AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.456

Hur göra vid vinterförvaring av e39?

be
38
beatngu1
540iA -99
Hej! Jag ska ställa av min e39 540 över vintern och ha den i ett kallgarage. Vad ska man tänka på? Ska man lägga i en fuktboll tex? Nån sa att man ska lämna rutorna lite öppna i kallgarage. Stämmer det? Tar gärna emot tips om detta. Batteriet kommer jag koppla bort och ställa in i värmen så länge.
Själv kör jag min 540 på vintern och det går alldeles utmärkt (men jag föredrar dubbdäck).

Mycket skönt också att inte V8an i E39 lider av känslighet för frusen vevhusventilation som flera andra motoralternativ för E39. (Tidiga årsmodeller av X5 med samma V8a motor som i E39 är dock känslig för frusen vv pga annan vv konstruktion.)
be
38
beatngu1
540iA -99
Jag ska inte köra min eftersom jag får garage nu när vi flyttar och att den inte gått i salt innan. Har köpt en vinterbil istället för att få ner soppa räkningen lite under vintern också ;-) Undrar lite om hur elektroniken mår av ett halvår i kyla utan att man kör bilen osv.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Lägg en presenning under bilen för att motverka fukt på underrede.
Be
278
Bengt C
523i -96
Se till att motorn har någorlunda fräsch olja innan du ställer den i garaget. Om du kör mycket i stan, skulle jag t.o.m. rekomendera ett oljebyte så att oljan är helt ny innan förvaringen.

Motorn ska vara genomvarm då du kör in den i garaget och du ska sedan inte starta den då och då under vintern. Låt den vara död tills den ska användas igen. Om man startar motorn skapas bara en massa kondensat i motor och avgassystem som är korrosivt.
Ok, aldrig körd i vägsalt, jag förstår. :-)

Ja, vägsaltet sliter, den saken är klar. Även om det väl på E39 i huvudsak blir kosmetiskt.

Ytrost, på "drivklumpen", axlar, kardan osv, dvs ställen med kraftigt gods... men fult blir det, usch.

Det jag dock drabbades av i våras är att skruvarna och ringarna som håller upp värmeskölden erroderade vilket fick till följd att värmeskölden började ligga emot kardan... Sannolikt ett vanligt problem med E39 som vinterkörs? Dock lite bökigt att åtgärda eftersom avgassystemet var i vägen på vissa ställen, enklast är tyvärr att sänka ner avgassystemet och sedan fixa nya ringar + muttrar och skurva fast eländet igen (värmeskölden).

Jag ville bara poängtera att även E39 540 är en alldeles utmärkt bruksbil på vintern, om nu någon fått för sig något annat. ;-)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Rejält med luft i däcken, underhållsladdare till batteriet om det finns eluttag, annars så koppla bort det och ladda upp det. Är batteriet bara laddat så trivs det utmärkt i kyla så du behöver lite släpa hem det.

Annars så är väl fräsch olja och soppa i tanken bra grejer också. Fuktslukare i kupén skadar inte men stäng fönsterna och byt den om/när den blir full. Öppna fönster leder bara till att en massa damm kommer in och fuktslukaren blir verkningslös då den måste avfukta hela garaget.

Presenning under bilen gör nytta om du har jordgolv eller grus i garaget men känns som rätt onödigt om det är vanligt golv där.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.