
525 Touring -05
när jag köpte min 120 fick jag med dubbade ug däck. tyckte inte ed var bra även när dom var helt nya. snål som man är fick de ändå sitta på nån vinter. har de gått 3 säsonger redan kan du nog lika väl lägga in en beställning på 4 st hakka 7.
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Har precis skaffat en uppsättning dubbfria Nokian Hakka R till ettan. Inte helt lätt att hitta begagnade orginalfälgar med skapliga däck till ettorna verkar det som, men nu dök det upp bara nån mil hemifrån.

Hoppas att däcken är såpass bra som de flesta tester visar. Gäller väl också att ta det lugnt när det väl är is ute och köra med rejäla marginaler. Ska bli kul att testa dubbfritt för första gången!

Mvh
/Martin
An
75
Andu
118d -10
har skaffat bilen 1 an 118d i somras och har inga vinterdäck till den. Jag läste igenom dessa inlägg. Bra info o era egna erfarenheter.

Jag föredrar till dubbade däck, men j***a Hornsgatan där är det förbjudet att köra med dubbade genom gatan. Jag är rätt kluven... Jag ska köra meråt söderut nere mot Skåne och ett par ggr till Tyskland under vinter. (De måste va dubbfria). Jag kör oftast på motorvägar söder om Stockholm än inom tullarna.

har känslan i magen som säger att jag måste skaffa dubbade däck, men f'n kluven... Dessutom är jag medveten att 118d är rent livfarligt att köra under isiga period pga bakdrivna. (påstående sant, som tidningar säger?)

Min fråga är:
Samma sak som det första inlägget. Men gällande Tysklandsresan och genom Danmark.
Jag chansade välja dubbfria däck med alufälg på Molway.
195/55 x 16 Duro DW-9100 87H
ACE Edition 16x7 / 5x120 / ET 38

(PS jag bryr mig inte om buller utifrån dubbade däck!)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nu kanske man inte ska välja det billigaste skitdäcket om man ska ha dubbfritt. (Duro till exempel) utan hålla sig till premiummärken.
Men en intressant aspekt i "kriget" mellan dubbat och dubbfritt är hur fungerar de säsong två och tre?
Antar att inte alla här köper nya däck varje säsong?
Förra året genomfördes en test där man även hade med dubbade och odubbade som rullat 1000-1500mil och var ett år gamla.
Där var skillnaderna mkt mindre än året innan, det dubbade tappade rejält prestande efter en säsong och var faktiskt sämre i mer än hälften av testmomenten än dess odubbade kombatant.
Tycker man skall väga in den tanken också när man köper däck.

Körde förra vintern med odubbat för första gången och blev mkt positivt överraskad. Det var dessutom Nokia WR, dvs continentaldäck och inte nordiska.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
För vår del har vi dubbdäck på audin (Yokohama) och dubbfritt på BMW:n (Nokian Hakka R). Det var första vintern jag körde dubbfritt på egen bil. Och även jag blev positivt överraskad. Om det beror på att jag hade "tur" som inte råka ut för nödsituation där det var is som underlag, eller om däcken faktiskt är bra är en relevant fråga.

I vilket fall som helst så upplevde jag de största bristerna med dubbfritt vid fickparkering, var det blankpolerad is samtidigt som man skulle parkera i en backe så var inte greppet det bästa. ´Likaså när man skulle komma iväg vid blankpolerad is i en backe eller likande, så fort farten kom upp till kanske 10 km/h så fanns greppet, men precis i startögonblicken så var inte greppet det bästa.

Däremot så måste det påpekas att jag INTE kört e39 med andra vinterdäck än dem jag har på nu, så jag har INTE någon refernsram att jämföra med annat än andra bilar. Det kan ju faktiskt vara så att om jag skulle slänga på dubbdäck på e39:an så skulle jag eventuellt ändra uppfattning om de dubbfria däcken.

I vilket fall som helst så kan jag nyttja audin med dubbdäck då väderleken tyder på underkylt regn, eller liknande. Men man kan alltid bli överraskad av vädret makter, eller om man är borta på en längre resa...

Mvh Martin
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Andu, tror inte det där var ett speciellt smart val att välja sådana skitdäck utan dubb.

Satsa på några som är gjorda för vårt klimat.
Du kommer få det svettigt i vinter, I stockholm är det mer problem med underkylt regn och isiga vägar än massa snö, och just där är du körd med dina duro
Andu: Jag instämmer med de andra, varför köpa skräpdäck? Du skulle köpt Nokian Hakkapeliitta R, Continental ContiVikingContact 5 eller Michelin X-Ice. Alternativt Continental ContiWinterContact TS830, ett central europeiskt vinterdäck som enligt däcktester presterar bra även i nordiska vinterförhållanden.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med ovanstående...ska jag köra dubbfritt så ska det vara ett däck som ligger på topplaceringar i vinterdäckstesterna. Skillnaderna mellan de bästa och sämsta är ju enorm.

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har kört 3 vintrar på Good Years Ultragrip Extreme (kom efter UG 500). De har en bra v-mönstring som passar i modd och jag är nöjd. Inga topplaceringar i tester, men i vissa har de kommit ganska bra till. Är de sånna tycker jag cassidy ska prova.
12
27
120dM
120d M-sport -10
Andu; köp inga billiga skitdäck. Man får vad man betalar för (oftast), så du kommer bara bli besviken!
Mitt tips är att om du ska köra på odubbade, vilket du borde om du tänkt åka till Tyskland, så köp inte för mjuka däck då bilen blir vinglig och känns otrygg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.