|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har fått problem med nivåregleringen. När bilen stått avstängd ett tag så sjunker vänster bak ihop. När jag startar bilen så åker den upp igen. Jag tycker då att hela bilen blir lite högre... Bilen är en e39 T -01 och har M-dämpning. Frågorna är: Vad kan vara felet Vad kostar det och är det farligt att köra med bilen Tack ///Bosse | |
|
På A svarar vi: Troligen (pys)punka på luftfjädringsbälgen. På B svarar vi: Runt 2000:- för en ny bälg. (Byter gör du själv om du är normalhändig, det jobbigaste är att ta bort hjulet.) Verktyg för operation: En spetstång och en 13-ringnyckel utöver hjulborttagningsverktyg. Se till att beställa RÄTT BÄLG! Det skiljer på infästning höger/vänster. Färgkodat blå resp. röd. Vilken som är vilken minns jag inte. På C svarar vi: Inte direkt, men det blir besvärligt om du har breda däck bak för då tar det i skärmkanten när det säckar ihop helt. (Jag har erfarenhet av det.) Länk Länk Lycka till! /U. |
|
|
Okej, ingen värre. Tack för info. Då har jag lite att fixa i helgen. Tack för hjälpen ///Bosse P.S Ser coolt ut på dina bilder. På min ser set bara dumt ut då bilen ser helt skev ut :-) |
|
|
Det är också bra att ha en garagedomkraft och en pallbock. Ställ bilen på pallbocken och hissa upp länkarmen med garagedomkraften när du ska bort och dit med bälgarna. För att komma åt uppifrån tar du bort golvet i skuffen, skruvar finns under locken som sitter i lastöglornas botten, lyft upp öglorna så ser du ett litet, litet spår där du sticker in en mejsel och ploppar upp locken. Var sedan försiktig med clipsen som håller bälgarna uppifrån, de är inte så robusta... ___ Min bil: Länk |
|
|
Okej, tack för råden. Låter som lite pyssel, men inget svårare. Ska ge mig på att byta bälgen i helgen. Tack igen ///Bosse |
|
|
Om du bara följer mina och pbengtss råd så kommer det att gå som smort. Som sagt, palla upp bilen ordentligt bara så du kan berätta hur enkelt det var när du är klar. Jo, och under lastöglorna är det insex som gäller... För att påskynda "attfåbilenisammahöjdpåbäggesidor" kan du lufta den "hela sidan" så jämnar det ut sig lite snabbare. Lycka till! /U. P.S. Nya färska bilder på min kärra på garaget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.