AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.650

Vad vet vi om denna Bmw m5 e39?

Sw
69
Swizz
Bmw 318i Limo -03
Såg denna skumma annons, någon som sitter på någo vettig info?

Länk

MVH/Swizz
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ingen aning vilken bil det är, men märkligt att säljaren "inte vill höra talas om vanos". Han sitter på den modellen och särskilt årsmodellen som verkligen haft mycket problem med just vanos. Frågan är väldigt berättigad.
Min känsla är att man antagligen får en oskadad bil för ungefär samma slant som denna kostar + reparationen (om det ska göras på ett bra sätt med korrekta delar). Kanske inte med 12000 riktiga mil då, om den i annonsen nu verkligen har rullat så lite.

Internationellt E34 M5 register Länk
Mja...Vet inte om jag håller med om att E39 har problem med Vanos, oavsett årsmodell. Visst kan vissa exemplar "diesla" mer på tomgång än andra men det är bara ett "skönhetsfel". Däremot brukar LMM vara känsliga. Vet inget om bilen ifråga men man får nog räkna med ca 25" i repkostnad för plåtskadorna (ny skärm,dörr,frontspoiler samt "smått & gott" plus lackering då) om man inte har bra kontakter för då kan man nog slå av en 10".
För övrigt så har bilen nått ett miltal där kopplingen ofta ger upp som allra senast, så är den inte bytt så räkna kallt med att du får byta snart.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Snacka om attitydsproblem...
Sitta på en krockad M5:a och ha den inställningen är ingen bra kombination.

BMW M-POWER
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ja, det kanske lät fel. Alla E39 M5 har inte problem. För att förtydliga så är det på bilar producerade före 3/2000 som dom haft strul med vanos. Dom hade knappast uppgraderat den om de tyckt den var felfri heller, så något lär ligga i det. Många 99or och 00or har haft bytt vanos (1 eller båda cylinderbankarna) när man kollar i annonser. Mer sällsynt på 01or och uppåt. Jag har dokumentet från BMW där det står vilka åtgärder som vidtogs 3/2000. Inkluderar även ändringar i motorblocket.

Internationellt E34 M5 register Länk
Min är en mycket tidig E39 o den drar ca 1l olja på 500mil o låter inget från Vanos, dessutom drar den ifrån hel-friska E39 M5 av sista årsmodellen:). Vanosuppgraderingen bestod väl mest i en backventil, blocket borrades/honades på annat sätt har jag för mig, sen finns det säkert en hel del annat som ändrats men i stora drag...Vet dock inte om Vanos är bytt på min och/eller uppgraderad, kan vara så då BMW ägde bilen fram till sommaren -00 (bilen gick under 400 mil de 2 första åren, stod mest i showroom som jag förstått det, bortsett från en provkörning av en engelsk tidning sommaren -98). Vanos-strul är inte ett problem på E39, däremot så är LMM o koppling ett definitivt problem.
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Vänta lite nu...Uppgraderingen kom 3/2000? Läst lite olika uppgifter om det här på forumet nämligen,därför gör jag detta inlägg.
Väldigt intressant om det är 100% korrekt. Eftersom min är tillverkad 4/2000 så undrar jag då varför min rasslar mer eller mindre vid uppstart,beroende på motortemp och utetemp. Men aldrig om den stått still en vecka eller om det är -10 eller lägre!!!!

Sorry att jag våldtog tråden =))

Fingerspitzgefühl.
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Har varit och tittat på bilen idag och den var lite av en besvikelse...
Det som behövde bytas förutom det som står i annonsen är framlyse, sidoblinkers, ruta förardörr, båda innerdörrarna, tröskellådan plus att det var rejält tillbulat på bakskärmen, allt på vänstersidan så hela den behöver en hel-lack.
Misstänker även att B-stolpen fått sig en tryckare men inget man kunde se med blotta ögat, svårt att tro att den skulle vara helt rak med tanke på de omfattande skadorna på dörrarna.
Behöver även ett nytt bakdäck på vänstersidan plus att milen OMÖJLIGT kan vara äkta då handtagen på båda framdörrarna var totalt blankslitna plus att mitt läder som gått 18000mil ser ut som nytt i jämförelse med det i M5:an (som dessutom hade helgrön inredning, även dörrisdor).
Verkade dock gå som den skulle då den spettade på utav bara sjutton så motor/drivlina var det nog inget fel på.
Inga konstiga missljud i hjulupphängningen heller.
Hade även utökat läder så alla paneler var läderklädda.

Är tämligen säker på att han INTE kommer få det kan begär för den men jag bemödade mig inte ens att pruta då jag hade varit tvungen att lämna bort plåtjobbet på karossen plus lackjobbet...
Vanos snacket är överdrivet. Det är LMM som kan bli dåliga oftast. Men det finns ju många "experter" här som "kan och vet" alllt om M5or. Dom flesta har ju inte ens ägt eller kört någon. Mina LMM är dock org och är 100 % friska, liksom vanos. Olja drar den inte heller. Byggd 4/2000.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.