|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar över vad jag ska köra för däck till min 1:a... Odubbat vore nice, men funkar de bra på 1-serien? Lyssnar gärna till förslag från er andra ägare som har lite mer erfarenheter av 1:an vintertid. | |
|
Går i samma funderingar för min E61. Finns ju för- och nackdelar med båda och om man som jag bor i Skåne så vet man ju aldrig hur vintern kommer att bil. Till tidigare E39:or har jag haft både dubbat och odubbat i olika varianter och bäst på vinterväg var ju utan tvekan dubbat. Körde fyra vintrar dubbat, varav de två senaste haft mycket snö och inte någon gång kände jag mig otrygg. ___ //Ulf |
|
| Visst är de väl så att dubbat många ggr är bättre, Men hade vart skönt o slippa de om de funkar ok med odubbat :) | |
| jag har både en 1-a och en e61:a. dubbat på bägge. på ettan skulle jag vilja säga att det är snudd på ett krav - den har dåligt grepp i halka - speciellt precis när man ska iväg från stillastående. har halkat runt med den nu fyra vintrar, men det funkar iaf om man har bra däck. nackdelen med bakhjulsdrivet på vinter är ju oftast precis när man ska starta och då har man ofta bättre grepp med dubbat. | |
|
Vinter = dubbade däck Så enkelt är det! Sen att det inte är vinterväg större delen av den sk vintersäsongen i vissa delar av vårt avlånga rike är en annan sak. Men med snö/is på vägen finns bara dubbade däck, eller kedjor om man vill åka sakta ;-) |
|
|
75% av tiden går det bra med odubbat men det är ju dom där 25 % som man måste ha dubbat. Så befinner man sig utanför tullarna och norrut så är det bara dubbat som gäller. Men det vore ju trevligt att slippa bullret från dubben. |
|
|
Jag kör odubbat, har Nokian WR2 på 17" fälg, och jag måste säga att jag är väldigt överraskad hur pass bra det funkar. Speciellt eftersom mina däck är såkallat europeiska vinterdärck = hårdare gummi och mer anpassade för snömodd än is. 1-serien är väldigt välbalanserad och har ett bra antispinn- och antisladdsystem, jämfört med många andra märken, har testat många bilar och t.ex Opel har ett riktigt skitsystem. Detta gör att 1:an uppträder som man förväntar sig när det är halt. Men självklart är det så att dubbat ger bättre grepp, tveklöst. Men jag bor i Sthlm och här är det ju mest slask, även om de två senaste vintrarna varit kalla och hala. Har dock åkt ett antal vändor upp till fjällen med min 1:a, och däcken funkar väldigt bra där också. Men vill du vara på den säkra sidan så ska du köra dubbat, se det som en extra försäkring. Viktigast av allt är dock nya färka däck, och av ett bra märke. Inget begagnat 3 år gammalt skit från Blocketnågra tusenlappar för att spara ... |
|
|
Oops, lite fel ordföljd där... "Inget begagnat 3 år gammalt skit från Blocket för att spara några tusenlappar" ska det stå. Kan tillägga att min granne har en 1:a också, med gamla (nordiska) odubbade, och han kommer inte fram när det är snö. Så nya däck gör skillnad, dubbat eller odubbat. |
|
| Jag instämmer med Clubsport, fast kanske 95% av tiden som det går bra med odubbat, men de sista 5% kan ju vara de som gör att man kör av vägen. Själv kör jag odubbat och kör försiktigt (!) på vintern. | |
|
Jag har precis beställt en omgång Dubbade till min. Och håller med 95% är det onödigt. Men 3-10 dagar per vinter är det underkylt regn på morgonen när jag ska åka till jobbet, och kl. 06:30 är jag inte den vassaste bilföraren. Då är det bra med den extra säkerheten som dubbarna ger. Läste Vibilägares däcktest och generaliserat kan man säga att. friktionsdäcket är bättre på torr asfalt och grepp i snö. Dubbade däcken vart bättre på Snöslask, is och blöt asfalt. Sen är det även så att oftast känns ett Dubbäck stabilare att köra på, då friktionsdäcken har så mycket sajpningar att dom blir vingliga. |
|
|
Att odubbade är lika bra eller bättre än dubbat är som att tro på Tv-pejlarna som stod utanför med antenn för att kolla de som inte betalat Tv-licensen ;) |
|
| Så med andra ord är odubbat lika bra? Eftersom tv-pejling är en teknik som fungerar och inget påhitt...;) | |
| Läs mitt inlägg igen 120dM | |
| Länk | |
|
Liknelser förutsätter att de är kända eller allmänt vedertagna, samt tydliga. Men jag antar att du menar att dubbdäck är överlägsna dubbfria, vilket de också är när det är riktigt halt. Men frågan var huruvida dubbfria däck fungerar bra på 1-serie, vilket det råder olika meningar om, såklart. Jag kan bara tala för mig själv och mina erfarenheter när jag påstår att för mina ändamål så fungerar det utmärkt på 1-serien, sen får andra göra egna bedömningar. |
