|
|
|
|---|---|
|
Hej, har just köpt min första bil. Det är en 323 Ci 00. Så ja undrar vad jag behöver för (tvätttväg) alltsårengöringsmedel till skinnklädeseln, panelen, lister osv. Likaså utvändigt. vad ska ja ha för Svampar, dukar. Finns det något paket med allt detta ? Har även en fråga angående fälgarna som är lite kantstötta och har något stenskott på något ställer, finns det något lackstifft elelr liknande som fungerar till detta ? Bild Länk Såg även att daturmsnumret på däcken är 4804, märker man någon skillnad om dem har gått ut i datum som dem i detta fallet gjort ? Mycket tacksam för svar | |
|
Det mesta du frågar efter finns i din BMW-återförsäljares sortiment, men det finns en hel djungel med andra produkter! När det gäller läderklädseln använder jag Gliptones produkter för rengöring och insmörjning. Till paneler invändigt kan du med fördel använda vanlig grönsåpa, jag kör dock med Meguiars APC, ett mycket mångsidigt medel som jag även använder för att ta bort insekter samt tvätta dörrgångar och motorrummet med. För tvätt av karossen rekommenderar jag en s.k. rastavante, en handske med tjocka mikrofiberstrån som ser ut som en rastafrisyr. Vanligt Sonax Glansschampo är en beprövad klassiker som finns på de flesta mackar och stormarknader. Se till att avfetta med alkalisk avfettning innan du svampar för att få bort den mesta smutsen, jag använder HD Grön för det som jag köper på dunk från Bollnäs Bilvård (www.bbvnet.se). Övriga nämnda produkter beställer jag från Shinearama (engelsk webbshop, www.shinearama.co.uk). Vad gäller datummärkningen på dina däck så är det inte något bästföre-datum utan tillverkningsvecka och -år. Gummi är färskvara, men de behöver inte vara dåliga så länge de har förvarats korrekt och har bra mönster. /Masten |
|
|
Tack Masten ! Innebär detta att däcken tillverkades vecka 48 år 2004 ? Hur länge är rekmendation om dem har förvarats i mörktgarage då ? Så till läderklädseln ska jag använda Gliptones till panelen Meguiars APC till karossen alkalisk avfettning, rastavante med Sonax Glansschampo Någon som som vet vilken färg ja som funkar att "bättra" i med på fälgarna |
|
|
Fälgarna är inte original skulle jag gissa på. Är de 17 eller 18 tum? Dessa fälgar finns endast till M3:an 18 tum och har då annan inpressning (ET) på bakfälgarna och passar inte valiga E46 samt att bakfälgarna är bredare än framfälgarna. (framfälgarna passar dock utmärkt till vanliga E46 både fram och bak) Men du kan ju prova att köpa ett lackstift till originalfälgaran och se om det funkar bra även på kopior! Kila in på BMW och be dem ta hem lackstift med reservdelsnummer 51-91-0-395-247. Detta är det som är till originalfälgarna, färgkod A56. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.