AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.602

Diesels motorolja i M10B18?

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Vad tycker ni? Kan det funka?
Har ett halv fat (8-10l) av denna Länk
nåt bra att hälla i min 518?
Oljan överträffar kraven på min bil.

Orsak till frågan: Ska använda bilen nu i ca en vecka till, köra 50+ mil en dag o lika mycket en annan för att sedan ställas av i vinter dvalan eftersom min 318 pendelpulka är tillfälligt obrukbar.
Dessutom är det dags att byta oljan än då det har gått 2 år men kan min motor ta skada av sådan olja?

BMW - Beroende Med Wilja
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är en olja som främst är framtagen för tunga dieselmotorer, men den fungerar även i bensinmotorer.

I och med att det är en 15W-olja, har den rätt risiga kallstartsegenskaper när det är minusgrader, men som sommarolja fungerar den säkert helt Ok i din bil. Åtminstone om du inte har allt för långa oljebytesintervall...

Skulle rekommendera tätare oljebyten än vart annat år - minst en gång om året oavsett körsträcka är en god tumregel!

Olja som har stått på fat (speciellt när den stått öppnad längre tid och man inte har 100% koll på lagringsförhållandena) kan i vissa fall vara förorenad av vatten och smuts, så jag skulle filtrera den innan jag slog den i motorn i alla fall!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Bilen ska inte köras på vinter så kallstart egenskaper är inte viktiga.
Oljebyte varje år ska jag börja med nu! Skulle ha gjort det men det blev som det blev...
Tror den är ca 3-4 månader gammal, ståt i svalt o har inga synliga vatten "ringar" eller andra synliga förorenings märken.
En extra filtrering kan vara bra att göra!

BMW - Beroende Med Wilja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.