|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa mig en gammal E30 325iX, men efter att ha läst lite så ska man tydligen akta sig för att sänka den eftersom drivknutarna fram tar stryk då. Kan man komma runt den problematiken på något smidigt sätt, dvs inte vinkelslip o svets. Kanske bättre att leta rätt på en rwd istället om man är ute efter lite isåka/grus och lite bana? Even alcohol can bend the room... | |
|
Ja iaf för isåka är rwd med isdäck 10 gånger roligare. Utan isdäck är IXen inte rolig nån stans på isen, med isdäck är den för trött för att vara rolig. Vill du ta yttligare ett steg och prova drifting, ska du glömma E30 och köpa en E36a ist, samma gäller nog för grus oxå, E36an är mycket snällare när det går på tvären (längre hjulbas) |
|
|
Drifting är inte intressant. Jag har åkt E30 förut på vintern, 320 -85. Det är inga problem, inte grus heller.. Har avverkat lite E36 oxo, men den är inte ritkigt jämförbar för den var riktigt diffad ;) Even alcohol can bend the room... |
|
|
Man kan sänka dem någon cm utan märkvärd skada på drivaxlarna. Is åkare ;) hur kan du tycka att rwd är 10 gånger roligare än 4wd ? Jag kan slå vad om att man åker både bredare å fortare med 4wd med riktiga isdäck jämfört med rwd med isdäck ;) men det är klart, allt är relativt. |
|
|
Jo det ligger till såhär. Jag har åkt bil på isen varje vinter i 30 år, varav 6 år med E30 325, som i orginalutförande är lite för trött för att driva runt ett par friska isdäck (givetvis med diffbroms el AGA diff) Detta löser man enkelt genom att kasta ut allt onödigt skräp ur bilen (120 kg) och montera en svetsad 4,10 diff , dessutom byter man styrväxel från en M3a el E36 så man slipper veva med ratten så inihelsike, och plötsligt har man en sjukt kul bil som alla köar efter för att få provköra på isen. Polaren tyckte oxå det var kul men trodde en IX skulle bli änu roligare, och köpte en. Utan isdäck var den helt hopplös, skitsvårt att få nått flyt i körningen, bilen hamnade mest i snödrivorna oavsett vem som körde, jag hade betydligt roligare i dotterns Nissan Primera med friska dubbdäck. Med isdäck går det att åka fort runt banan med en IX, men bilen väger mer än en rwd, och fyrhjulsdriften stjäl kraft av motorn, så att åka med fyrhjulshas genom hela långböjarna funkar inte, det varvar för mycket på 2an, och 3an orkar inte. Byta utväxling på en IX är nära nog omöjligt, problemet gå förvisso att lösa med en turbo ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.