|
| En 1-serie har väl 4 hjul den med och inget annat antar jag? | |
| Tycker att vi i denna tråd försöker fokusera på att svara på beddus fråga. Han vet nog, precis som du och jag, att det är fyra hjul. | |
|
Precis det jag gjorde också.. Oavsett bilmodell (om fordonet inte har Fler hjul än 4) så spelar det inget roll. Kontaktytan är densamma mao. |
|
|
Odubbat funkar olika bra på olika bilar, beddu undrade hur det funkar på 1:an. Kontaktytan är nästan densamma ja, beroende på dimension, däckstryck mm. Trycket på respektive hjul är dock inte detsamma på alla bilar då det är rätt så olika viktfördelning, vilket kan ge olika uppträdande om greppet släpper. 1:an är välbalanserad samt har bra antislappsystem, så den ger ett rätt så odramatiskt uppträdande, vilket många uppskattar. Det är min uppfattning, men dela gärna med dig av din. |
|
|
Som tidigare känd i gamla trådar, så kan nya odubbade däck utlösa antispinn i förtid utan att det är halt. Det gör att motoreffekten stryps när man efterfrågar den och det händer då oftast och är mest störande i motorvägsfart. Det brukar lösa sig med lite inkörning av däcken eller genom att köra i DTC läge som tillåter mer hjulspinn och större sladdvinklar innan antisladden ingriper. |
|
|
Min uppfattning är enkel och sanningsenlig. Ser varje vinter bilresenärer från södern plöjer fram med sina suvar,4WD etc och valt dubbfria däck som fungerar utmärkt på torra vintervägar förövrigt. Problemet är inte alls bara framkomligheten som många diskuterar när det dubbat vs dubbfritt utan när man skall stanna eller vid snömodd !! Ett dubbfritt däck fungerar när dubb-däcken "ruggat upp" vägytan samt när vägunderhållet fungerar som det är tänkt ! Utan dessa faktorer är dubbfritt rent av livsfarligt och oansvarigt att köra på. Som ex är dubbfria däck värdelösa i slask och på ren is jämnfört med dubbade däck som naturligtvis har dubb men som också har ett bredare mönster som tillåter ur-rensning vid slask-före. Har testat båda typerna av däck och då av märket Michelin,Bridgestone när det gäller dubbfria däck och således inget kinesiskt/koreanskt elände. Min enkla erfarenhet är denna.. Nokia Hakka (dubbat). Inget komfortdäck ljudmässigt men otroligt kompetent väg-grepp vintertid. Kör man i storstäder så förstår jag syftet med odubbat,helt klart men ränner man iväg ut på sämre vägar oavsett bil-modell så är man inget annat än en risk om man använder odubbade däck. Alla vet att man inte jämnför dubbat vs odubbat vid tester rakt av,ändå envisas vissa att vilseledas eller vilseleda sej själv och andra säsong efter säsong och sedan läser man "Trafik-kaos" i varje tidning....så otroligt oväntat ??? Att vissa sedan kör +110km/h precis som det vore sommar bevisar också på ren okunnighet eller omdöme. Men kör man 90% i storstäderna där vägarna är saltade och oftast renplogade ja då fattar man inte när vägarna blir sämre och isigare att farten skall sänkas ! Beviset för min tes är enkel,se statistiken för Rv70 mellan Borlänge-Sälen som oftast klassas som den farligaste vägen i Sverige !! Farligast pga okunniga bilförare ja..! Lika när snön faller,ja då blir paniken stor....oj snöar det i år också ??? Jag kör ca 2500-3000 mil årligen och hälften på rena skitvägar som storstadsmänniskor kallar vägar ute på landet. Is,snöslask och sent plogade vägar skapar en annan körstil för oss som bor där ute,men så fort man äger en 4WD eller suv och kommer från den allvetande storstaden så gäller inga naturlagar tydligen ! Kalla mej bitter eller som,men när folk inte fattar att sänka farterna så drabbar det förutom dessa även den som visar hänsyn och hänsyn inbegriper inte bara farten utan även däcken. Robert Collin har lång och bred erfarenhet av däcks-tester och då framför allt vinterdäck. 28år tror jag bestämt att det är,och förra säsongen bevisade han för höjdare inom Trafikverket hur dåliga däcken var vid kurvtagning. Länk Att miljöpåverkan som politikerna hänvisar till skulle bli mindre är också en bluff. Länk Jag anser parallellt med min egen erfarenhet av snart 70 000 körda mil att Robert har en solklar bild av effekterna utav bilkörning på odubbade däck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.