AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.080

Vinterdäck till 328Ci E46 - Continental (Vad står Bokstäverna för?)

ro
70
rohd
E55 AMG -04
Hejsan gott folk!

Jag undrar om någon kunnig kan svara på mina frågor.

- Jag önskar ett par bra vinterdäck till min E46:a, märket av Continental Vinterdäck.

- Vad står bokstäverna för? XL, Y m.m ??

Jag pendlar ungefär 6mil fram och tillbaka till jobb. Så ska man köra med dubb eller dubbfria?

Tacksam för svar & all hjälp man kan få!

Mvh

När du älskar att köra "BMW".
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
XL betyder att däcken har minst fyra belastningsenheter högre bärighet än normalt för den dimensionen = kraftigare stomme/uppbyggnad än "nödvändigt".

Y är troligen hastighetskoden och det betyder att däcken är godkända för 300km/h....inga bra vinterdäck!

Här har du nog det mesta du behöver veta om däckets märkning mm: Länk

Dubb- eller dubbfritt beror i stor utsträckning hur väglaget ser ut vintertid där du bor...men om man "måste" ta sig fram är dubbdäcken det säkraste kortet vintertid!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Gällande Continentals friktionsdäck så har de två typer att välja mellan.
De nordiska har oftast hastighetsklassning Q (max 160 km/h) medans de europeiska har klassning H (max 210 km/h).

Själv har jag kört 3 säsonger med ContiVikingContact 3 (nordiska friktionsdäck) och är jättenöjd med dessa. Men, precis som Johan skriver har det stor betydelse vart man bor, och hur/var man kör. Dubbdäcket är överlägset bättre vid ren ishalka.

Lycka till i val av däck!

Mvh H

ro
70
rohd
E55 AMG -04
Tacksam för svaren ni har besvarat mig på. Jag håller mig mest på motorvägen, jag bor i Skåne. :)

ro
70
rohd
E55 AMG -04
Johan, tack för att du räddade min fredag! Däckskola! ;)
Tack så mycket! :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.