|
|
|
|---|---|
|
Min BMW 550i Sedan -07 är hemtagen från Förenade Arabemiraten som flyttgods. Jag läste i en av trådarna om "Cold climate" och min är ju garanterat ingen vintermodell. Vad innebär det avseende utrustning och är det något jag definitivt bör åtgärda innan vintern slår till på riktigt? //Eric | |
| Cold-climate utförande har inte innefattat vevhusventilationen. Modeller efter E46 o E39 fick eluppvärmd ventilation rakt över i N-motorerna. Det brukar vara Pentosin i styrservot i.st.f. ATF och det verkar finnas båda även på 550:n även om det inte står nåt om "cold-climate" vilket det gjorde på tidigare modeller. Länk Stolvärme brukar också höra till cc-utf. I övrigt vet jag inte om det ingår något mer. | |
| Tack för infon. Pratade precis med Bavaria Stockholm och de sade att det finns inget som heter Cold Climate vad gäller vevhusventilation längre utan den är samma oavsett region. Vad de däremot nämnde är att jag bör göra en service och ersätta den något tjockare oljan från varmare klimat till en mer nordisk variant och sedan ska det inte vara några problem. De rekommenderade också att be BMW-verkstaden att ändra service-intervallerna till Svensk standard då vi har längre intervall på bland annat luftfilter än vad som är standard i de dammiga ökenregionerna. | |
| Ja, här i Sverige binder regnet dammet... ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.