|
|
|
|---|---|
|
Hejsan gott folk! Jag undrar om någon kunnig kan svara på mina frågor. - Jag önskar ett par bra vinterdäck till min E46:a, märket av Continental Vinterdäck. - Vad står bokstäverna för? XL, Y m.m ?? Jag pendlar ungefär 6mil fram och tillbaka till jobb. Så ska man köra med dubb eller dubbfria? Tacksam för svar & all hjälp man kan få! Mvh När du älskar att köra "BMW". | |
|
XL betyder att däcken har minst fyra belastningsenheter högre bärighet än normalt för den dimensionen = kraftigare stomme/uppbyggnad än "nödvändigt". Y är troligen hastighetskoden och det betyder att däcken är godkända för 300km/h....inga bra vinterdäck! Här har du nog det mesta du behöver veta om däckets märkning mm: Länk Dubb- eller dubbfritt beror i stor utsträckning hur väglaget ser ut vintertid där du bor...men om man "måste" ta sig fram är dubbdäcken det säkraste kortet vintertid! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Gällande Continentals friktionsdäck så har de två typer att välja mellan. De nordiska har oftast hastighetsklassning Q (max 160 km/h) medans de europeiska har klassning H (max 210 km/h). Själv har jag kört 3 säsonger med ContiVikingContact 3 (nordiska friktionsdäck) och är jättenöjd med dessa. Men, precis som Johan skriver har det stor betydelse vart man bor, och hur/var man kör. Dubbdäcket är överlägset bättre vid ren ishalka. Lycka till i val av däck! Mvh H |
|
|
Tacksam för svaren ni har besvarat mig på. Jag håller mig mest på motorvägen, jag bor i Skåne. :) När du älskar att köra "BMW". |
|
|
Johan, tack för att du räddade min fredag! Däckskola! ;) Tack så mycket! :D När du älskar att köra "BMW". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.